JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mange forhandlinger




24.06.2014
12:00
03.11.2015 10:11

Vårens vakreste eventyr, i hvert fall for oss tillitsvalgte, er snart avsluttet. Da snakker vi om lønnsoppgjørene i våre ulike bedrifter. Ikke mindre enn 12 tariffavtaler er reforhandlet i løpet av tre hektiske måneder. Norsk Jernbaneforbund har medlemmer innenfor alle sektorer, unntatt kommunesektoren. Vi deltar i statsoppgjøret sammen med en rekke andre forbund, i bussoppgjøret sammen med tre andre forbund. Vi har egne forhandlinger med NSB og deres datterselskaper, med Baneservice, Flytoget, Broadnet, Bring Linehaul som er et selskap i Posten, og Malmtrafikk og Cargolink som tilhører privat sektor.

I tillegg til oss i administrasjonen er en rekke tillitsvalgte innenfor våre ulike grupper med i forhandlingene. Til sammen er vi mellom 40 og 50 tillitsvalgte som forhandler lønn for våre syv tusen medlemmer. De aller fleste oppgjørene er avsluttet med tilfredsstillende resultater og skal, eller er til, uravstemning blant medlemmene. For første gang har vi elektronisk uravstemning. I tillegg har vi manuell avstemning for de foreninger som ønsket det.

Én er ferdig når dette skrives. Uravstemningen i bussektoren, der det ble et solid ja flertall. Dessverre var det langt færre som stemte denne gangen enn det var for to år siden. Vi tror det kan ha sammenheng med at vi for første gang gjennomfører elektronisk avstemning. Det blir spennende å se om den samme utvikling gjør seg gjeldende i de andre oppgjørene.

Ser vi på samtlige lønnsoppgjør som er blitt gjennomført i Norge i løpet av våren kjennetegnes de av ansvarlighet, samtidig som de har gitt økt kjøpekraft til de aller fleste som omfattes av tariffavtaler. Måten vi forhandler på har visst seg å være bærekraftig over mange år. Det er bred enighet om at frontfaget skal sette rammene.

I årets oppgjør vedtok et enstemmig representantskap i LO at Fellesforbundet skulle forhandle først, og legge grunnlaget som alle andre skal forholde seg til. Rammen i årets oppgjør ble på 3,3 prosent og de aller fleste oppgjørene har endt opp på denne prosenten.

Årets oppgjør har også vært preget av at arbeidsgivere har hatt et sterkt ønske om å endre bestemmelser som vedgår arbeidstid. De vil gjøre arbeidstiden mer fleksibel, lengre og med en sterkere arbeidsgiverstyring. Utspillene samsvarer godt med regjeringens bud om endring i arbeidsmiljøloven. Vi har slått tilbake ethvert angrep på disse viktige punktene. Regjeringens hardkjør på å svekke arbeidsmiljøloven gjør det viktig å slå ring rundt den type bestemmelser i tariffavtalene. I tillegg ønsker regjeringen å gjøre det letter å ansette folk midlertidig, og svekke bestemmelser som skal hindre sosial dumping. Dersom dette blir vedtatt vil det svekke våre medlemmers lønns- og arbeidsforhold og gjøre lønnsoppgjørene mye vanskeligere for alle parter. Dersom arbeidstakere i Norge også i fremtiden skal ha lønninger og arbeidsforhold som i dag, må vi stå opp og slåss mot endringer som medfører sosial dumping.

Med ønske om en riktig god sommer til alle våre medlemmer.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.06.2014
12:00
03.11.2015 10:11



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder