Veipolitisk vås
Å skylde på snøen som falt i fjor og i år har lite for seg. Det stopper likevel ikke den politiske ledelsen i Oslo i å finne kreative bortforklaringer for dårlig veivedlikehold.
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Det er ikke mange ukene siden samferdselsministeren måtte tåle mye juling for dårlig norsk veistandard. Bortforklaringene var mange, men lite kreative. Norske veier byr på mye rart, og dårlig forfatning.
Det spirer og bladgrønnes omkring stadig flere av oss. Telehiven legger seg sakte på plass igjen og små og store biler ruller som før. Nå konstateres det med faktiske tall hvorfor veistandarden ikke er god nok. I 1995 ble restriksjonene for tungtransport under teleløsningen avskaffet, blant annet fordi de la begrensninger for næringslivet landet rundt. Tungtransporten er en nødvendig del av den norske hverdagen for å bringe viktige varer til byer, tettsteder og de ytterste avkroker av landet. Det er neppe noen nyhet. At de også trenger et forsvarlig veinett å kjøre på, bør heller ikke være noen gåte.
Men nå viser det seg at de pengene som skulle settes inn i vedlikehold av veiene siden 1995 heller ikke har kommet på bordet i stort nok monn. Den ekstrabelastningen av veiene som opphevelsen av telerestriksjonene ville skape, skulle kompenseres med ekstrabevilgninger til vedlikehold. Det startet med et par hundre millioner kroner i året, men gikk raskt ned i null fra 1998. Nå beregnes veiforfallet å ha økt med 48 prosent fra 2000 til 2009, uten at det har vært kompensert på noen som helst måte. At noen skylder på iveren etter å finansiere nye veier i stedet for å vedlikeholde allerede eksisterende veinett, er i beste fall ubetenksomt vås. Dette handler først og fremst om mangel på langsiktig planlegging og uforsvarlig budsjettering.
At nåværende samferdselsminister fikk så mye juling for noen uker siden, er litt urettferdig. Hun kan stille seg i rekken av mange forgjengere i samme statsrådstol der budsjettsyndene har kommet som perler på en snor. Det blir bare ikke et bedre veinett av det.
Den mest kreative bortforklaringen står likevel Oslo for. I ettermiddagsnyhetene i går fikk vi vite at vedlikeholdet av Oslos veinett i år bare vil omfatte å fylle asfalt i de aller verste hullene. Resten finnes det ikke penger til. Og årsaken? Jo, snøfallet de to siste vintrene! Hva i huleste har snøfall med asfaltering å gjøre? Dette er å blande budsjettkortene på en måte som avslører slumsete prioritering og en nullvisjon når det gjelder politisk håndtering av lokale utfordringer. En mer meningsløs og tøysete lokal veipolitikk er det lenge siden jeg har hørt om.
Mest lest
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-lederen
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.
Torgny Hasås
Etterlyser straff ved lønnstyveri: – Det er ikke likhet for loven
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø