Bilindustri
Volkswagen vil kutte 10 prosent i lønna til de ansatte
Varsellampene blinker i europeisk industri.
Tyske IG Metall holdt i starten av november en kort streik ved en av VW-fabrikkene som kan bli lagt ned.
Hauke-Christian Dittrich/DPA
anne.siri@lomedia.no
Volkswagen er Europas største bilprodusent og en av Tysklands største industriarbeidsplasser. De har ikke klart å bli verdensledende innen elbilproduksjon og selger ikke nok biler.
Nå planlegger de å stenge minst tre fabrikker på tysk jord og skjære ned på fabrikkene som blir igjen.
Ifølge Daniela Cavallo fra fagforbundet IG Metall kan det true «titusenvis av jobber» i Tyskland.
– Dette er en stor og symbolsk hendelse. At det største selskapet i landets viktigste næring er i krise, setter en stemning for resten av økonomien.
Det sier Astrid Sverresdotter Dypvik, historiker og rådgiver i Tankesmien Agenda.
Ennå har tysk bilindustri 770.000 ansatte.
Konkurranse og dyrtid
For å kutte klimagassutslipp har EU bestemt at alle biler som selges i Europa, skal være utslippsfrie fra og med 2035. Salget av kinesiske elbiler øker i Europa, melder Elbil24.
Volkswagen var lenge en bestselger i Kina, men er nå forbigått av kinesiske Byd. Volkswagen taper stort ettersom kineserne i stor grad subsidierer sin egen elbilproduksjon.
– Et tap Volkswagen ikke har sjans til å ta igjen i Europa, forteller Dypvik.
Høye energipriser er en annen årsak til krisen. Prisene føk til værs med Russlands krigføring i Ukraina og påvirker fortsatt folks lommebøker og ikke minst industrien. Med krigen stoppet Tyskland importen av russisk gass, olje og kull.
Europa sliter
Tyske Volkswagen er heller ikke den eneste bilprodusenten i Europa som sliter. Ifølge en analyse fra Bloomberg blir det produsert færre biler enn det var kapasitet til ved nesten en tredel av fabrikkene til Europas største bilprodusenter. Ved noen av fabrikkene går produksjonen bare for halv maskin.
Nå blinker varsellampene i europeisk industri.
Ifølge en analyse fra European Trade Union Institute har til sammen nesten en million europeiske produksjonsjobber forsvunnet siden 2019. Den europeiske fagbevegelsen ETUC beskriver det som en rask avindustrialisering av kontinentet.
Polen er landet der flest industrijobber har gått tapt. Tsjekkia, Romania og Tyskland følger etter. Mangel på skreddersydd industristøtte fra EU til grønne arbeidsplasser, er hovedårsaken til at jobber forsvinner, mener ETUC.
At produksjonen går ned, skjer i stor grad på grunn av manglende konkurranseevne med Kina og USA, skriver Le Monde.
Europeiske produsenter lider ifølge Le Monde av lav innenlandsk etterspørsel, mangel på kvalifisert arbeidskraft – og ikke minst den nevnte energikrisen. Krigen i Ukraina satte en stopper for billig russisk gass. EUs gjennomsnittlige energipriser er dermed nesten dobbelt så høye som i USA og Kina.
For gode ordninger?
Bilindustrien har vært Tysklands viktigste industri. Den blomstret i tiden etter andre verdenskrig og bidro til å bygge både landets økonomi og identitet.
Volkswagen ble startet i 1937. Selskapet er gjennomregulert med gode lønninger og bra vilkår for ansatte. Men Volkswagen har lavere tillit i verdensmarkedet enn før, forteller Dypvik.
– Arbeidsgiversiden mener de gode ordningene for ansatte er en svakhet for tysk industri. Ledelsen i Volkswagen sier at kostnadene på noen av verkene deres er dobbelt så høye som hos konkurrentene, forklarer hun.
Nå har også den amerikanske el-bilgiganten Tesla etablert seg i Tyskland. Tesla tegner ikke tariffavtaler med fagforeninger i noen land og skiller seg sånn sett fra det gjennomregulerte tyske arbeidslivet, påpeker Dypvik.
Kutter i lønna
Ledelsen i Volkswagen og fagforeningen IG Metall møtes snart til tredje runde for å diskutere selskapets framtid, melder Reuters.
Selskapet vil blant annet kutte ti prosent i lønna til ansatte. De sier at dette er eneste måten å forbli konkurransedyktig og beholde ansatte på. IG Metall har i utgangspunktet krevd sju prosent høyere lønn.
De har allerede holdt såkalte varsel-streiker ved noen av fabrikkene, og sier de vil streike fra desember hvis selskapet bestemmer seg for å stenge ned.
Regjeringa er upopulær
Sosialdemokratene (SPD) vant valget i 2021 og styrte fram til nylig sammen med De grønne og Fridemokratene. Nå har Fridemokratene forlatt samarbeidet og det kan bli nyvalg. Regjeringspartiene har hatt så ulike typer velgere at det har vært umulig å gjøre alle fornøyde, forklarer Dypvik.
Regjeringa lovte økt fart på det grønne skiftet, og at omstillingen skulle skje uten nedgang i økonomi og levestandard.
Regjeringa har ikke innfridd og har vært svært upopulær.
Tysk økonomi har gått svakt tilbake også siste året. Stadig flere velgere vender seg til ytre høyre og også det nye venstrekonservative partiet BSW.
– Dette er et uttrykk for frustrasjonen mange kjenner på. En pessimistisk grunnstemning råder i Tyskland akkurat nå. En følelse av ikke å få til ting, og ikke å ha råd til ting, fortsetter Dypvik.