JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærernes arbeidstid splitter KS

Kommunepolitikerne i Hedmark ber KS om å snu i forhandlingene om ny arbeidstidsavtale for lærerne.
KS i Hedmark er frykter flere demotiverte lærere etter bruddet i  forhandlingene om ny arbeidstidsavtale.

KS i Hedmark er frykter flere demotiverte lærere etter bruddet i forhandlingene om ny arbeidstidsavtale.

Sigrid Olsson/colourbox.com (illustrasjonsfoto)

nina.sandaas@lomedia.no

Det er fylkesrådet i Hedmark som ber Kommunenes Sentralforbund (KS) om å innta en annen holdning i forhandlingene om arbeidstidsavtalen for undervisningspersonale. Fylkesrådet gir Hedmark fylkeskommunes innspill til den årlige strategikonferansen i regi av KS Hedmark. I år går den av stabelen 11. februar.

«Ren provokasjon»

Bakgrunnen for den klare anbefalingen er bruddet i forhandlingene 24. januar mellom lærerorganisasjonene og KS om ny arbeidstidsavtale for undervisningspersonale.

Lærerorganisasjonene, unntatt Skolelederforbundet, brøt fordi man opplevde det siste kravet fra KS som en ren provokasjon. Ifølge Utdanningsforbundet har KS gått inn for å fjerne arbeidstakerorganisasjonenes vetorett mot lokale arbeidstidsavtaler. Det betyr at alle sentrale bestemmelser som sikrer lærerne tid til å være godt forberedt og skape god, variert undervisning, blir borte. KS foreslår også at lærernes arbeidstimer spres utover flere uker, fra dagens 39 til opptil 45 uker.

-Svært uheldig

«Fylkesrådet mener det er svært uheldig at det har tilspisset seg og blitt brudd i forhandlingene om arbeidstidsavtale for undervisningspersonale. Begge parter har gått inn i forhandlingene med en ambisjon å bidra til at norsk skole skal utvikle seg og at vi skal få bedre læringsresultat i skolen. Når forhandlingene ikke når fram vil fylkesrådet anmode KS om å revurdere sine posisjoner i forhandlingene», heter det i det enstemmige vedtaket.

I Hedmark frykter kommunepolitikerne at situasjonen som nå har oppstått vil gi flere demotiverte lærere og derigjennom svekket fokus på det som er viktig i skolen; hvordan bedre læringsresultatene. Fylkesrådet tror at KS har gått inn i forhandlingene med de beste intensjoner, at lærerne med en ny arbeidstidsavtale skal få bedre muligheter til refleksjon og kollegialt samarbeid og mer rom for kompetanseutvikling og skoleutvikling. «Det blir krevende å nå gjennom med det synet, når de som har skoen på sier den ikke passer».

Starte på ny

Derfor anbefaler fylkesrådet i Hedmark at KS må trekke kommunene og fylkeskommunene med i en prosess for å utvikle nye strategier for utøvelse av skoleeierskap og pedagogisk ledelse. Og arbeidstidsavtalen som gjelder fram til 2013 kan bare forlenges som den er i dag, foreslår fylkesrådet.

Så må KS, kommunene og fylkeskommunene sammen utvikle en ny plattform for skoleeierskap og skoleledelse. I prosessen må man få fram noen alternative valg for en arbeidstidsordning som ivaretar skolens egenart som kunnskapsformidler og kunnskapsarbeidsplass, og skoleeieres og skolelederes behov for å drive pedagogisk ledelse. Hedmark-politikerne mener også arbeidstakerorganisasjonen må involveres i denne prosessen for å få fram så mange perspektiver som mulig.

Tidligere artikler om temaet:

Brudd i lærerforhandlingene (24.01.20104)

Full skjæring om arbeidstid i skolen (21.01.2014)

Annonse
Annonse