JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgte blir ikke hørt

Kun tre av ti tillitsvalgte føler at ledelsen er interessert i deres innspill.

Resultatene som er hentet fra Norsk Ledelsesbarometer avdekker at toppledere er lite interessert i ansattes medvirkning når store beslutninger skal fattes i bedriften.

I undersøkelsen oppgir kun 30 prosent av de tillitsvalgte at de har innflytelse innenfor virksomhetens rekrutteringspolitikk, arbeidstakeres utviklingsbehov, ved nedbemanning og omorganisering.

– Et signal om at de ansattes rettigheter ofte ikke har noen reell betydning, sier forbundsleder Jan Olav Brekke i organisasjonen Lederne til Pressenytt.

– Tas ikke på alvor

Brekke syns likevel det mest oppsiktsvekkende er at kun 45 prosent av de tillitsvalgte opplever at innspill i forbindelse med sykefravær er velkommen.

– Det gir et klart signal om at intensjonene bak avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA) ikke tas på alvor, og at man ikke har nødvendig fokus på alle forhold som ligger til grunn for sykefraværet i bedriftene. En skulle tro at dette var et område der de tillitsvalgtes bidrag ble ønsket velkommen med bred tilslutning fra hele organisasjonen. Men slik er det altså ikke i flertallet av norske bedrifter, sier Brekke.

– Unødig bruk av tid

Rådgiver Stein Stugu i De Facto kunnskapssenter for fagorienterte mener funnene i undersøkelsen illustrerer at holdningene til tillitsvalgte i norsk næringsliv er svært blandet.

– Blant de fleste ledere er det politisk korrekt å være for et godt samarbeid: Men i praksis er det likevel mange som synes tillitsvalgte er unødig bruk av tid. I noen miljøer blir det faktisk sett på som en svakhet at lederen bruker tid på involvering av ansatte og tillitsvalgte i viktige prosesser, sier han til Pressenytt.

Stugu mener slike holdninger blant ledere i verste fall kan føre til en splittet organisasjon, der medarbeidere ikke bidrar med den kompetansen de faktisk har.

– I tillegg legger det forholdene til rette for konflikter, som koster både i form av tid og andre ressurser, sier han.

Manglende opplæring

Både Brekke og Stugu tror at trykket fra amerikanske ledelsesmodeller, i form av HR-inspirert tenkning, bidrar til å usynliggjøre tillitsvalgte i organisasjoner.

– Dette gjelder ikke bare HR-modeller, men også utbredelse av styringsformer som for eksempel franchise som øker ledelsens makt og i praksis setter tillitsvalgtfunksjonen til side, mener Stugu.

Jan Olav Brekke mener mange ledere mangler elementær opplæring om arbeidslivets spillerregler.

– Rekrutteringsmåten for lederstillinger er forandret og mange ansettes kun basert på teoretisk utdannelse. De fleste av disse topplederne har lite personlig arbeidserfaring og har ikke gått i gradene.

Lederne er en frittstående, partipolitisk uavhengig organisasjon for ledere med lederansvar, teknisk og merkantilt ansatte. Organisasjonen har omkring 16.000 medlemmer på landsbasis fordelt på 7 regioner og 125 avdelinger. (ANB)

Annonse
Annonse