Vegvesenet vil anmelde transportkjøperne
– Anmeldelser og negativ medieomtale vil virke preventivt, sier inspektør Arild Aalberg i Statens Vegvesen i Midt-Norge.
Forrige uke var han med å stoppe to baltiske semitrailere i en kontroll i Verdal i Nord-Trøndelag. Den ene semitraileren kom fra Ytre Namdal og var lastet med landsbruksplast og returplast. På de snaue ti milene den hadde kjørt, hadde allerede lasten løsnet og forskjøvet seg.
Uegnet til transport
– Vi vil følge opp avsender og vurdere om det blir aktuelt med anmeldelse også der. Bedriften benytter seg av billig transport som ikke er egnet, sa inspektør Arild Aalberg i Statens vegvesen til Adresseavisen.
En teknisk kontroll avdekket at begge semitrailerne hadde bremsefeil i tillegg til dårlig sikret last og slitne sjåfører.
- Begge tilfellene var grove. Det skal så lite til før det skjer noe alvorlig. Ved en bråbrems kunne dette gått ille. Lasten burde vært lukket inn, sier Aalberg.
Henvendelser
Medieomtalen fikk transportkjøpere til å ta kontakt med Vegvesenet, også transportkjøpere som ikke hadde noe med de to litauiske kjøretøyene å gjøre.
– Mediomtale virker veldig preventivt. Flere har henvendt seg til oss etter oppslaget i media. Det er nok verre med negativ medieomtale enn bøter på noen titusener, sier Aalberg til Transportarbeideren.
Kjøperne av lasten som ble stoppet i Verdal ringte også. De prøvde å fraskrive seg alt ansvar.
– Vi har vært borti sjåførene tidligere, og i dette tilfelle dreide det seg om en kapelltrailer. Den er lite egnet til denne typen frakt, selv om den er rimelig. Etter hvert fikk jeg dem til å forstå at de også har et ansvar, og jeg ga beskjed om at neste gang går vi til anmeldelse, sier han.
Ble stående
Aalberg understreker at ikke alle utenlandske kjøretøy er farlige i trafikken, men at de sjåførene som er på enkeltoppdrag i Norge, ofte har de verste kjøretøyene.
– De som går med matvarer oppover og tar med seg fisk sørover igjen, har stort sett orden på kjøretøyene. Det er de som tar enkeltoppdrag vi sliter mest med. Der er det mye dårlige kjøretøy, påpeker han, og avslører at den ene av litauerne ble stående i Verdal i fem dager før han fikk kjøre videre.
– Først mandag hadde han fått rettet opp i bremsefeilene på semitraileren sin, til tross for at feilene ikke var av de mest alvorlige, sier han.
Tydelige hjemler
Med vintersesongen rett rundt hjørnet, og mange kjøretøy uten skikkelige dekk, skulle han gjerne hatt et klarere mandat til å kunne gå til anmeldelse av både sjåfører og de som kjøper transporttjenestene.
– Vi ønsker oss en tydeligere hjemmel slik at vi kan gå til anmeldelse, også på biler som er dårlig skodd, sier Arild Aalberg i Statens Vegvesen.
Norsk Transportarbeiderforbund vil også ha et tydeligere regelverk.
– Det er jo nettopp en av sakene vi har satt på agendaen, sier Geir Kvam, tariffansvarlig for gods i NTF.
Han bekrefter at det finnes regelverk som sier noe om solidaransvar allerede.
– Problemet er at de er gjemt i andre regler, påpeker han.
Billigst mulig
Han bare rister på hodet over transportkjøpere som prøver å frasi seg ansvaret for trafikkfarlige kjøretøy og uegnede sjåfører.
– Når man betaler en tiendedel av normal pris, burde man skjønne at ikke alt er greit. Den kabotasjekjøringen som foregår i dag, enten i lovlige eller ulovlige former, er kun for å få billigst mulig transport, understreker han.
Usikker på de borgerlige
De rødgrønne partiene pluss Miljøpartiet De Grønne og Rødt støtter alle kravene NTF har for å bekjempe sosial dumping og farlige kjøretøy på norske veier.
– Vi mener det må tydeliggjøres hva solidaransvaret skal omfatte. Selv om ingen av de borgerlige partiene har avvist å innføre tydeligere regler for solidaransvar for transportkjøperne, var de litt ulne i svarene sine. Derfor er jeg redd for at de borgerlige ikke vil ha det, og frykter at det må skje en ny alvorlig ulykke før de gjør noe, sier han.
Kabotasjegruppe
Allerede førstkommende tirsdag skal en gruppe som skal jobbe med kabotasjeproblematikken møtes. Gruppa ble nedsatt av samferdselsdepartementet og Marit Arnstad og skal ha en rapport ferdig i 2014.
– Spørsmålet er hvorvidt de borgerlige vil fortsette det arbeidet, sier Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund.
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Jan-Erik Østlie