JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Bilistenes avgifter»

Regjeringens folk kan med rette skryte av at bilavgiftene er satt betydelig ned.
Bilavgiftene har blitt betydelig redusert.

Bilavgiftene har blitt betydelig redusert.

ANB-arkiv

kjell.werner@anb.no

De samlede bilavgiftene er nå 13 milliarder lavere enn de var i 2013. Samtidig tas det «bare» inn drøye to milliarder kroner mer i bompenger, kan Aftenposten fortelle oss. Her er det altså en positiv sprik på rundt 11 milliarder kroner i bilistenes favør.

Dette bør være et tankekors sett i relieff av det såkalte bompengeopprøret. Men vi må gå bak tallene for å få et realistisk bilde av situasjonen. Avgiftsfritakene for elbiler bør tas med i regnestykket, og her er det to effekter som slår forskjellig ut. Bare momsfritaket fører i år til at staten «går glipp av» 7-8 milliarder kroner. I tillegg kommer fritak for kjøpsavgift og årsavgift.

Mange tenker klokelig på klodens klima når de kjøper bil, men de fleste lar nok hensynet til lommeboka telle mest. Når prisen på en elbil og bensinbil er omtrent lik blir imidlertid valget ofte lett. Da blir elbil i stadig større grad det foretrukne alternativet. Dette er naturligvis bra for kloden.

Følg oss på Facebook

Økonomisk betyr kjøpsvalget mellom elbil og fossilbil lite forskjell for den enkelte, mens staten altså går glipp av mange milliarder kroner sammenliknet med full avgiftsbelastning på elbiler. For Ola og Kari betyr det imidlertid mye at det er betydelig rimeligere å kjøre på strøm enn bensin og diesel. Dette slår selvsagt positivt ut for lommeboka. Og så er det fortsatt gratis eller billig å passere de «utskjelte» bomstasjonene. I tillegg kommer gratis parkering mange steder.

Fremskrittspartiets Sivert Bjørnstad har tatt til orde for å fjerne momsfritaket for elbil allerede neste år, men statsminister Erna Solberg mener det er for tidlig å snakke om dette. Det hører imidlertid med til historien at det er et dårlig marked for brukte elbiler. Momsfritaket fører paradoksalt til at det er vel så lønnsomt å kjøpe ny elbil.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Regjeringens elbilpolitikk har vært en suksess. Nå er det over 200.000 elbiler her i landet. Suksessen har blitt større enn antatt, og finansminister Siv Jensen måtte derfor justere opp inntektstapet med tre milliarder kroner ekstra i revidert budsjett som nå ligger til behandling i Stortinget. Men avgiftsomleggingen har vært bredere enn som så. Det lønner seg å velge biler med null eller lave utslipp.

Og folk flest innretter seg klokelig deretter. Det innebærer en negativ avgiftsmessig spiral for staten. På en eller annen måte må dette tas igjen. Det er den politiske utfordringen for neste stortingsperiode. Høyres Henrik Asheim ar våget å tenke høyt om veiprising, men han har dessverre blitt satt på plass av Frp. Bompengeopprøret gjør det ikke enklere å løse floken.

Annonse
Annonse