JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skipstunnel gjennom Stadlandet

Kystverket anbefalte i morges bygging av verdens første tunnel for skip.

– Dette er kjempegreier og noe vi har arbeidet lenge for, sier Kalle Olsen, hovedtillitsvalgt i Kystverket og leder av Arbeidsmandsforbundets avdeling 3 Møre og Romsdal. Kalle Olsen har stor tro på at tunnelen nå blir virkelighet. Det skal iallfall ikke stå på kompetanse i norsk tunnel- og anleggsvirksomhet, fastslår han. Tunnelen kan stå ferdig i 2014, forutsatt at Stortinget fatter en beslutning om å bygge tunnelen.

Kystverket har utredet flere ulike konsepter for skipstunnel gjennom Stad.

- I utredningen er fire tunnelkonsepter forkastet, og man står igjen med to konsepter: Skipstunnel med stor eller liten profil fra Moldefjorden til Kjødepollen. Av disse to alternativene mener Kystverket at stor profil, som er dimensjonert etter hurtigruteskipet Midnatsol, er den beste, mener kystdirektør Kirsti Slotsvik.

Trafikken forbi Stad er uforutsigbar, og transportører og vareeiere påføres betydelige kostnader knyttet til venting og forsinkelser. Behovet for en skipstunnel er derfor naturlig knyttet til:

– Økt sjøsikkerhet

– Redusert ventetid

– Økt forutsigbarhet og regularitet

– Økt tilgjengelighet og nytt kollektivtilbud

– Overføring av gods fra veg til sjø

– Muligheter for turistrettet næringsvirksomhet på Vestlandet

Byggekostnadene er beregnet til 1 170 mill kroner og 1 730 mill kroner for henholdsvis liten og stor tunnel.

En skipstunnel ved Stad vil bli den første skipstunnel i verden. Dette kan ha potensial for å tiltrekke seg turister både til sjøs og til lands, for eksempel ved at det etableres en form for besøkssenter. Kystverket mener i så fall at dette også vil være et positivt element ved vurdering av prosjektets samfunnsnytte.

Kystverkets rapport skal nå overleveres til Fiskeri- og kystdepartementet for videre behandling.

Warning
Annonse
Annonse