JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det kan bli mange fly på bakken fra 10. oktober dersom det blir streik i selskapene som leverer flybensin.

Det kan bli mange fly på bakken fra 10. oktober dersom det blir streik i selskapene som leverer flybensin.

Anders Hauge-Eltvik

Flytrafikken kan bli rammet

Fare for streik i selskapene som leverer fuel til flyplassene.



15.10.2014
12:00
25.09.2014 11:04

res@lomedia.no

I går kveld brøt Transportarbeiderforbundet og Parat forhandlingene om ny tariffavtale med Norsk Industri og tilsluttede olje- og transportselskaper. Det kan bety at ansatte på oljedepoter og selskaper som leverer fuel til flyplassene i Norge kan bli tatt ut i streik fra 10. oktober.

– Flyplassene vil nok bli de første som vil merke en streik, men etterhvert kan også meningmann merke det når bensinstasjonene går tomme for drivstoff, sier forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød i Transportarbeiderforbundet.

Nei på nei

Sammen med Parat hadde NTF blant annet krevd en heving av minstelønnssatsene, men tilbudet fra arbeidsgiversiden var så dårlig at et forhandlingsbrudd var uunngåelig. Det skjedde i 19-tiden onsdag kveld.

– Bortsett fra 75 øre timen i generelt tillegg, så fikk vi nei på alle andre krav vi hadde. Vi fikk riktignok 50 øre ekstra i fagbrevstillegg, men ikke den endringen i teksten omkring fagbrev som vi ønsket. Minstelønnssatsene ville de ikke heve, så arbeidsgiverne var ivrige med strykpennene sine når de gikk gjennom kravene vi hadde. I realiteten var det derfor arbeidsgiverne som brøt forhandlingene, konstaterer Adamsrød.

Mer i mekling

Svært mange av forhandlingene Transportarbeiderforbundet har hatt under årets hovedoppgjør, har gått til mekling. Ingen har til nå gått til streik. Det håper Adamsrød også at man slipper for å få på plass en ny oljeavtale.

– Forhåpentligvis vil arbeidsgiversiden flytte på seg også i dette oppgjøret, slik de har gjort i alle de andre oppgjørene som har gått til mekling, sier NTFs forhandlingsleder.

Tar ikke ut alle

En dato for mekling er ikke satt ennå, men det tidligste en streik kan bli iverksatt er fra 10. oktober.

– Vi vil varsle plassfratredelse for alle, men kommer ikke til å ta ut alle. Da vil vi få tvungen lønnsnemnd med en gang, og det vil vi unngå. Tar vi ut alle på en sentral bedrift på Sjursøya i Oslo, står hele hovedstaden på få dager, så det kan vi ikke gjøre, påpeker han.

Selve uttaket vil for øvrig bli diskutert på et møte mellom Parat og NTF 2. oktober.

Totalt er det 115-120 medlemmer i Parat og NTF som kan bli tatt ut i streik.

Oljeavtalen

Overenskomsten omfatter følgende bedrifter:

• Esso Norge AS

• Smartfuel AS

• Flytanking AS, Værnes, Bergen Stavanger

• Gardermoen Fuelling Services AS

• Slagen Harbour Service AS

• Bunker Oil AS, avdeling Ålesund

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.10.2014
12:00
25.09.2014 11:04



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere