JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i havneforhandlingene

Klarte ikke å bli enige om ILOs havnekonvensjon skulle inn i tariffavtalen.
Onsdag kveld ble det klart at  Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport må ha hjelp av meklingsinstituttet for å bli enige om ny tariffavtale for havnearbeiderne. - Det blir vanskelig å unngå streik, sier NTFs forhandlingsleder, Terje Fenn Samuelsen.

Onsdag kveld ble det klart at Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport må ha hjelp av meklingsinstituttet for å bli enige om ny tariffavtale for havnearbeiderne. - Det blir vanskelig å unngå streik, sier NTFs forhandlingsleder, Terje Fenn Samuelsen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det kan bli vanskelig å unngå en stor havnestreik i Norge etter at Transportarbeiderforbundet i dag brøt forhandlingene om ny tariffavtale for havnearbeiderne med NHO Logistikk og Transport. Årsaken til bruddet var strid om fortrinnsretten registrerte havnearbeidere har til losse- og lastearbeid gjennom ILO-konvensjon 137.

Kunne ikke gå lenger

Den konvensjonen ble ratifisert av Norge i 1974, og er implementert gjennom tariffavtalene. Etter mye strid de siste årene nettopp om fortrinnsretten, krevde Transportarbeiderforbundet en tekstendring i tariffavtalen som presiserte at ILO-konvensjonenog dermed fortrinnsretten skulle gjelde.

– Arbeidsgiverne kom tilbake med et skriftlig forslag som ikke berørte dette i det hele tatt. De kunne ikke akseptere at ILO-konvensjonen ble tatt inn som en del av tariffavtalen. Kjensli fortalte at dette var så langt de kunne gå, og da måtte vi bare konkludere med at vi ikke kunne bli enige, sier Terje Fenn Samuelsen, NTFs 1. nestleder og forhandlingsleder i havneoppgjøret.

Diskuterte terminalavtaler

Det ble også diskutert om det var mulig å opprette terminalavtaler slik man har klart i både Kristiansand og Fredrikstad, der de på terminalen også utfører losse- og lastearbeid.

– Vi diskuterte havnene i Moss, Drammen og Larvik, og vi så også på om Kristiansand og Bodø kunne være et alternativ. I Bodø har det kommet et tilbud om at havnearbeiderne kunne ansettes i Nor Lines, forteller Samuelsen.

Det var i etterkant av disse samtalene NTF krevde at NHO LT skulle komme med noe skriftlig der fortrinnsretten og ILO 137 ble ivaretatt i slike terminalavtaler, men det lot seg ikke gjøre.

– Vi har klart å få til et avtaleverk lokalt både i Fredrikstad og i Kristiansand som fungerer, men når vi skal forhandle om slike avtaler med NHO LT sentralt får vi det dessverre ikke til, konkluderer Fenn Samuelsen.

Tolke ILO ulikt

Han innrømmer at det kan bli vanskelig å finne en løsning i mekling.

– Når vi ikke har klart å få motparten til å møte oss på ILO-konvensjonen, så blir det komplisert, men vi må tro at vi kan finne en løsning, sier Fenn Samuelsen.

Der får han støtte av administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

– Vi beklager at det ble brudd. Vi var veldig opptatt av å oppfylle hovedhensikten med ILO-konvensjonen, nemlig at flest mulig havnearbeidere skulle ha fast arbeid, men vi har nok en annen tolkning av den ILO-konvensjonen enn NTF har. Vi mener jo at å bli tilbudt fast jobb er den beste fortrinnsretten man kan få, uten at jeg vil gå inn i noen diskusjon om ILO-konvensjonen. Vi registrerer at vi ikke ble enige, men må ha en målsetning om å klare å bli det i mekling. Så lenge det er en mulighet for å bli enige, går vi hundre prosent inn for det, avslutter Are Kjensli.

Warning
Annonse
Annonse