JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busskrav på minst 30.000 kroner

I bussbransjen er gjennomsnittslønna langt under det en industriarbeider tjener. Det er utgangspunktet for arbeidstakersiden når forhandlingene om ny tariffavtale starter på lørdag.
Gjennomsnittslønna i bussbransjen lå tettere på industriarbeiderlønna for få år siden. Det etterslepet må hentes inn, mener Transportarbeiderforbundet.

Gjennomsnittslønna i bussbransjen lå tettere på industriarbeiderlønna for få år siden. Det etterslepet må hentes inn, mener Transportarbeiderforbundet.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

FriFagbevegelse tall viser at en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i fjor lå på 453.000 kroner, mens tallene NHO og arbeidstakerorganisasjonene opererer med for bussbransjeavtalen ligger drøyt 10.000 kroner under dette.

Det mener 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen rimer dårlig med at lønnsnivået skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, slik partene ble enige om da bussbransjeavtalen ble opprettet for snart ti år siden, og stadfestet så sent som i 2012.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet er forhandlingsleder under forhandlingene om ny bussbransjeavtale.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet er forhandlingsleder under forhandlingene om ny bussbransjeavtale.

Roy Ervin Solstad

2007: Nytt forslag til bussbransjeavtale

Negativ utvikling

– Etter lønnsoppgjøret i 2014 kom vi opp på niva nesten på linje med industrien. Nå viser tallene at vi atter enn gang sakker akterut, påpeker han.

Det er en virkelighetsoppfatning det er vanskelig å finne støtte for i arbeidsgiversidens kravdokument. Der heter det i stedet at "de ansatte i bussbransjeavtalens område har hatt en svært positiv lønnsutvikling de siste årene, og denne har ligget høyere enn frontfaget."

Sivertsen gir ham bare delvis rett.

– Det er en sannhet med store modifikasjoner. Ser man på hva som er gitt i kroner og øre i tariffoppgjørene i frontfaget og bussbransjeavtalen, er det nok riktig at vi har fått mer. Men det finnes ikke lokale forhandlinger i bussbransjen, slik det er for frontfagene. De tilleggene som industriene har forhandlet fram lokalt har ført til at vi har sakket akterut i bussbransjen, sier NTF-nestlederen som skal være lede forhandlingene til helgen.

2014: Bussoppgjøret til mekling

Blir krevende

Sivertsen forteller imidlertid at tallene de forholder seg til, er de offisielle som er utarbeidet av LO/NHO og opererer med et snitt på 442.416 kroner.

– Jeg må nesten forholde meg til disse tallene. Dersom det riktig at det er 453.000 kroner, viser jo det bare at situasjonen er enda verre, sier han.

Kravet er uansett å få godtgjort etterslepet.

– Det må på plass før vi diskuterer årets lønnsoppgjør, sier han, og konstaterer at forhandlingene utvilsomt kommer til å bli krevende.

– Når vi ser vårt kravdokument og arbeidsgivernes kravdokument, så må vi innrømme at dette blir krevende. Det er det ingen tvil om, sier han.

2014: Busstreik avverget

Pensjon

I tillegg til lønnsvekst og innhenting av etterslep, ser Sivertsen også for seg harde diskusjoner på andre områder.

– Selv om vi er den eneste bransjen i NTF med tariffestet pensjonsavtale, er vi nødt til å diskutere pensjon også i bussbransjeavtalen. Årsaken er at med anbudsregimet vil de ansatte bytte arbeidsgiver flere ganger gjennom yrkeslivet. Ikke fordi de vil, men fordi de må. Dermed må det på plass ordninger som gjør at ikke de ansattes pensjonspenger forsvinner i et kostbart fripolisesystem, sier han.

Forhandlingslederen tror også regjeringens oppmykning av lovverket, vil føre til diskusjoner om mer fleksibiltet fra arbeidsgiversiden.

– I dag blir gjennomsnittsarbeidstiden regnet ut over en periode på åtte uker. Vi skulle gjerne sett denne utligningsperioden kortet ned, mens arbeidsgiverne vil utvide den til ett år. Det blir vi uansett ikke med på, sier han bastant.

2014: Tre av fire stemte ja

Reelle forhandlinger

Siden bussbransjeavtalen ble framforhandlet for nesten ti år siden, har samtlige forhandlinger har endt i mekling, bortsett fra det i 2008. Sivertsen håper de slipper mekling for å bli enige om en ny avtale i år.

– Jeg blir ikke overrasket om oppgjøret går til mekling. Det viser historien, men målet er å få kjørt en reell forhandling slik at vi ikke havner i mekling. Men det blir ikke enkelt, sier Dag-Einar Sivertsen.

Oppgjøret omfatter i overkant av 12.000 bussjåfører, verkstedarbeidere, renholdsarbeidere og funksjonærer.

Hvis partene ikke blir enige, møtes de igjen hos Riksmekleren 2. mai hvor fristen for å bli enige er satt til 4. mai klokken 24.00.

Annonse
Annonse