Bransjen hevder at utenlandske turbiler opererer i Norge i månedsvis hver sommer. Nå vil regjeringa begrense de utenlandske bussenes mulighet til å være i Norge over lengre tid.
Colourbox.com
Må ut etter 30 dager
Regjeringa foreslår tidsbegrensning for hvor lenge utenlandske turbusser kan være i Norge.
res@lomedia.no
Mens utenlandske godstransportører som foretar intern transport i Norge må ut av landet innen sju dager – og ikke kan ta mer enn tre oppdrag i Norge i løpet av den uken, er det i praksis ingen begrensning når det gjelder persontransport med turbusser. Det eneste kravet er at transporten skal være midlertidig, men slik praksis har vært, har midlertidighet betydd at de utenlandske turistbussene har kommet til Norge når turistsesongen har startet og forsvunnet igjen når det ikke har vært mer penger å tjene her.
Totalt 45 dager
Det kan det bli slutt på nå. Under Arbeidstilsynets Transportkonferanse i går, der FAFO-rapporten "Arbeidsforhold i gods og turbil" ble presentert, avslørte statssekretær John-Ragnar Aarset fra samferdselsdepartementet at regjeringen vil ta grep for å stramme inn den såkalte kabotasjekjøringen innen turbilsektoren.
– Regjeringa vil foreslå at utenlandske turbiler kun kan operere i Norge 30 dager sammenhengende, eller 45 dager totalt i løpet av ett år, sa Aarset.
Til Transportarbeideren understreket statssekretæren at dette forslaget ikke ville bli vedtatt umiddelbart.
– Dette må først adresseres til EU, sa han.
Fornøyd
Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, tror ikke at EU eller EØS-avtalen vil sette stopper for at Norge setter grense på hva som menes med midlertidighet for utenlandske turbiler.
– Både Tyskland og Frankrike har lignende bestemmelser, så når regjeringen nå foreslår dette, forventer jeg at det blir innført også i Norge. Vi kommer uansett til å følge opp behandlingen av dette i EU-kommisjonen, både direkte selv, og gjennom Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, sier Hansen.
Han er svært fornøyd med at regjeringen har hørt på bransjens bekymringer om den stadig økende kabotasjekjøringen i turbilsektoren.
– Jeg er i og for seg overrasket over at regjeringen kommer med et slikt forslag, men det er jo hyggelig at de hører på oss, smiler NTF-lederen.
Ble trukket i 2012
Et tilsvarende forslag ble for øvrig trukket av den rødgrønne regjeringa så sent som i 2012, etter at EFTAs overvåkingsorgan mente det ville være i strid med EØS-avtalen. Roger Hansen håper ikke den blåblå-regjeringa gir seg like lett.
– Vi var svært skuffet over at den rød/grønne regjeringa la bort dette forslaget. Nå håper jeg den blå/blå regjeringa ikke gir seg selv om de skulle få motbør for forslaget i ESA eller EU, sier Hansen.
Ikke noe nytt
Om det statssekretæren varslet var nytt, kom det ingen overraskelser i FAFO-rapporten som ble fremlagt i Oslo i går. Leder i bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Haagensen sier det slik:
– Jeg er nok litt skuffet over at man ikke har hatt tall fra de senere årene hvor problemene har eskalert. Bransjerådet gjorde nylig en uformell undersøkelse der vi ba sjåførene registrere utenlandske turbusser i Norge. Da så vi at bussene kjørte flere måneder i Norge i strekk. Jeg håper likevel at rapporten kan sette søkelyset der det trengs, og at vi kan få de lovendringene som skal til for å beskytte turbilnæringen og bussbransjen, sier Haagensen.
Som sin navnebror Hansen, var han også glad for signalene fra regjeringen om tidsbegrensning.
– Jeg er misfornøyd med mye denne regjeringen gjør, men akkurat her var jeg fornøyd, smiler han.
Kabotasje
• Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.
Jeg er misfornøyd med mye denne regjeringen gjør, men akkurat her var jeg fornøyd.
Roger Haagensen, bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet
Kabotasje
• Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim
For Benjamin er hver begravelse en eksamen
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.
Tri Nguyen Dinh
Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene
STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.
Guro Gulstuen Nordhagen