JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Raser mot trenering av Stad-tunnel

Fiskeri- og kystministeren er usikker på om styrmenn og kapteiner vil klare å treffe åpningen i en fremtidig skipstunnel gjennom Stadlandet. – Det er kun for at statsråden skal slippe å ta en avgjørelse nå, raser Sjøoffisersforbundet.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

De første skissene til tunnel gjennom Stadlandet for at skip skulle slippe å gå rundt den svært værharde strekningen på utsiden av Stad kom allerede i 1870. Nå nærmer det seg snart 20 utredninger om tunnelen bare de siste 25 årene. Likevel er ikke fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen fornøyd. I høst varslet hun enda en utredning, siden hun ikke var sikker på om båtene ville klare å treffe tunnelhullet i dårlig vær.

Belastning

Asbjørn Furnes i Norsk Sjøoffisersforbund burde kjenne farvannet godt. Med base i Ålesund har han Stad bare noen sjømil unna. Han kan ikke annet enn å smile av Berg-Hansens utspill.

- Det begynner å få et komikkens skjær over seg. Så vidt meg bekjent har ikke en eneste fagperson stått fram og støttet denne innsigelsen fra Berg-Hansen. Jeg opplever det som at fiskeriministeren har lyst til å si nei, men at den politiske belastningen er for stor. Derfor gjør hun alt hun kan for å trenere saken, slik at hun slipper å ta en avgjørelse, sier Furnes til Maritim Logg.

Uproblematisk

Han sier rett ut at han ikke begriper hva som skal være problematisk med å gå inn i tunnelen, nærmest uansett vær.

- Skipsfarten går inn og ut av sluser i all slags vær og all slags strømforhold uten problemer, og der inne hvor tunnelen får åpningene er det ingen sjøgang. Vi legger til ved kaier i vind og i blest, og vi seiler på elver med strøm også. Dette vil ikke bli noe annerledes enn det vi er vant med. Tunnelen vil jo også være fendret hele veien, argumenterer han.

Unnskyldning

Han er klokkeklar på at regjeringen burde sagt ja til skipstunnel gjennom Stad nå, slik at arbeidet kunne kommet i gang.

- Det vi venter på nå er Veritas kvalitetssikring av den siste utredningen. Jeg mistenker at den er så positiv med tanke på at tunnelen bør bygges at statsråden prøver å finne unnskyldinger for ikke å bygge den likevel, spekulerer Asbjørn Furnes.

Strekningen utenfor Stad er blant de mest værharde langs norskekysten.

I 2005 ble det målt 108 dager med liten storm eller kraftigere vind ved Kråkenes fyr som ligger et par mil sørvest for Stad.

Ved det samme fyret ble det i oktober i år målt maksimal vindstyrke på over 20 sekundmeter hele 15 dager, og kun seks av dagene hadde en middelverdi på under ti sekundmeter.

Vikingene dro båtene sine over Dragseidet i stedt for å gå rundt Stad i dårlig vær.

En skipstunnel gjennom Stadlandet ble nevnt i Nordre Bergenshus Amtstidende så tidlig som i 1874.

Tunnelen som er utredet har en seilingshøyde på 33 meter, en bredde på 21,5 meter og dybde på 12 meter. Det gjør at selv de største hurtigruteskipene vil kunne gå gjennom tunnelen.

Prisen på skipstunnelen ble estimert til 1,7 milliarder kroner i 2008.

I februar ble den 17. utredningen om Stad skipstunnel levert, men kvalitetssikringen av den er ennå ikke ferdig.

I oktober varslet fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen enda en utredning. Den skal være ferdig første kvartal 2012.

Kilder: wikipedia og yr.no

Warning
Annonse
Annonse

Strekningen utenfor Stad er blant de mest værharde langs norskekysten.

I 2005 ble det målt 108 dager med liten storm eller kraftigere vind ved Kråkenes fyr som ligger et par mil sørvest for Stad.

Ved det samme fyret ble det i oktober i år målt maksimal vindstyrke på over 20 sekundmeter hele 15 dager, og kun seks av dagene hadde en middelverdi på under ti sekundmeter.

Vikingene dro båtene sine over Dragseidet i stedt for å gå rundt Stad i dårlig vær.

En skipstunnel gjennom Stadlandet ble nevnt i Nordre Bergenshus Amtstidende så tidlig som i 1874.

Tunnelen som er utredet har en seilingshøyde på 33 meter, en bredde på 21,5 meter og dybde på 12 meter. Det gjør at selv de største hurtigruteskipene vil kunne gå gjennom tunnelen.

Prisen på skipstunnelen ble estimert til 1,7 milliarder kroner i 2008.

I februar ble den 17. utredningen om Stad skipstunnel levert, men kvalitetssikringen av den er ennå ikke ferdig.

I oktober varslet fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen enda en utredning. Den skal være ferdig første kvartal 2012.

Kilder: wikipedia og yr.no