Styrt avvikling av Forbundsalliansen
I går ettermiddag besluttet forhandlingsdelegasjonen til Transportarbeiderforbundet å kaste inn håndkleet og trekke forbundet ut av Forbundsalliansen. Var det Roger Hansen som sto ved roret?
may.berg@lomedia.no
I morgentimene i dag besluttet også Arbeidsmandsforbundet å trekke seg ut. Uten Transportarbeiderforbundet var en grunnleggende viktig motivasjon for prosjektet vekk, nemlig samferdselsaspektet ved det nye forbundet.
Så raskt raste hele byggverket sammen – fra den ene dagen til den andre. To års møysommelig arbeid er lagt i grus. Det er bare å avbestille hotellet på Lillestrøm som i juni skulle huse over 800 landsmøtedelegater og noen hundre ansatte og gjester på stiftelsesmøtet.
Egentlig er det tre år siden man igjen begynte å snakke om en forbundssammenslåing. Da hadde sårene rukket å gro siden forrige forsøk – Forbund1-prosjektet som havarerte i 2006. Der var både Transportarbeiderforbundet og Postkom med, to av dagens aktører.
Det var Transportarbeiderforbundets Roger Hansen som tok initiativet, på oppdrag fra hans eget landsmøte. At det nettopp ble Transportarbeiderforbundet som kullseilte prosjektet denne gang, må oppleves som et stort nederlag for Hansen, som har hatt kullsviertro på Forbundsalliansen. I hvert fall tilsynelatende.
Det kan se ut som om at det begynte å murre i Transportarbeiderforbundet da Industri Energi ble med i prosjektet i fjor vår. I Postkom og Arbeidsmandsforbundet var nykommeren mer populær. En grunn var at Industri Energi med sine 58.000 medlemmer økte kjøttvekta betraktelig. En annen grunn var at i et forbund med 130.000 medlemmer, ville innflytelsen til Transportarbeiderforbundets brysomme fraksjon av venstreradikale og aktivister reduseres betraktelig.
Industri Energis leder Leif Sande har aldri vært populær i de kretser. Bedre ble det ikke da han gikk ut og erklærte at han var den selvsagte leder for det nye forbundet. I LO er det makta som rår, ergo ville det ikke være unaturlig at Sande fikk det som han ville. Like fullt var Erna Hagensen av mange ansett som en mer samlende kandidat.
Kanskje var kulturforskjellene mellom de toneangivende kreftene i Transportarbeiderforbundet og Industri Energi for stor. Det ble rett og slett et for stort spenn å bygge bro over. Transportarbeiderforbundet har en kultur som skiller seg fra de fleste forbundene i LO. Forbundet har en annen oppbygging enn de andre partnerne i alliansen. Forbundet har 20 foreninger uten tradisjon for å la seg styre av forbundsledelsen. Foreningene har valgt medlemmer til forbundets representantskap, som tilsvarer landsstyret i de tre andre forbundene.
Et av Transportarbeiderforbundets krav var at det nye forbundet skulle videreføre denne modellen. Det var et krav det var helt utenkelig for de andre å akseptere. Hvis det var et krav det var like utenkelig for flertallet i Transports forhandlingsdelegasjon å gi seg på, er det fristende å kalle det som skjedde i går for styrt avvikling.
For Postkom og Arbeidsmandsforbundet var Transportarbeiderforbundet en nødvendig del av maktbalansen i Forbundsalliansen. Uten Transport hadde Industri Energi rent flertall i alliansen. Det er sannsynligvis en medvirkende årsak til at korthuset raste sammen så raskt da en av partnerne forsvant.
Transportarbeiderforbundet har i årevis snakket om viktigheten av en samling på transportsida i LO. Men når det kom til stykket, ville venstresida i Transportarbeiderforbundet heller styre prosjektet på et valgt skjær i sjøen, enn å gi slipp på sin politiske innflytelse og bli parkert i et hjørne i et storforbund med Leif Sande ved roret.
Postkom og Arbeidsmandsforbundet gikk med i dragsuget, bundet til masta sammen med Norsk Transportarbeiderforbund.
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hassan Adow, Siidali Omar og Abdirahman Hasan.
Hanna Skotheim
Somaliske menn vil samarbeide med barnevernet: – Vi må få vekk frykten
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-aksjonen
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash
Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret
Kommentar
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen har grunn til å smile bredt, skriver Kjell Werner.
Ida Bing
Etter flere år med uro rundt trygdeoppgjøret, er det nå full enighet
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Her skal Camilla kjøre opp på nytt. Se dommen fra sensor Morten
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset