JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Usikker framtid

Ifølge et strategidokument som Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) har fått tak i, planlegger Ruter, administrasjonsselskapet for kollektivtrafikk i Oslo, å konkurranseutsette både trikk og t-bane fra 2013.

per.flakstad@fagforbundet.no

Prosessen med å legge ut kollektivtilbudene på anbud skal ifølge dokumentet starte i 2011.

– Oslo bystyre har vedtatt at driften av t-bane og trikk ikke skal anbudsutsettes. Ruters planer kan ikke tolkes som annet enn et angrep på dette vedtaket, og på alle som jobber i kollektivtrafikken, sier OSA-leder Rune Aasen.

Dødfødt

Venstres gruppeleder i bystyret, Ola Elvestuen, viser til vedtaket og kaller forslaget fra Ruter dødfødt.

– Det er dessuten uklokt. Kollektivtrafikken i Oslo har vært gjennom tøffe runder med omorganisering og opplever nå en svært positiv trafikkutvikling. Organisasjonen trenger ro til å utvikle tilbudet videre. Dette forslaget er å be om bråk, sier Elvestuen til NRK Østlandssendingen.

– Dette er en veldig grov sak. Det er i strid med bystyrevedtak som byrådet er forpliktet til å følge. Dette må stanses inntil bystyret har avgjort om

tidligere vedtak skal oppheves. Om konkurranseutsetting er klokt eller ikke, er et politisk spørsmål. Vi i Rødt mener at dette er uklok samferdselspolitikk, sier Erling Folkvord til NRK.

Angrepet uansett

– Også MX-vedlikeholdet vil Ruter anbudsutsette, til tross for at verk­-steds­enheten på Ryen har klart å effektivisere driften mye mer enn tidligere samferdselsbyråd Peter N. Myhre trodde var mulig. Og det helt uten bruk av anbud, sier Rune Aasen.

– Disse angrepene på de ansatte gjør meg fly forbanna, fortsetter han. – OSA har så langt deltatt konstruktivt i alle bedriftens innsparings- og effektiviseringsprogrammer, for å se om det er mulig å drive kollektivtrafikken enda mer effektivt. Nå viser det seg at uansett hvor langt vi strekker oss, så blir vi utsatt for stadig hardere angrep. Vi er lei av at de ansatte skal være salderingspost i budsjettene. Om ikke planene om salg og konkurranseutsetting legges døde, kommer ikke vi til å være like samarbeidsvillige heretter.

– Vi krever full stans i planene om å selge og konkurranseutsette selskapene i kollektivtrafikken i Oslo, sier Aasen.

Unødvendig mellomledd

Han stiller også spørsmål ved Ruters funksjon: – Etter vår mening fungerer ikke selskapet som annet enn et byråkratisk mellomledd som lar Oslos Frp-byråd fraskrive seg alt ansvar for kollektivtrafikken. Hvorfor skal egentlig skattebetalerne fø på et slikt unødvendig mellomledd? spør Rune Aasen.

Warning
Annonse
Annonse