Regjeringen vil selge og privatisere
Saken oppsummert
Virkningen av en blå-blå regjerings politikk blir mer og mer synlig. For jernbanen betyr dette en stor omlegging fra de rød-grønne. Det den tidligere regjeringen mente burde være statens ansvar skal nå overlates til private aktører. Veldrevne og solide selskaper skal, av ideologiske hensyn, selges eller anbudutsettes. De har allerede bestemt at alle godsterminaler skal konkurranseutsettes. I den nye eierskapsmeldingen vil de selge Flytoget og Baneservice.
Baneservice ble skilt ut fra Jernbaneverket og omgjort til aksjeselskap, heleid av staten, av Bondevik 2-regjeringen i 2005. Den gang mente regjeringen det var viktig å ha et statlig landsdekkende aksjeselskap som sikret jernbanen tilgang på arbeidsmaskiner og kompetanse. Situasjonen har ikke endret seg siden. Budsjettene har økt betraktelig de siste årene, men det er langt frem til vi har en velfungerende jernbane. Staten har ansvar for utbygging og vedlikehold. I det ansvaret ligger også at det til enhver tid er tilgjengelig kompetanse og maskiner, både til utbygging og til rask opprydning etter naturkatastrofer, som det blir mer og mer av. Tilgjengelighet til store arbeidsmaskiner og kompetanse er avgjørende for å kunne sette trafikken raskt i gang etter driftsstans. Dette ansvaret kan best ivaretas ved å beholde Baneservice som et statlig aksjeselskap, eller ved å tilbakeføre det til Jernbaneverket.
Regjeringen har også åpnet for salg av Flytoget, og flere utenlandske interesser har allerede meldt seg. Flytoget er en stor suksess, som i fjor hadde 6,5 millioner passasjerer og et overskudd på hele 230 millioner kroner før skatt. Selskapet har vært i toppen på kundebarometeret flere år på rad. Kundene er fornøyde, de ansatte er fornøyde og staten som eier har til nå vært fornøyd. Staten tok i sin tid hele regningen for utbyggingen av Gardermobanen. Vi må stille oss spørsmålet om hvorfor det er så viktig å selge et selskap som alle er fornøyd med, som leverer store overskudd til fellesskapet, og der staten har tatt alle utbyggingskostnadene.
Svaret er dessverre at denne regjeringen er mer drevet av ideologiske hensyn enn av forretningsmessige og strategiske motiver. Vi er glade for at Arbeiderpartiets nye leder Jonas Gahr Støre i flere debattprogram har tatt sterk avstand til regjeringens planer om salg. Personalorganisasjonene i Baneservice og Flytoget ble verken spurt eller underrettet før regjeringen la frem eierskapsmeldingen. Vi må konstatere at den blå- blå regjeringen ikke bryr seg om hva de ansatte eller deres organisasjoner mener om salg av arbeidsplassene.
Hva som vil skje med NSB og Jernbaneverket er høyst usikkert men vi frykter det verste både for kunder og ansatte.


Nå: 0 stillingsannonser