Strid om nye fotobokser
Det er politisk strid om de nye fotoboksene som måler bilenes gjennomsnittsfart.
kjell.werner@anb.no
Høyre og Fremskrittspartiet vender tommelen ned, mens resten av Stortinget stiller seg positive til gjennomsnittsmåling mellom fotobokser.
– Denne ordningen fører til veldig mye rar kjøring og lager dermed nye trafikkfeller, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Han møter kraftig motbør fra Arbeiderpartiets talskvinne.
– Evalueringen av gjennomsnittsmåling mellom fotobokser viser at antall drepte i trafikken kan reduseres med over 15 prosent. Dette er et nytt og sterkt trafikksikkerhetstiltak med høy virkning, sier stortingsrepresentant Anne Marit Bjørnflaten (Ap).
Personvern
Fremskrittspartiets talsmann viser til at det er svært få bilister som blir tatt i gjennomsnittsmålingene.
– Årsaken er nok at bilistene tilpasser seg og at mange har GPS-instrumenter som varsler at de nærmer seg en fotoboks, sier Hoksrud.
Høyre og Fremskrittspartiet er bekymret over personvernet.
– Gjennomsnittsmåling mellom fotobokser er en farlig form for overvåking. Ved utplassering av tilstrekkelig antall fotobokser vil veimyndighetene kunne følge hver enkelt bil over lange strekninger. Med kunstige lave fartsgrenser blir gjennomsnittsmåling mellom fotobokser bare nok en avgift som bare har til hensikt å bringe penger inn i statskassen, sier Hoksrud.
Hittil er det satt på slike gjennomsnittsbokser på tre steder i landet.
Fartsgrenser
Det er også politisk uenighet om hvor høye fartsgrensene skal være i Norge. De rødgrønne partiene trekker fram analyser fra Statens vegvesen, som viser at høy fart er medvirkende årsak til halvparten av dødsulykkene på norske veier. Flertallet på Stortinget mener derfor at Norge ikke trenger høyere fartsgrenser. Frp og Høyre vil derimot ha 110 kilometer i timen som fartsgrense på de beste motorveiene.
– Vi i Frp vil til og med gå enda lenger. Vi vil ha 120 kilometer i timen på spesielt godt egnede strekninger, sier Bård Hoksrud.
Han viser til at det er toppfart på inntil 120 km i timen i Sverige og 130 noen steder i Danmark.
– Det kan ikke dokumenteres at høyere fartsgrense i Danmark har ført til flere ulykker, sier Hoksrud. (ANB)
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen
Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig
Berit Roald / NTB