JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Leter etter løsning

Torsdag kl 10 møtes partene i lærerkonflikten til nye sonderinger.
Det er flere temaer enn 7,5 timersdagen som må løses før lærerkonflikten kan bilegges, understreket Anne Finborud fra Skolenes landsforbund etter gårsdagens sonderingsmøte hos Riksmekleren.

Det er flere temaer enn 7,5 timersdagen som må løses før lærerkonflikten kan bilegges, understreket Anne Finborud fra Skolenes landsforbund etter gårsdagens sonderingsmøte hos Riksmekleren.

Ole Palmstrøm

einar.fjellvik@lomedia.no

Som ventet kom det ingen konkrete resultater ut av gårsdagens sonderingsmøte hos Riksmekleren. Både de to meklerne som deltok, arbeidsgiverorganisasjonen KS og de fire involverte fagforbundene er likevel samstemte i sine uttalelser etter møtet: Tonen er nå bedre mellom partene og det er et visst håp om å løse konflikten før skolene starter opp etter sommerferien.

Trenger tid

Nå trenger imidlertid partene tid til å områ seg før nye fellesmøter.

– Meklerne og partene er enige om at det er hensiktsmessig å benytte tirsdag og onsdag til særmøter mellom meklerne og partene etter behov, og til eventuell kontakt mellom partene og interne overlegninger hos partene, sa Riksmekler Nils Dalseide til NTB etter at gårsdagens møte var slutt, like før midnatt.

Neste fellesmøte skal finne sted torsdag kl. 10 på Riksmeklerens kontor.

Mange problemer å løse

Før gårsdagens møte var det bestemmelsen i det avviste meklingsforslaget om at lærerne skal være på skolen i 7,5 timer hver dag som ble ansett som det helt sentrale konflikttemaet. Etter møtet understreket lederen for Skolenes landsforbund, Anne Finborud, at striden ikke bare handler om denne enkeltsaken.

– Det er mange flere spørsmål enn spørsmålet om 7,5-timers arbeidsdag. Og det er kombinasjoner med 7,5-timersdagen. Vi håper å finne gode løsninger, sa Finborud i går kveld.

Også riksmekler Nils Dalseide antyder det samme:

– De spørsmål som meklingssaken reiser er kompliserte, og det er tidkrevende å behandle dem på en forsvarlig måte, var hans kommentar i går kveld.

Ny opptrapping?

Samtidig med at partene leter etter en løsning på konflikten kan det komme nye varsler om opptrapping av streiken. Foreløpig er omkring 5.500 lærere fra Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund og Musikernes fellesorganisasjon i streik. Både disse tre forbundene, og Norsk Lektorlag, har varslet at konflikten vil bli trappet opp ved skolestart.

Svært mange steder starter skoleåret mandag 18. august. Skal flere lærere ut i streik fra mandag, må forbundene varsle motparten og Riksmekleren om dette minst fire dager i forveien, det vil si i løpet av onsdag.

Tidligere artikler om lærerkonflikten:

Møter mekleren i ettermiddag (11.08.2014)

Skolenes landsforbund: – Pinlig at KS bryter taushetsplikten (10.08.2014)

Alvorlig mistillit til KS (07.08.2014)

KS: – Vi vil forhandle (07.08.2014)

Mandag barker de sammen for alvor (06.08.2014)

Håper på løsning før skolestart (04.07.2014)

6 av 10 støtter lærerstreiken (03.07.2014)

Vil lamme skolestart (25.06.2014)

Streik i kulturskolen (05.06.2014)

Mini-lærerstreik etter påske (04.06.2014)

Oslo viderefører lærernes arbeidstidsavtale (27.05.2014)

Skolestreik om to uker ? (26.05.2014)

Enighet i kommuneoppgjøret (26.05.2014)

No eller aldri for lærarane (24.04.2014)

Liten støtte til KS i kommunene (21.03.2014)

LO-støtte til lærerne (18.02.2014)

Lærernes arbeidstid splitter KS (06.02.2014)

Brudd i lærerforhandlingene (24.01.20104)

Full skjæring om arbeidstid i skolen (21.01.2014)

Her er lærerne i streik:

Se den fullstendige lista over hvilke skoler som blir rammet av streik fra mandag.

Fakta om lærerkonflikten:

Allerede i fjor høst startet KS og lærerorganisasjonene forhandlinger om en ny arbeidstidsavtale.

Arbeidsgiverne ønsket å fordele lærernes arbeidstid over flere uker i løpet av året. De ville at mer av arbeidstida skal tilbringes på skolen. Og de ville gi rektorene myndighet til å avgjøre lokale uenigheter om arbeidstid.

I januar ble forhandlingene brutt og temaet ble overført til tariffoppgjøret.

I løpet av forhandlingene og meklingen i tariffoppgjøret kom man nærmere en løsning. KS frafalt kravene om å fordele arbeidstida over flere uker og kravet om at rektorene skal avgjøre lokale uenigheter. I skissen Riksmekleren la fram var imidlertid fortsatt KS-kravet om at lærerne skal være på skolen 7,5 timer per dag tatt hensyn til.

Utdanningsforbundet anbefalte meklerens løsning, men de tre andre lærerforbundene avviste den.

10. juni tok Skolenes Landsforbund fem medlemmer ved Eide skole på Karmøy ut i streik.

11. juni tok Musikernes fellesorganisasjon ut 6 medlemmer ved Bærum musikk- og kulturskole i streik.

Lektorlaget varslet at de vil ta medlemmer ut i streik ved skolestart – hvis ikke konflikten er løst innen den tid.

25. juni viste uravstemningen blant Utdanningsforbundets rundt 93.000 medlemmer i KS-tariffområdet at 73 prosent hadde stemt nei til det anbefalte meklingsforslaget.

1. juli fulgte Utdanningsforbundet opp avstemningsresultatet med å ta 36 lærere ut i streik på Rothaugen skole i Bergen.

6. august varslet Utdanningsforbundet at ytterligere 5.500 lærere ved 132 ungdomsskoler og videregående skoler blir tatt ut i streik fra mandag 11. august.

Riksmekler Nils Dalseide har varslet at han regner med å kalle partene sammen til ny mekling over helga.

Uansett hvordan konflikten mellom kommunenes interesseorganisasjon KS og lærerorganisasjonene utvikler seg, vil det ikke bli streik i Oslo-skolene. Grunnen er at Oslo er eget tariffområde. Her gikk arbeidsgiveren med på å forlenge den nåværende arbeidstidsavtalen, Dermed unngikk Oslo kommune å havne i konflikt med lærerne.

Annonse
Annonse

Her er lærerne i streik:

Se den fullstendige lista over hvilke skoler som blir rammet av streik fra mandag.

Fakta om lærerkonflikten:

Allerede i fjor høst startet KS og lærerorganisasjonene forhandlinger om en ny arbeidstidsavtale.

Arbeidsgiverne ønsket å fordele lærernes arbeidstid over flere uker i løpet av året. De ville at mer av arbeidstida skal tilbringes på skolen. Og de ville gi rektorene myndighet til å avgjøre lokale uenigheter om arbeidstid.

I januar ble forhandlingene brutt og temaet ble overført til tariffoppgjøret.

I løpet av forhandlingene og meklingen i tariffoppgjøret kom man nærmere en løsning. KS frafalt kravene om å fordele arbeidstida over flere uker og kravet om at rektorene skal avgjøre lokale uenigheter. I skissen Riksmekleren la fram var imidlertid fortsatt KS-kravet om at lærerne skal være på skolen 7,5 timer per dag tatt hensyn til.

Utdanningsforbundet anbefalte meklerens løsning, men de tre andre lærerforbundene avviste den.

10. juni tok Skolenes Landsforbund fem medlemmer ved Eide skole på Karmøy ut i streik.

11. juni tok Musikernes fellesorganisasjon ut 6 medlemmer ved Bærum musikk- og kulturskole i streik.

Lektorlaget varslet at de vil ta medlemmer ut i streik ved skolestart – hvis ikke konflikten er løst innen den tid.

25. juni viste uravstemningen blant Utdanningsforbundets rundt 93.000 medlemmer i KS-tariffområdet at 73 prosent hadde stemt nei til det anbefalte meklingsforslaget.

1. juli fulgte Utdanningsforbundet opp avstemningsresultatet med å ta 36 lærere ut i streik på Rothaugen skole i Bergen.

6. august varslet Utdanningsforbundet at ytterligere 5.500 lærere ved 132 ungdomsskoler og videregående skoler blir tatt ut i streik fra mandag 11. august.

Riksmekler Nils Dalseide har varslet at han regner med å kalle partene sammen til ny mekling over helga.

Uansett hvordan konflikten mellom kommunenes interesseorganisasjon KS og lærerorganisasjonene utvikler seg, vil det ikke bli streik i Oslo-skolene. Grunnen er at Oslo er eget tariffområde. Her gikk arbeidsgiveren med på å forlenge den nåværende arbeidstidsavtalen, Dermed unngikk Oslo kommune å havne i konflikt med lærerne.