JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KJØRER SKADEFRITT: Postbud Stein Torgersen (t.v.) og verneombud Ketil Nilsen kan konstatere at bilskader og drivstofforbruk har gått ned etter at HMS ble et daglig tema.

KJØRER SKADEFRITT: Postbud Stein Torgersen (t.v.) og verneombud Ketil Nilsen kan konstatere at bilskader og drivstofforbruk har gått ned etter at HMS ble et daglig tema.

Morten Hansen

Snakker bort bilskader i Svolvær

I Svolvær har de fjernet så å si alle bilskader det siste året. Det er på pauserommet skadestatistikken forbedres.



09.12.2014
12:00
03.11.2015 10:11

morten.hansen@lomedia.no

– Vi har kjørt skadefritt nesten i hele år. Men like før du kom fikk vi en liten bulk etter en ryggeulykke, beklager Ketil Nilsen.

Verneombudet ved Svolvær distribusjon klarer ikke å skjule det fornøyde smilet.

Ville forebygge ulykker

For to år siden bestemte man seg for å ta grep. Etter en periode med det de syntes var litt for mye småskader på bilene, ble man enige om en plan. Skadene skulle bli færre, og kjøringen skulle bli mer miljøvennlig. Dette var noe alle var enige om. Både ledelsen, vernetjenesten og de ansatte i Svolvær kan konstatere at de har lyktes.

– Det var flere sammenfallende hendelser som gjorde at vi bestemte oss for å gjøre noe. Posten hadde en kampanje om miljøvennlig kjøring – om tiltak som skulle få drivstofforbruket ned, og vi hadde en del småskader på bilene. I tillegg var noen skumle ulykker nasjonalt, blant annet med førerløse biler, som kunne vært unngått med mer oppmerksomhet rundt HMS. Vi ville ta grep slik at vi ikke fikk liknende hendelser hos oss, sier Stig-Arne Rasmussen, distribusjonsleder i Svolvær.

Tankevekkere

Dermed ble det satt i gang opplæring og oppfrisking av budene. Hele teamet hadde teoriundervisning med kjørelærer. Deretter kjørte budene rutene sine sammen med Nilsen.

– Vi kjørte hele ruter og det ble notert under turen. Da vi var ferdig gikk vi gjennom hva som var bra og hva som kunne forbedres. Det var mange, inkludert meg selv, som fikk en aha-opplevelse både under teoriundervisningen og kjøreturen, sier Nilsen.

Og gjennomgangen har gitt resultater. I Svolvær distribusjon kjøres det 750 kilometer per dag på åtte ruter, hvorav 510 kilometer på tre ruter i landposttjenesten. Nå er kilometerne blitt mer miljøvennlige og nesten skadefrie.

– I fjor gikk vi ned fra ti bilskader til én. Det er formidabelt Nå er det nesten som om det blir sorg her, hvis noen får en bilskade, sier Rasmussen.

– I år har vi brukt over 1600 liter mindre drivstoff på våre ni biler. I den store sammenhengen er det kanskje ikke så mye. Men vi mener vi er blitt mer miljøvennlige, og bidrar der vi kan, sier Nilsen.

Skadefritt i mange år

Ved moloen i Kabelvåg havn står Stein Torgersen. Han har ikke noe mot å bruke noe av tiden på å snakke om sikker kjøring.

– Jeg har nok ikke lagt om så mye av min kjørestil. Jeg har kjenner min rute veldig godt, og alltid kjørt skadefritt, sier Stein Torgersen.

Han mener det likevel kan ha noe for seg å bruke litt ekstra tid på hvordan man kjører.

– For noen kan nok det vi har gjort det siste året ha effekt. Når man kjører de lange landpostrutene, er det for eksempel mer å hente på å kjøre forsiktig og økonomisk. Og har man ruter i de tettbygde områdene, er det nok mulig at man kan unngå ulykker og skader ved at man tar en prat før man kjører. Men det er klart; for meg som har kjørt den samme ruta så lenge, så vet jeg hvor man er mest utsatt for småuhell, sier Torgersen.

Mer oppmerksom

Under de bratte fjellene bak Svolvær hopper Stein Andersen ut av bilen. Denne gangen lar han motoren gå.

– Lite post i dag, fastslår han.

Å slå av motoren når bilen må stå litt lengre, er noe som det er gått automatikk i.

– Jeg ser det litt an. Er det så mye post at det vil ta over minuttet å legge den i postkassene, stenger jeg alltid motoren. Dere traff meg på feil sted til feil tidspunkt, ler Andersen.

Postbudet mener rutinene som er innarbeidet i Svolvær er rett vei å gå.

– Det er klart at man følger litt mer med når man blir minnet på om det. Man kan vel nesten ikke bli for bevisst på miljø og å unngå skader og ulykker, sier Andersen.

Sikkerheten er viktigst

Fortsatt letes det med lys og lykter etter forbedringspotensialer i Svolvær.

– Vi snakker om farlige stopp og rygging på uoversiktlige steder. Vi påser at uønskede hendelser blir innrapportert, slik at vi kan gjøre noe med dem. Det er nesten gått litt sport i å bli bedre, sier Rasmussen.

Han konstaterer at det fortsatt er litt å rette på – selv om det går rett vei.

– Siste år har vi mellom åtte og tolv slike hendelser. Men de fleste av disse er det ikke våre bud som skaper. Det er nok mer det av vi har erfarne og dyktige sjåfører som gjør at disse situasjonene bare blir omtalt som hendelser – og ikke ulykker, sier Rasmussen.

Verneombudet i Svolvær understreker at det ikke bare er hensynet til miljø og bilene som har vært viktig i Svolvær. Sikkerheten til budene ligger i bunn for alle tiltak som blir gjort.

– Vi legger stor vekt på HMS i forbindelse med arbeidsdagen. Vi har sett at det er de små tingene som hjelper. At man er nøye med å ta matpause med drikke i løpet av dagen, at man ikke har forstyrrende ting i kupeen, og at man ikke leter etter post eller bruker mobilen mens man kjører. Det mener vi er grunnen til at vi er nesten helt fri for skader både på folk og kjøretøy, sier Nilsen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.12.2014
12:00
03.11.2015 10:11



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år: – Ingen må tro at det er stas å ha «fri» og få utbetalinger fra Nav

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum