JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslos nyeste postterminal:

Sjåførene er stolte: Innen nyttår skal all pakke- og postlevering i Oslo skje fossilfritt

Den nye terminalen Oslo City Hub på Filipstad skal distribuere 15-20.000 pakker i uken i Oslo sentrum – helt fossilfritt.
MILJØANSVAR: – Alle har vel innsett at miljøet er en sak vi samlet må ta ansvar for. Kundene er opptatt av det, og vi er stolt av at Posten viser vei, sier Kjetil Skjold (f.v.), Knut Holmestrand, Andre Tosic og Nikolaos Psomas.

MILJØANSVAR: – Alle har vel innsett at miljøet er en sak vi samlet må ta ansvar for. Kundene er opptatt av det, og vi er stolt av at Posten viser vei, sier Kjetil Skjold (f.v.), Knut Holmestrand, Andre Tosic og Nikolaos Psomas.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Den nye postterminalen på Filipstad ligger sentralt og lett synlig ved Aker Brygge og Tjuvholmen. Det røde bygget med Post-logo er blitt et blikkfang, og det er flere grunner til at satsingen fortjener oppmerksomhet.

– Bærekraft og miljø

For med Oslo City Hub sikrer Posten fossilfri pakkelevering til postkunder i Oslo 2, og konserndirektør Tone Wille sier at neste mål allerede er i sikte.

– Vi har bestilt 90 nye elektriske kjøretøy til pakkelevering i hovedstaden. Leveres disse som avtalt, vil all pakke- og postlevering i Oslo skje med fossilfrie kjøretøy innen nyttår, opplyser hun.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) roser Posten for å ta miljøansvar og bidra til et godt bymiljø.

– Det har heldigvis skjedd mye siden jeg var melkesjåfør og duret rundt i bygatene i en gammel dieseldrevet lastebil. Tiltak som dette bidrar i det store bildet, og det bidrar til et bedre bymiljø. Ikke minst for barn og allergikere som sliter ekstra når luften blir forurenset, sier Johansen.

Partiene om grønn omstilling: Vi må ta av oljefondet for å sette fart i det grønne skiftet, mener Agenda og Manifest. Slik svarer partiene

Nyeste miljøsatsing

Det røde bygget huser Postens nyeste satsing på miljøfronten. En topp moderne og fremtidsrettet pakketerminal som skal serve nærmiljøet, der samtlige kjøretøyer er fossilfrie og miljøvennlige.

Her er det også tenkt bærekraft, og terminalen er faktisk bygget opp av shippingcontainere, som er montert sammen. Gjennom gode løsninger har det arkitektutformede containerbygget skapt en hensiktsmessig, effektiv og trivelig arbeidsplass.

Stig Skoglund er koordinator ved terminalen. Han og hans team har nettopp tatt bygget i bruk. Selv om alt er nytt, lover det godt.

Skoglund synes det er moro å jobbe for et konsern som tar miljøutfordringene på alvor.

– Klimarapportene som kom denne måneden viser hvor viktig det er, så ja – jeg er stolt av miljøsatsingen Posten har startet og som denne terminalen er en viktig del av, smiler Skoglund.

Blikkfang og goodwill

Kollega Ketil Skjold bekrefter at forholdene på den nye arbeidsplassen lover godt.

– Nybygget virker effektivt og bra. Det er både viktig og nødvendig å tenke miljø, og det vil bli enda viktigere framover. Kundene våre er også veldig opptatt av dette, så at Posten fører an er udelt positivt, poengterer Skjold, noe kollegene Knut Holmestrand, Andre Tosic og Nikolaos Psomas sier seg enige i.

Tillitsvalgt Kashif Mir tror Postens miljøprofil blir lagt merke til og at den skaper positivitet blant ansatte og kunder.

– Det gjelder i høy grad denne investeringen også. Den nye terminalen er veldig godt synlig. Posten får vanvittig god reklame av denne satsingen, mener Mir.

Mer netthandel og hjemlevering

Koronapandemien utløste et nytt mønster der hjemlevering og netthandel fikk en eksplosiv vekst. Mir slår fast at man i kjølvannet av dette har måttet tenke nytt når det gjelder distribusjon.

– Denne terminalen er et godt eksempel på det. Mindre hub-er er opprettet for å gjøre siste del av distribusjonen tett på kundene. Mye er samlet på få og store terminaler, men samtidig ser vi nå at det desentraliseres mer i siste ledd. Det er positivt at Posten med dette styrker sin stilling som den ledende aktøren på miljøvennlig distribusjon i Norge, sier Kashif Mir.

Petter Sande nikker og forteller at han har vært med på utviklingen av Oslo City Hub, og han medgir at det har vært stas å se planer og visjoner bli til realitet på kort tid.

– Folk er veldig miljøbevisste, og det er klart denne satsingen vil bli verdsatt av mange. Dette bygger goodwill for Posten, og det er artig å se sluttresultatet av en visjon jeg har deltatt i utviklingen av – siden de første blyantskissene på en serviett, smiler Sande.

Det har heldigvis skjedd mye siden jeg var melkesjåfør og dura rundt i bygatene i en gammel dieseldrevet lastebil.

Byrådsleder Raymond Johansen

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse