JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Jarle Eide synes det er uforståelig om Posten ikke slår ned på praksisen i det aktuelle transportfirmaet. – Det er helt vilt om dette får fortsette, sier lederen av Fagforbundet Post Vestlandet.

Jarle Eide synes det er uforståelig om Posten ikke slår ned på praksisen i det aktuelle transportfirmaet. – Det er helt vilt om dette får fortsette, sier lederen av Fagforbundet Post Vestlandet.

Jan Inge Haga

Arbeidsmiljøloven

Varslet Posten om feil lønn: Innleide sjåfører kjørte 60 timer i uka

Avvikene er «alvorlige, men ikke graverende», svarer Posten ett år etter at de ble varslet om forholdet.



28.11.2023
07:00
28.11.2023 09:50

alf@lomedia.no

– Uakseptabelt, sier Jarle Eide i Fagforbundet Post Vestlandet.

En yrkessjåfør i Posten varslet et kjørekontor på Vestlandet om det han mente var flere potensielle lovbrudd hos firmaet Kvåle Transport.

– Posten fikk dokumentasjon i form av en lønnsslipp for en sjåfør ved firmaet, forteller han.

Tiden gikk og transportfirmaet kjørte som før. Varsleren syntes dette var uholdbart, ettersom Posten har en etisk standard og et uttalt mål om å få bukt med useriøse aktører.

Firmaet har i en årrekke vært innleid av Posten Bring, hvor de har faste ruter både på lokal distribusjonskjøring i Voss-regionen samt langtransport som for eksempel Bergen-Oslo-Bergen.

I sommer løftet han derfor saken til Jarle Eide.

– I mellomtida innhentet han ytterligere en lønnsslipp som bekreftet bildet. De to lønnsslippene, én fra i fjor og én fra i år, bekrefter at de jobbet svært lange dager. Langt ut over det arbeidsmiljøloven tillater, sier Eide.

Jobbet 60 timer uka

Posthornet har fått kopi av lønnsslippene. Her fremgår det at sjåføren i begge de aktuelle månedene jobbet rundt 240 timer. Det gir et ukentlig snitt på cirka 60 timer.

Arbeidstidsforskriften for sjåfører sier at den alminnelige arbeidstiden ikke skal overstige 40 timer i løpet av en sjudagersperioden.

Overtidstillegg skal være minst 40 prosent av alminnelig lønn.

Timelønna på lønnsslippen fra firmaet på Vestlandet er noen få kroner over det som er satt som den allmenngjorte timelønna på 207 kroner, og dagens minstelønn i Posten Bring Bildrift, som er på 212 kroner.

Med 240 arbeidede timer de to aktuelle månedene kan det være snakk om 80 timer overtid de aktuelle månedene.

Hadde sjåføren fått 40 prosent tillegg, utgjør det over 6000 kroner for hver av de månedene.

Styreleder i firmaet, Tor Erik Kvåle, hevder overtid er inkludert i timelønna. Les hele svaret nederst i saken.

– Ulovlig praksis

– Så lange skift fremstår som tvilsomt, med tanke på hviletidsbestemmelsene, sier Eide.

Han mener den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet.

Begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg, mener Eide.

– Arbeidsmiljøloven fastslår at man har krav på overtidstillegg på minst 40 prosent på timer utover vanlig arbeidstid. Bedriften begår lønnstyveri ved å ikke betale det sjåføren har krav på.

Sammen med forbundsledelsen etterlyste han handling fra Posten.

– Det ble gjort i juni. Vi stusser over at ting tar så lang tid, og at tilsynelatende ingenting gjøres for å rydde opp, sier Eide.

En tidligere sjåfør i Vestlands-firmaet bekrefter at sjåførene jobbet mye.

– Lønna var flat da også. Null overtid. Det er dessverre ikke uvanlig i bransjen. På langtransport er lønna helt ræva, sier sjåføren.

– Det er helt vilt om dette får fortsette. Arbeidsplassene til Postens sjåfører settes i fare når man taper anbud i konkurranse med aktører som ikke betaler overtid, sier Jarle Eide. 

Dette svarer Posten

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten sier Posten har cirka 2300 eksterne transportleverandører, men ingen samlet oversikt over hvor mange sjåfører disse sysselsetter.

Til kritikken fra Eide sier han:

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Norge svarte først at avvikene som er avdekket hos det innleide Vestlandsfirmaet er alvorlige, men ikke graverende. På direkte spørsmål om hvorvidt statseide Posten aksepterer lovbrudd fra underleverandører, presiserer han at; "brudd på arbeidsmiljøloven er ikke ok".

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Norge svarte først at avvikene som er avdekket hos det innleide Vestlandsfirmaet er alvorlige, men ikke graverende. På direkte spørsmål om hvorvidt statseide Posten aksepterer lovbrudd fra underleverandører, presiserer han at; "brudd på arbeidsmiljøloven er ikke ok".

Alf Ragnar Olsen

– Våre fageksperter fant avvik innen lønns- og arbeidstaker-rettigheter. Avvikene samstemmer med funn avdekket under Påse-plikt-kontrollen som ble utført lokalt i høst. Selv om alle avvik knyttet til lønns- og arbeidstaker-rettigheter er alvorlige, fremstår ikke funnene som graverende, sier Pettersen.

Påseplikten innebærer at en hovedleverandør skal sørge for at underleverandører gir sine ansatte de lønns- og arbeidsvilkår de har krav på etter allmenngjøringsforskriften.

Intern revisor kvalitetssikrer dette nå med Arbeidstilsynet før endelig avvik og tiltaksliste vil bli forelagt transportør. Transportøren vil bli gitt anledning til å iverksette tiltak, før eventuelle sanksjoner vil bli iverksatt, sier han.

På spørsmål om å utdype karakteristikken «ikke graverende», svarer Pettersen:

– Brudd på arbeidsmiljøloven er ikke ok. Når det gjelder trafikksikkerhet og HMS, tas det stikkprøver for å sjekke om de har tilfredsstillende systemer på plass.

Han sier de kontrollerer mye:

– Vi avvikler også leverandørforhold når det er nødvendig. Dette er et omfattende arbeid, vi tror vi er godt i gang, men ser samtidig at det fremdeles er mulig å bli bedre. 

Transportfirmaet: – Undersøker lønnsforhold

Styreleder og eier i Kvåle Transport, Tor Erik Kvåle, svarer følgende:

– Sjåførene kan ha en del timer noen måneder, men i deres arbeidskontrakt er overtid inkludert i timepris. De har også betalt matpause. Vi hadde kontroll av Arbeidstilsynet i fjor. De gikk gjennom og godkjente dette. Når de regner ut gjennomsnittlig timelønn, er dette innenfor. Så sjåførene mine har overtidsbetaling. Useriøst kan det vel ikke være når Arbeidstilsynet godtar dette, skriver eieren av transportselskapet.

Han sier firmaet jevnlig kontrolleres av Statens vegvesen, og de har ikke funnet avvik.

– Når det gjelder Posten, har vi hatt Påse-plikt de siste årene. Heller ikke her har det fremkommet avvik. Vi hadde nylig revisjon med Posten. Der ble det funnet noen små avvik, men de fleste er lukket. Samme spørsmål kom angående lønn der, noe de undersøker nå. Det blir rettet opp med en gang, om det er noe som er feil. Jeg venter på tilbakemelding nå. Om det er noe useriøst med måten jeg driver firma på, hadde jeg rettet det opp med en gang. Jeg driver – og skal drive – seriøst, svarer Kvåle.

28.11.2023
07:00
28.11.2023 09:50



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

Hilma Nikolaisens historie er ikke om en traumatisert alenemor – men «systemet» gjorde det tungvint

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret


Flere saker