JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tar stort samfunnsansvar

Ved årsskiftet hadde Hurtigruten 180 lærlinger. Det imponerer både NHO-sjef Kristin Skogen Lund og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Hurtigruten er en viktig NHO-ambassadør for fag- og yrkesopplæringen, mener NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

Hurtigruten er en viktig NHO-ambassadør for fag- og yrkesopplæringen, mener NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

Eline Lønnå

magasinet@lomedia.no

– Hurtigruten er en viktig NHO-ambassadør for fag- og yrkesopplæringen, fordi de ser på lærlingordningen som sin naturlige rekrutteringsvei og synliggjør behovet for og verdsettingen av fagkompetanse, sier Skogen Lund. Hun er imponert over det store volumet av lærlinger – og bredden i lærefagene.

– De tar et stort samfunnsansvar ved å lære opp gode fagarbeidere, sier Skogen Lund.

Også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen skryter av Hurtigruten.

– Nettopp det at Hurtigruten har lærlinger innen så mange ulike fag – fra kokk til kadetter i maskinen – gjør at de tar et stort ansvar som også andre deler av næringslivet nyter godt av, mener Røe Isaksen. Han ønsker nå å få et besøk hos Hurtigruten for å få ideer til hvordan andre bedrifter kan gjøre noe lignende.

– En av de beste i landet

– Hurtigruten lykkes med å rekruttere lærlinger gjennom å ha god faglig oppfølging samtidig som de lar elever få prøve seg om bord gjennom PTF.

Det mener daglig leder for Opplæringskontoret for restaurant og matfag for nordre Nordland, Einar Øverås. Siden 1988 har han jobbet med lærlinger om bord i hurtigruteskipene, og han er imponert over den opplæringen som blir gitt om bord til lærlingene innen kokke-, servitør-, resepsjon-, reiseliv- og konditorfaget.

Mens andre lærebedrifter i servicebransjen sliter med å få rekruttert lærlinger, klarer Hurtigruten å fylle sine båter.

– Den beste reklamen for en lærebedrift, er lærlingene som til en hver tid er om bord – og tilbakemeldingene vi får fra dem er veldig god, sier Øverås. Han er ikke i tvil om at skipenes rause innstilling til å ta imot elever i utplassering er en vesentlig faktor for at de lykkes med rekrutteringen.

Også ved Opplæringskontoret for maritime fag nord, er de svært fornøyd med Hurtigruten ASA.

– De er vår største lærebedrift og gjør en jobb vi setter utrolig pris på, sier daglig leder, Bjørn Eirik Johnsen. Opplæringskontoret har ansvar for dekks-, maskinmann- og elektrikerlærlingene.

Annonse

Flere saker

Annonse