JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil fjerne båtavgift

Fremskrittspatiet vil fjerne avgiften for motorer på fritidsbåter.

kjell.werner@anb.no

– Denne avgiften virker i dag mot sin opprinnelige hensikt, sier stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han sikter til at det i 1978 ble innført en midlertidig avgift på salg av motorer for fritidsbåter fra og med 9 hestekrefter og oppover. Den gang var det en avgift på 30 kroner per HK. Etter hvert har avgiften blitt permanent, og den er nå på 153 kroner per HK, pluss moms.

Miljøargumentet

Avgiften på båtmotorer ble introdusert for å dempe salget av båtmotorer og for å redusere utslippene fra slik trafikk.

– Den miljøgevinsten som man håpet på i 1978 har endret seg til det motsatte, for nye motorer forurenser betydelig mindre enn eldre motorer. Dagens avgift gjør at flere beholder de gamle motorene lengre enn normalt, noe som fører til økt forurensing og mer støy fra de gamle motorene, sier Svendsen.

– Man kan derfor si at de opprinnelige årsakene til innføring av avgiften ikke eksisterer per i dag, konkluderer Svendsen.

Til statskassen

Frp-representanten hevder at avgiften bare har ett formål, nemlig å gi inntekter i statskassen.

– Avgiften kommer i hvert fall ikke båtbrukerne til gode, hevder Svendsen.

Han peker på at nye båtmotorer er mer miljøvennlige.

– Nye motorer har betydelig lavere utslipp av avgasser og forurenser dermed betydelig mindre enn eldre motorer. Nye motorer støyer i tillegg mye mindre enn gamle.

Økt sikkerhet

Svendsen er også opptatt av sikker båttrafikk.

– Gamle motorer blir utslitte. Det medfører større fare for motorhavari, noe som igjen øker muligheten for kostbare redningsaksjoner, sier Svendsen.

Han legger til at manøvreringsegenskapene blir dårligere når man sparer på hestekreftene. Svendsen mener videre at en særnorsk avgift fører til økt smugling av båtmotorer. (ANB)

Annonse
Annonse