Ville snakke med Nav-brukere
Kong Harald nøyde seg ikke bare å snakke med sjefene for Nav-reformen da han mandag besøkte Nav Asker for å bli orientert om den problematiske reformen.
Kongen ønsket også å snakke med brukere av Navs mye omtalte tjenestetilbud til publikum, og møtte to av dem til fortrolige samtale.
Det skjedde etter å ha blitt vist rundt og orientert av de ansvarlige for reformen – blant andre statsråd Dag Terje Andersen, Nav-sjef Tor Saglie, styreleder i KS, Halvdan Skard og Nav-sjef i Asker, Tore Svendsgaard.
Kongens initiativ
Nav-reformen, tidenes største forvaltningsreform i Norge, har vist seg langt tyngre å realisere enn politikere og byråkrater så for seg da de besluttet å slå de gamle sosialkontorene, trygdekontorene og arbeidsledighetskontorene sammen under ett tak.
– Det er kongen selv som har ønsket å få besøke Nav-kontoret i Asker og bli oppdaterte om reformen, forteller Kristin Hetle i arbeids- og inkluderingsdepartementet til NTB.
Hun presiserer at kongen ytret ønsket om dette lenge før reformarbeidet ble daglig stoff i mediene.
Ingen versting
Asker Nav er ikke blant Nav-kontorene som har hatt størst problemer med å betjene publikum, men også der har reformen vært krevende. På hjemmesiden sin gjør kontoret oppmerksom på at det noen ganger kan være vanskelig å få kontakt med personalet på telefon.
– Dette er noe vi jobber med å forbedre, og vi beklager sterkt at vi ikke alltid er like tilgjengelig som vi ønsker, skriver kontoret.
Alle nye Nav-kontorer skal åpnes i løpet av dette året, men Nav-ansatte mange steder er syke og slitne av omskoleringer og tiltakende arbeidspress som følge av voksende ledighet i kjølvannet av finanskrisen. Og Navs nye prognoser viser at ledigheten trolig vil bli enda høyere.
Fredag legger arbeidsminister Dag Terje Andersen fram forslag til mer ressurser til Nav.
Det skjer i statsråd, ved kongens rådsbord, der Kong Harald stiller med oppdatert innsikt i saken lenge før statsrådene ankommer Slottet. (ANB-NTB)