Roger Hansen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund (til venstre) og administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange er fornøyd med ny tariffavtale for buss-sektoren. Sju timer på overtid, kunne de to presentere resultatet hos Riksmekleren.
Roy Ervin Solstad
Busstreik avverget
Det blir ingen busstreik. Meklingsforslag gir sjåførene 6 kroner i timen i lønnstillegg, men Fagforbundet mener det er for lite og vil ikke anbefale medlemmene å stemme ja.
einar.fjellvik@lomedia.no
I følge forhandlingspartene vil meklingsforslaget som ble lagt fram klokka sju i dag morges bety at lønnsnivået til sjåførene løftes til 98 % av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det var likevel ikke nok for Fagforbundet:
- Kravene knyttet til arbeidshverdagen ga ikke konkrete resultater. Vi er også fortsatt for langt unna gjennomsnittet i industrien. Helheten i resultatet anser vi ikke som bra nok til å kunne anbefale det, sier forbundets representant i forhandlingene, Stein Guldbrandsen.
Alle de øvrige forbundene som er involvert i dette lønnsoppgjøret, Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet, har imidlertid anbefalt meklerens forslag, som nå sendes ut til uravstemning.
Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, som har vært arbeidstakernes forhandlingsleder i dette oppgjøret frykter ikke et nei i uravstemningen:
– Frontfaget fikk to kroner mer i timen. Vi får seks kroner mer bare i år. Dette kommer til å bli ja, smiler han i en samtale med fagbladet Transportarbeideren like etter at meklingsforslaget ble klart.
Seks kroner mer i timen
Hovedinnholdet i meklingsforslaget er:
• Et generelt lønnstillegg på 4 kroner i timen til alle fra 1. april.
• Ansatte med fagbrev får ei krone ekstra fra 1. april.
• Ytterligere 2 kroner i timen til alle fra 1. oktober.
• Neste år får alle i bussbransjen et ekstra tillegg på 2 kroner i timen – i tillegg til det som måtte bli avtalt under mellomoppgjøret neste år.
- Med tillegget vi får neste år, kommer vi samlet ut med et resultat som ligger nærmere gjennomsnittlig industriarbeiderlønn enn etter oppgjøret i 2012, sier Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen.
I bussbransjeavtalen som ble inngått i 2007, heter det at sjåførene lønn skal «heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn».
Veldig nær konflikt
Jernbaneforbundets leder, Kjell Atle Brunborg, mener nattrens resultat vil bety mye for forbundets medlemmer, siden veldig mange av dem har fagbrev.
– Vi var særdeles nær en konflikt i natt, men da vi fikk på plass de to kronene fra 1. oktober løste det seg. Da endte vi på rundt 98 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og dermed innfridde vi det som er viktigst. Det har stått på penger hele tiden, sier han til fagbladet Aktuell.
Kompetanseprofil.
Både Hansen og Yrkestrafikkforbundets Svein Furøy understreker også at resultatet vil gjøre det lettere for sjåførene å ta fagbrev fordi arbeidsgiverne heretter skal dekke alle utgiftene.
Innenfor rammen
Også Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport var en glad mann da en streik ble avverget.
– Det er to ting som gjør at jeg er fornøyd. For det første at vi unngikk en streik i bussbransjen, men også at vi har holdt oss innenfor rammen av frontfaget på 3,3 prosent, sier Stordrange.
Emneord: tariffspekter-2014
Bussoppgjøret:
Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.
Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.
De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.
Hadde ikke meklingen ført fram var det varslet busstreik fra i dag. Den ville lammet busstrafikken i Rogaland og Hordaland, samt deler av Hedmark, Oppland, Agder og Telemark.
Resultatet:
Meklingsforslaget LO Stat - Spekter
Meklingsforslaget Transportarbeiderforbundet - NHO Transport
Meklingsforslaget Yrkestrafikkforbundet - NHO Transport
Meklingsforslaget Yrkestrafikkforbundet - Spekter
Tidligere artikler:
Fare for busstreik fra mandag (25.04.2014)
Her kan bussene stå fra mandag (22.04.2014)
Bussoppgjøret til mekling (11.04.2014)
Bussoppgjøret:
Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.
Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.
De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.
Hadde ikke meklingen ført fram var det varslet busstreik fra i dag. Den ville lammet busstrafikken i Rogaland og Hordaland, samt deler av Hedmark, Oppland, Agder og Telemark.
Resultatet:
Meklingsforslaget LO Stat - Spekter
Meklingsforslaget Transportarbeiderforbundet - NHO Transport
Meklingsforslaget Yrkestrafikkforbundet - NHO Transport
Meklingsforslaget Yrkestrafikkforbundet - Spekter
Tidligere artikler:
Fare for busstreik fra mandag (25.04.2014)
Her kan bussene stå fra mandag (22.04.2014)
Bussoppgjøret til mekling (11.04.2014)
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen