JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret

Sjåførene i Posten Bring Bildrift får ny lønn

Etter tøffe forhandlinger er vi glade for å endelig ha kommet i mål, sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet Post og finans.
Sjåførene i Posten Bring er samlet i et nytt selskap, og har nå gjennomført det første tariffoppgjøret.

Sjåførene i Posten Bring er samlet i et nytt selskap, og har nå gjennomført det første tariffoppgjøret.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Tirsdag ettermiddag ble det klart at partene i lønnsoppgjøret for Posten Bring Bildrift (PBB) er enige om hovedoppgjøret 2024.

Dette er resultatene

• Tilleggene inkluderer resultatet fra A-delsforhandlingene.

• Det gis et generelt tillegg per 01.04. på kroner 28.100 pr. år for alle yrkessjåfører som tjener under kroner 480.000.

• Det gis et generelt tillegg per 01.04. på kroner 26.100 per år for alle yrkessjåfører som tjener mellom kroner 480.000 og 520.000

• Det gis et generelt tillegg pr. 01.04. på kr 26.100 pr.år for alle varebilsjåfører

• Det gis et prosentillegg per 01.04 på fem prosent for alle som tjener over kr 520.000, -

• Døgnsats og turpris justeres i henhold til det generelle tillegget på kroner 26.100,-

• Døgnsatsene justeres og endres til følgende felles sats:

Ansiennitet fra 0–3 år justeres fra kroner 2.270, – per døgn til kroner 2.390, – per døgn

Ansiennitet fra 3–8 år justeres fra kroner 2.322, – per døgn til kr 2.452, – per døgn.

Ansiennitet over 8 år justeres fra kroner 2.456, – per døgn til kroner 2.589, – per døgn.

•Turlønn justeres fra kroner 223,- til kroner 236,- per time

• Det innføres et tillegg på kr 10.000, – per år til yrkessjåfører med utvidet ADR kompetanse (EX) som utfører arbeid der dette er påkrevd.

• Overtidsarbeid på turnusfridag for arbeidstakere i skift- og turnustjeneste kompenseres med forhøyet overtidsgodtgjørelse.

• Tillegg for lærlingeveilederne økes til kroner 1.250 per måned

• Partene skal innen 1. oktober 2024 utarbeide en særavtale for kompensasjon for tilgjengelighet/opphold på fremmed sted.

• Partene er også enige om å innføre en ansiennitetsmodell/lojalitetsmodell i selskapet. De skal jobbe sammen om en modell som senest skal være klar til 1. februar 2025, slik at man kan forhandle om innføringen i mellomoppgjøret 2025.

• Det er inngått en Særavtale om stillingsstruktur og lønnsspenn.

Det skjedde i tredje runde av forhandlingene. Hadde ikke denne runden ført fram, ville oppgjøret endt hos Riksmekleren etter ferien.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er glad man lyktes komme til enighet.

– Det har vært svært tøffe forhandlinger, men vi er glad for å endelig ha kommet i mål med årets tariffoppgjør i Posten Bring Bildrift, sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet Post og finans.

Gode nyheter for Posten-konsernet

Hun sier seg godt fornøyd med oppgjøret som foreligger, som er i tråd med frontfagsrammen, og som samtidig sikrer et godt tillegg for medlemmene i PBB.

– Som i alle forhandlinger var det avstand mellom partene også her. Blant kjernespørsmålene var innretningen på oppgjøret sammen med lønnsmodellen og lønnssystemet i selskapet, sier Øiahals, som er glad det er enighet om å drøfte innføring av en ansiennitetsmodell som vil belønne lojale ansatte i virksomheten.

Øiahals tilføyer at PBB-enigheten også er gode nyheter for ansatte i resten av Posten-konsernet.

– Med PBB-oppgjøret brakt i havn, kan området lukkes, og deretter kan det avholdes uravstemninger i de respektive selskapene i konsernet. Vi kommer tilbake til dato og informasjon om dette når detaljene er klare, men jeg håper og tror vi skal få det til i juni, sier Øiahals.

Uravstemning neste

Dette er det første oppgjøret etter at Posten-ledelsen besluttet å kaste ut yrkessjåførene fra morkonsernet, og overføre dem tili datterselskapet Posten Bring Bildrift AS (PBB).

Yrkessjåførene organisert i Fagforbundet Post og finans var sterkt imot å bli overført til dette selskapet, som man mener har en tariffavtale med langt svakere lønns- og arbeidstidsbetingelser enn tariffavtalen i morselskapet.

Det har derfor vært knyttet spenning til hvordan tariffoppgjøret etter det svært omstridte grepet fra Posten-ledelsen ville bli.

Det kan gi utslag i uravstemminga senere denne måneden, hvor yrkesjåførene og de øvrige postansatte skal si sin mening.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse