Strid om nye fotobokser
Det er politisk strid om de nye fotoboksene som måler bilenes gjennomsnittsfart.
kjell.werner@anb.no
Høyre og Fremskrittspartiet vender tommelen ned, mens resten av Stortinget stiller seg positive til gjennomsnittsmåling mellom fotobokser.
– Denne ordningen fører til veldig mye rar kjøring og lager dermed nye trafikkfeller, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Han møter kraftig motbør fra Arbeiderpartiets talskvinne.
– Evalueringen av gjennomsnittsmåling mellom fotobokser viser at antall drepte i trafikken kan reduseres med over 15 prosent. Dette er et nytt og sterkt trafikksikkerhetstiltak med høy virkning, sier stortingsrepresentant Anne Marit Bjørnflaten (Ap).
Personvern
Fremskrittspartiets talsmann viser til at det er svært få bilister som blir tatt i gjennomsnittsmålingene.
– Årsaken er nok at bilistene tilpasser seg og at mange har GPS-instrumenter som varsler at de nærmer seg en fotoboks, sier Hoksrud.
Høyre og Fremskrittspartiet er bekymret over personvernet.
– Gjennomsnittsmåling mellom fotobokser er en farlig form for overvåking. Ved utplassering av tilstrekkelig antall fotobokser vil veimyndighetene kunne følge hver enkelt bil over lange strekninger. Med kunstige lave fartsgrenser blir gjennomsnittsmåling mellom fotobokser bare nok en avgift som bare har til hensikt å bringe penger inn i statskassen, sier Hoksrud.
Hittil er det satt på slike gjennomsnittsbokser på tre steder i landet.
Fartsgrenser
Det er også politisk uenighet om hvor høye fartsgrensene skal være i Norge. De rødgrønne partiene trekker fram analyser fra Statens vegvesen, som viser at høy fart er medvirkende årsak til halvparten av dødsulykkene på norske veier. Flertallet på Stortinget mener derfor at Norge ikke trenger høyere fartsgrenser. Frp og Høyre vil derimot ha 110 kilometer i timen som fartsgrense på de beste motorveiene.
– Vi i Frp vil til og med gå enda lenger. Vi vil ha 120 kilometer i timen på spesielt godt egnede strekninger, sier Bård Hoksrud.
Han viser til at det er toppfart på inntil 120 km i timen i Sverige og 130 noen steder i Danmark.
– Det kan ikke dokumenteres at høyere fartsgrense i Danmark har ført til flere ulykker, sier Hoksrud. (ANB)
Mest lest
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Morten Holm / NTB
Nav tapte rettssak
Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.
Arkivfoto: Håvard Sæbø