JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Over hele landet er bussdrift en konkurranse om å kjøre billigst mulig. Da taper sjåførene»

Noen sjåfører forteller om hverdagen de står i. Andre forlater i yrket i det stille, skriver Geir Jørgensen.

Noen sjåfører forteller om hverdagen de står i. Andre forlater i yrket i det stille, skriver Geir Jørgensen.

Tormod Ytrehus

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Hvis vilkårene for sjåførene blir bedre, vil rekrutteringsproblemene også bli løst. Heldigvis er det mulig å gjøre noe med.

Bussjåfør Markus Wallum fortalte forrige uke til Sandefjords Blad at han må holde seg i timesvis. Rutene han kjører, mangler toaletter til sjåførene.

I Avisa Oslo skrev bussjåfør Frode Eriksen for noen dager siden om hvordan snøkaos i hovedstaden oppleves bak rattet. Bussdrift er rigget for å være billigst mulig, også når det går utover busskvaliteten.

I vinter har sjåfører over hele landet krevd strengere sikkerhetskrav til buss. Selv om bussene er store, sitter sjåførene svært utsatt til hvis det smeller front mot front. 28. desember skjedde nettopp det

Mens mange andre hadde fri i romjula, var bussjåfører på jobb. En sjåfør i Fredrikstad omkom da førerplassen ble trykket helt inn.

Allerede i 2019 anbefalte Statens havarikommisjon strengere krav til sikkerhet etter en liknende dødsulykke. Det er fire år siden.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet, selv tidligere bussjåfør, oppsummerte det hele godt i et intervju med Frifagbevegelse: i vinter:

«Sendrektigheten vi har sett fra norske myndigheter har kostet menneskeliv, og vil fortsette å gjøre det om det ikke skjer noe snart».

Noen sjåfører forteller om hverdagen de står i. Andre forlater i yrket i det stille.

Hver tredje bussjåfør er snart pensjonist, og to av tre sjåfører har passert 50 år. Norge trenger mellom 1000 og 2000 nye bussjåfører årlig fremover. Sykefraværet er høyt, og få unge går inn i yrket.

Det er krise, mener arbeidsgiverne i NHO.

Men de nevner naturlig nok ikke årsaken til at det er slik: Anbud. Over hele landet legges bussdrift ut på anbud. Det er auksjoner hvor billigste bud vinner. Da taper sjåførene.

For de fleste andre i Norge er delte skift noe de aldri har forholdt seg til. Men mange bussjåfører må på jobb to ganger daglig: Både om morgenen og ettermiddagen. Midt på dagen er det ulønnet fri.

Det er kollektivselskapene som utformer kravene i anbudene, ofte uten medvirkning fra sjåførene. De må i stedet bytte arbeidsgiver når et nytt selskap vinner.

Hvis vilkårene for sjåførene blir bedre, vil rekrutteringsproblemene også bli løst. Heldigvis er det mulig å gjøre noe med.

Fylkene må ta over og drive kollektivtransporten selv, på en god og forsvarlig måte.

Det vil Rødt.

Mye lest: Trond kjører buss på Norges mest rasfarlige vei: – Jeg sitter jo med hjertet i halsen

Denne skaper debatt: Pål Arve har kjørt turbuss i snart 40 år: – Useriøse aktører ler av norske gebyrer

Warning
Annonse
Annonse