JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneforbundet:

– Vanskelig oppgjør

– Sprikende interesser mellom organisasjonene, i tillegg til kravene fra arbeidsgiver, gjorde denne meklingen spesielt krevende, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.
STOR LOKAL POTT: – Potten som skal fordeles lokalt er på cirka en tredel av rammen, større enn noen gang tidligere, konstaterer forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

STOR LOKAL POTT: – Potten som skal fordeles lokalt er på cirka en tredel av rammen, større enn noen gang tidligere, konstaterer forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Et av de vanskelige temaene var om offentlig sektor har en dårligere lønnsutvikling enn gjennomsnittet i industrien. Arbeidstakerorganisasjonene mente ja, men her var det ikke mulig å få til noe. Staten sto på at resultatet skulle være som i frontfaget, 3,3 prosent. Løsningen ble en formulering i protokollen som sier at tallmaterialet for Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene skal gjennomgås av partene i forkant av mellomoppgjøret 2015.

«Gjennomgangen skal inngå i grunnlagsmaterialet og eventuelle avvik skal reflekteres i de tillegg som gis i mellomoppgjøret 2015», står det i Riksmeklerens møtebok.

Rekordstor lokal pott

Potten som skal fordeles lokalt er på cirka en tredel av rammen, større enn noen gang tidligere.

– Våre landsråd i Jernbaneverket har ønsket store lokale potter, og sånn sett er vi fornøyde, sier Brunborg.

Når så stor andel skal ut lokalt blir det mindre igjen sentralt.

– Vi fikk det jeg vil kalle et mini-justeringsoppgjør, der vi får løfte seks av i alt 45 lønnsrammer. Der måtte vi ta rammer det er få ansatte på, siden det var så lite penger igjen.

De aktuelle lønnsrammene er 3, 9, 14, 15, 17 og 39, som løftes med ett lønnstrinn på topp.

– Alle de som ligger på topp i disse rammene får ett lønnstrinn i tillegg til det som er gitt på tabellen. I Jernbaneforbundet har vi noen i 17, og mange i 14, som er en ren Jernbaneverket-ramme med kun togekspeditører og toginformatører, forteller Brunborg.

Fordelingen

Det generelle tillegget starter med 6.500 kroner på lønnstrinn 19 og øker til 8.800 kroner på lønnstrinn 53. Deretter gis det et tillegg på 1,98 prosent fra og med lønnstrinn 54 til 101.

– De laveste trinnene hos oss får cirka 2,3 prosent og så går det nedover til 2 prosent for midtsjiktet. Prosenten blir lavere jo høyere trinn du har. Vi hadde ønsket innretningen på tabellen høyere, men på grunn av stor lokal pott var dette alt vi klarte, men da har landsrådene våre noe å forhandle om i høst, sier Brunborg.

Ut til medlemmene

De fire hovedsammenslutningene i staten står samlet bak resultatet.

– Vi vil anbefale våre medlemmer å si ja til oppgjøret, sier Brunborg.

Uravstemningen vil foregå elektronisk, men muligheter for å bruke stemmesedler og konvolutter for de landsråd og foreninger som ønsker dette.

Riksmekleren skal ha beskjed om resultatet fredag 20. juni kl. 12.00.

– Vi regner med at vår frist blir senest onsdag 18. juni, og tar sikte på å få sendt ut alt, både elektronisk og papir, i neste uke, sier Kjell Atle Brunborg.

Les hele protokollen fra meklingen her:

Annonse
Annonse

Les hele protokollen fra meklingen her: