Rettigheter ved yrkesskade
For cirka ett år siden skled jeg og falt på golvet på jobben. Jeg fikk vondt i ryggen og har vært mye sykmeldt. Nå er jeg usikker på om jeg vil bli så bra at jeg kan fortsette i jobben. Nav har godkjent fallet som yrkesskade, og jeg har fått dekket utgifter til fysikalsk behandling og medisin. Hvilke rettigheter har jeg hvis jeg faller helt ut av arbeidslivet?
Hvis du faller helt ut av arbeidslivet og grunnen til det er skaden du fikk på jobben, har du rettigheter både overfor Nav og det forsikringsselskapet der arbeidsgiver har yrkesskadeforsikring. Skaden er meldt til Nav, og du bør snarest melde fra til forsikringsselskapet. Jeg går ut fra at du er organisert. Du bør da be om bistand fra forbundet, fortrinnsvis gjennom tillitsvalgte. Hvis du har en godkjent yrkesskade, har du krav på erstatning for inntektsbortfall både fra Nav og forsikringsselskapet. I prinsippet skal erstatningene stille deg i samme økonomiske stilling som hvis du ikke var blitt skadd. Du kan også ha krav på ménerstatning. Reglene om vilkårene for å få erstatning og eventuell utmåling av erstatningen, er så kompliserte, at du bør benytte deg av juridisk bistand gjennom forbundet ditt (hvis ikke kravet ditt uten videre blir godtatt av Nav og forsikringsselskapet). Du bør uansett be om bistand til å gå igjennom et eventuelt skadeoppgjør fra forsikringsselskapet.