Etter kun seks timer kastet Transportarbeiderforbundet kortene under årets forhandlinger om ny tariffavtale for havnearbeiderne. Nå går oppgjøret til mekling.
Berit Morland
Brudd i havneforhandlingene
Fristen var natt til fredag, men allerede klokka 16 i dag ble det brudd mellom partene under forhandlingene om ny tariffavtale for havnearbeiderne.
res@lomedia.no
Bakgrunnen for det svært tidlige bruddet var ifølge andre nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Samuelsen at arbeidsgiversiden ville ha endringer i tariffavtalens omfangsbestemmelser. Det vil si hvilke havner som skulle omfattes av tariffavtalen, og hvilke som ikke skulle omfattes.
Skille ut private havner
– Arbeidsgiversiden sa opp tariffavtalen for NOR Lines innenfor gjeldende tidsfrist, men den ble sagt opp uten at den skulle fornyes. Begrunnelsen var at dette var en privateid havn og at tariffavtalen ikke skulle gjelde der. NHO prøver å skille ut disse havnene for at havnearbeiderne ikke skal ha rett til å jobbe på privat havner. Det kunne vi selvsagt ikke godta, sier Samuelsen.
Overrasket
Fram til nå har det ikke vært noe skille mellom privateide og offentlig eide havner når det gjelder tariffavtalene mellom NHO Logistikk og Transport og Transportarbeiderforbundet.
– Vi er litt overrasket over den tolkningen av omfangsbestemmelsen. Det har aldri vært oppe til diskusjon i noen tidligere tariff-forhandlinger, men vi ser et mønster for å bryte opp fortrinnsretten havnearbeiderne har til laste- og lossearbeid, hevder Samuelsen.
Han sier samtidig at det ikke ble forhandlet fram noen løsninger på andre områder før bruddet var et faktum.
– Vi ville ha en avklaring på dette først, men arbeidsgiversiden ville ha et skille mellom private og offentlige havner, og dermed ble det brudd allerede klokka 16, sier Terje Samuelsen.
– Uforståelig
Tom Rune Nilsen, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, beklager bruddet.
– Dette er et uforståelig brudd på et uklart grunnlag. Vi var innstilt på å bruke de to døgnene som var satt av til forhandlinger på å bli enige med havnearbeiderne, men plutselig kom det inn en sak om en uenighetssak i Tromsø, som ligger langt utenfor tarifforhandlingenes ramme. NTF ville at denne saken skulle løses før forhandlingene kunne fortsette. NHO Logistikk og Transport måtte meddele at en slik sak må løses utenom tariff-forhandlingene. Dermed fikk vi meddelse om brudd uten at vi brukte tiden til å finne fram til løsninger. sier Nilsen.
[Les NHO Logistikk og Transport sin pressemelding her]
Mekling i oppgjøret kan tidligst skje fra 8. mai.
Mest lest
Privat
To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.
Ole Palmstrøm
Janne Cecilie tar kampen til Strasbourg: – Viktig for alle Nav-brukere
LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.
Teddy TV/TV 2
«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig
Gruppesamtalene i ND-programmet var mye bedre enn ventet, synes «Trond» (53), som veteran følte han at han hadde noe å bidra med.
Eirik Dahl Viggen
«Trond» (53) har vært i fengsel store deler av livet. Nå prøver han å komme seg opp av grøfta
Debatt
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.
Hanna Skotheim
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
Kronikk
Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.
Ole Palmstrøm
«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring
Roy Ervin Solstad
Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre
Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.
Colourbox
– Jeg har fått noen henvendelser om innsidehandel de siste dagene
– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.
André Kjernsli
Flukten fra Chile skulle bli kortvarig, men det tok 21 år før Sergio kom hjem
Forskerne mener alle kommer til å tjene på et bedre kabelnettverk
Illustrasjonsfoto: Helge Larsen / NTB
Forsker foreslår ni nye utenlandskabler
Striden om gruvedumping i Førdefjorden har vært omdiskutert i en årrekke.
Naturvernforbundet
Staten møter naturvernere i retten om gruveavfall. Her er bakgrunnen
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie