JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Klokka fem i dag tidlig kunne Pål Skarsbak fra Virke (til venstre) og Bjørn Anders Jonassen fra NTF gå hver til sitt etter at meklingen på overtid resulterte i enighet om en ny tariffavtale for grossistbransjen. Mekler Bjørn Lillebergen ledet meklingen.

Klokka fem i dag tidlig kunne Pål Skarsbak fra Virke (til venstre) og Bjørn Anders Jonassen fra NTF gå hver til sitt etter at meklingen på overtid resulterte i enighet om en ny tariffavtale for grossistbransjen. Mekler Bjørn Lillebergen ledet meklingen.

Roy Ervin Solstad

Det blir ikke grossiststreik

Fem timer på overtid ble Transportarbeiderforbundet og Virke enige om ny tariffavtale.



18.06.2014
12:00
12.06.2014 08:14

res@lomedia.no

Dermed blir det ingen streik som ville rammet utkjøringen av varer til ICA og Norgesgruppen sine matbutikker og frukt fra Bama i Midt-Norge i dag. Det gleder Transportarbeiderforbundets forhandlingsleder, forbundssekretær Bjørn Anders Jonassen.

– Vi har langt på vei fått alt vi ønsket. Dermed slapp vi heldigvis en streik, sier en trøtt, men fornøyd Jonassen til Transportarbeideren etter å ha meklet til klokken fem torsdag morgen.

Verve-fond

Det han er mest glad for er at arbeidsgiverne til slutt gikk med på å innføre tiltak som kan bidra til å øke organisasjonsgraden i bransjen. Dette kravet var førsteprioritet fra NTF.

– Arbeidsgiverne skal finansierer et fond over de neste tor årene på 500 kroner per ansatt til transportarbeiderklubbene med tariffavtale. Disse pengene skal brukes aktivt til verving av nye medlemmer i bedriftene, og skal skje i samarbeid med bedriftsledelsen. Dette vil bidra til å få flere organiserte, sier Jonassen.

Arbeidsgivernes krav om at sjåførene skulle over på vilkår som i NHO sin godsavtale ble også slått tilbake.

– Det avviste vi blankt, så det måtte de bare godta om det skulle bli noen avtale. I tillegg vil februar-reguleringa fortsette som før, noe som betyr at arbeidsgivernes krav om at ny beregningsmodell for å justere minstelønna i februar hvert år ble slått tilbake. Det ville gitt lavere minstelønnsgaranti enn vi har i dag, forklarer Jonassen.

75 øre timen

NTF fikk også arbeidsgiverne med på å at ansatte heretter skal få fri med lønn til møter, kurs og andre skoleringstiltak i regi av sine transportarbeiderforeninger.

– Jeg kan ikke se at vi har gitt oss på noe, annet enn noen småkrav som det var greit å kaste. I rent generelt tillegg fikk vi 75 øre timen, slik som frontfaget, men vi innså at det var det eneste mulige for oss å få nå, særlig med utgangspunkt i de andre kravene vi hadde, påpeker han.

Krevende

Virke sin forhandlingsleder, Pål Skarsbak, var også fornøyd med at det ble enighet.

– Det har vært en krevende natt, men det er alltid godt når en kommer til en løsning og slipper streik, sier Skarsbak til Virke sin nettside.

Ifølge Skarsbak var økonomien i oppgjøret på linje med øvrige oppgjør i år.

– Vi har jobbet konstruktivt gjennom meklingen, men det var svært krevende å finne en løsning, derfor måtte vi holde på langt på overtid, sier Pål Skarsbak.

Til uravstemning

Meklingsresultatet sendes nå ut til uravstemning, der svaret skal oversendes riksmekleren innen 11. juli. NTFs forhandlingsleder er overbevist om at medlemmene vil si det samme som forhandlingsutvalget.

– Et enstemmig forhandlingsutvalg anbefaler dette resultatet, avslutter Bjørn Anders Jonassen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.06.2014
12:00
12.06.2014 08:14



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker