JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Bransjen hevder at utenlandske turbiler opererer i Norge i månedsvis hver sommer. Nå vil regjeringa begrense de utenlandske bussenes mulighet til å være i Norge over lengre tid.

Bransjen hevder at utenlandske turbiler opererer i Norge i månedsvis hver sommer. Nå vil regjeringa begrense de utenlandske bussenes mulighet til å være i Norge over lengre tid.

Colourbox.com

Må ut etter 30 dager

Regjeringa foreslår tidsbegrensning for hvor lenge utenlandske turbusser kan være i Norge.



27.02.2015
12:00
13.02.2015 12:09

res@lomedia.no

Mens utenlandske godstransportører som foretar intern transport i Norge må ut av landet innen sju dager – og ikke kan ta mer enn tre oppdrag i Norge i løpet av den uken, er det i praksis ingen begrensning når det gjelder persontransport med turbusser. Det eneste kravet er at transporten skal være midlertidig, men slik praksis har vært, har midlertidighet betydd at de utenlandske turistbussene har kommet til Norge når turistsesongen har startet og forsvunnet igjen når det ikke har vært mer penger å tjene her.

Totalt 45 dager

Det kan det bli slutt på nå. Under Arbeidstilsynets Transportkonferanse i går, der FAFO-rapporten "Arbeidsforhold i gods og turbil" ble presentert, avslørte statssekretær John-Ragnar Aarset fra samferdselsdepartementet at regjeringen vil ta grep for å stramme inn den såkalte kabotasjekjøringen innen turbilsektoren.

– Regjeringa vil foreslå at utenlandske turbiler kun kan operere i Norge 30 dager sammenhengende, eller 45 dager totalt i løpet av ett år, sa Aarset.

Til Transportarbeideren understreket statssekretæren at dette forslaget ikke ville bli vedtatt umiddelbart.

– Dette må først adresseres til EU, sa han.

Fornøyd

Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, tror ikke at EU eller EØS-avtalen vil sette stopper for at Norge setter grense på hva som menes med midlertidighet for utenlandske turbiler.

– Både Tyskland og Frankrike har lignende bestemmelser, så når regjeringen nå foreslår dette, forventer jeg at det blir innført også i Norge. Vi kommer uansett til å følge opp behandlingen av dette i EU-kommisjonen, både direkte selv, og gjennom Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, sier Hansen.

Han er svært fornøyd med at regjeringen har hørt på bransjens bekymringer om den stadig økende kabotasjekjøringen i turbilsektoren.

– Jeg er i og for seg overrasket over at regjeringen kommer med et slikt forslag, men det er jo hyggelig at de hører på oss, smiler NTF-lederen.

Ble trukket i 2012

Et tilsvarende forslag ble for øvrig trukket av den rødgrønne regjeringa så sent som i 2012, etter at EFTAs overvåkingsorgan mente det ville være i strid med EØS-avtalen. Roger Hansen håper ikke den blåblå-regjeringa gir seg like lett.

– Vi var svært skuffet over at den rød/grønne regjeringa la bort dette forslaget. Nå håper jeg den blå/blå regjeringa ikke gir seg selv om de skulle få motbør for forslaget i ESA eller EU, sier Hansen.

Ikke noe nytt

Om det statssekretæren varslet var nytt, kom det ingen overraskelser i FAFO-rapporten som ble fremlagt i Oslo i går. Leder i bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Haagensen sier det slik:

– Jeg er nok litt skuffet over at man ikke har hatt tall fra de senere årene hvor problemene har eskalert. Bransjerådet gjorde nylig en uformell undersøkelse der vi ba sjåførene registrere utenlandske turbusser i Norge. Da så vi at bussene kjørte flere måneder i Norge i strekk. Jeg håper likevel at rapporten kan sette søkelyset der det trengs, og at vi kan få de lovendringene som skal til for å beskytte turbilnæringen og bussbransjen, sier Haagensen.

Som sin navnebror Hansen, var han også glad for signalene fra regjeringen om tidsbegrensning.

– Jeg er misfornøyd med mye denne regjeringen gjør, men akkurat her var jeg fornøyd, smiler han.

Kabotasje

• Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.

Jeg er misfornøyd med mye denne regjeringen gjør, men akkurat her var jeg fornøyd.

Roger Haagensen, bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet

27.02.2015
12:00
13.02.2015 12:09

Kabotasje

• Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.




Mest lest

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Hanna Skotheim

88.000 uføre får ekstra penger i februar

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

Herman Bjørnson Hagen

«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

Marie Louise Somby/Árvu

Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Tormod Ytrehus

Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Privat

Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Anders Tøsse

Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen

Brian Cliff Olguin

June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

Tri Nguyen Dinh

Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene

STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.

STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.

Guro Gulstuen Nordhagen

Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister


Flere saker