Veipolitisk vås
Å skylde på snøen som falt i fjor og i år har lite for seg. Det stopper likevel ikke den politiske ledelsen i Oslo i å finne kreative bortforklaringer for dårlig veivedlikehold.
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Det er ikke mange ukene siden samferdselsministeren måtte tåle mye juling for dårlig norsk veistandard. Bortforklaringene var mange, men lite kreative. Norske veier byr på mye rart, og dårlig forfatning.
Det spirer og bladgrønnes omkring stadig flere av oss. Telehiven legger seg sakte på plass igjen og små og store biler ruller som før. Nå konstateres det med faktiske tall hvorfor veistandarden ikke er god nok. I 1995 ble restriksjonene for tungtransport under teleløsningen avskaffet, blant annet fordi de la begrensninger for næringslivet landet rundt. Tungtransporten er en nødvendig del av den norske hverdagen for å bringe viktige varer til byer, tettsteder og de ytterste avkroker av landet. Det er neppe noen nyhet. At de også trenger et forsvarlig veinett å kjøre på, bør heller ikke være noen gåte.
Men nå viser det seg at de pengene som skulle settes inn i vedlikehold av veiene siden 1995 heller ikke har kommet på bordet i stort nok monn. Den ekstrabelastningen av veiene som opphevelsen av telerestriksjonene ville skape, skulle kompenseres med ekstrabevilgninger til vedlikehold. Det startet med et par hundre millioner kroner i året, men gikk raskt ned i null fra 1998. Nå beregnes veiforfallet å ha økt med 48 prosent fra 2000 til 2009, uten at det har vært kompensert på noen som helst måte. At noen skylder på iveren etter å finansiere nye veier i stedet for å vedlikeholde allerede eksisterende veinett, er i beste fall ubetenksomt vås. Dette handler først og fremst om mangel på langsiktig planlegging og uforsvarlig budsjettering.
At nåværende samferdselsminister fikk så mye juling for noen uker siden, er litt urettferdig. Hun kan stille seg i rekken av mange forgjengere i samme statsrådstol der budsjettsyndene har kommet som perler på en snor. Det blir bare ikke et bedre veinett av det.
Den mest kreative bortforklaringen står likevel Oslo for. I ettermiddagsnyhetene i går fikk vi vite at vedlikeholdet av Oslos veinett i år bare vil omfatte å fylle asfalt i de aller verste hullene. Resten finnes det ikke penger til. Og årsaken? Jo, snøfallet de to siste vintrene! Hva i huleste har snøfall med asfaltering å gjøre? Dette er å blande budsjettkortene på en måte som avslører slumsete prioritering og en nullvisjon når det gjelder politisk håndtering av lokale utfordringer. En mer meningsløs og tøysete lokal veipolitikk er det lenge siden jeg har hørt om.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad