Vold og trusler i arbeidslivet:
Billettkontrollører blir bitt, klort og sparket på jobb
– Hvis noen blir slått i ansiktet på en annen arbeidsplass, er det en kjempestor sak. Hos oss er det nesten forventet, forteller John Anders Hagen.
VANLIG: John Anders Hagen har vært vekter siden 1998. Han kan ikke huske hvor mange ganger han har vært utsatt for vold og trusler på jobb.
Sissel M. Rasmussen
ragnhild@lomedia.no
– Vi opplever så mange trusler og mindre hendelser at dersom vi skulle registrert alt i avvikssystemet, ville vi ha oversvømt det.
John Anders Hagen er vekter og regiontillitsvalgt i Securitas i Oslo. To dager i uka har han kontordag. De øvrige dagene er han ute på busslinjene i hovedstaden for å sjekke at du og jeg har gyldig billett. Det er det ikke alle passasjerer som liker.
• 20 vektere utsettes daglig for alvorlige trusler
– En del av gamet
I avvikssystemet for det siste halvåret finner han alle typer hendelser: dytting, biting, kloring, sparking, kvelertak og trusler.
– Det har nesten blitt så vanlig at en tenker at det er en del av gamet, sier Hagen.
Slik skal det imidlertid ikke være, fastslår vekteren. Derfor har de to systemer for registrering – ett for de alvorlige hendelsene, som rapporteres videre til ledelsen og sentralt verneombud, og ett for mindre, men uønskede hendelser, som behandles lokalt i avdelingen.
– Vi ser at hvis man er utsatt for psykisk eller fysisk vold over tid, vil det medføre slitasje, påpeker Hagen.
FÆRRE SAMMEN: Det er færre vektere sammen på hvert lag nå enn tidligere, sier John Anders Hagen.
Sissel M. Rasmussen
• Flere opplever vold og trusler på jobben
Passasjer tok kveletak
Selv har han i løpet av sine fire år ved busskontrollen, vært sykemeldt flere ganger på grunn av voldsepisoder. Den siste alvorlige hendelsen, skjedde på en kontroll ved Furuset i Groruddalen.
– Dette var en lukket kontroll. Det vil si at vi er ganske mange vektere som går på sammen, og bussjåføren kjører ikke fra holdeplassen før vi er ferdige med kontrollere passasjerene, forteller Hagen.
• 30 år etter postranet sliter Vigdis fortsatt med traumene
En av passasjerene, en ung mann på rundt 20 år, manglet gyldig billett. Hagen hadde fått legitimasjonen hans, og var gått av bussen sammen med passasjeren for å notere personopplysningene. Da legger mannen plutselig armen sin rundt nakken på vekteren og presser ham nedover. Hagen merker at det gjør vondt. Samtidig vet han at det er andre kollegaer rundt, så han venter på at de skal komme og hjelpe til. Men det tar tid, og med ett skifter mannen grep og presser hardt oppover mot luftrøret.
VOLD PÅ JOBB: John Anders Hagen har vært sykemeldt flere ganger på grunn av voldsepisoder.
Sissel M. Rasmussen
Hagen skjønner at nå haster det. Han tar tak i lysken til mannen og klemmer til, så han merker at han slakker på grepet. Omtrent samtidig kommer kollegaene til og får lagt ham i bakken.
• Da pasienten tok fram kniv, visste Anette og Carl Robert hva de måtte gjøre
En krevende tjeneste
Hagen blir sykemeldt i vel tre uker med muskelstrekk i nakken. I tiden etterpå er han først og fremst irritert. Irritert på seg selv, fordi han ikke forutså mannens reaksjon, og på kollegaene, som brukte så lang tid på å komme han til unnsetning.
– Jeg tror veldig mange vektere ofte glemmer at man faktisk har mulighet til å bruke makt som følge av nødverge.
Med fartstid i bransjen fra 1998 har Hagen vært utsatt for ett og annet tidligere. Det er heller ikke første gang han har opplevd å bli tatt kvelertak på. Likevel karakteriserer han busskontroll som en spesielt krevende tjeneste.
– I andre tjenester, for eksempel på et kjøpesenter, vet du stort sett hva du går til når du blir tilkalt. På bussen kan det være vanskeligere å forutsi. Det er et lukket rom, du er tett oppi personen du skal kontrollere og de andre passasjerene, og du har begrensede retrettmuligheter.
• Fire innsatte angrep Alf Håvard med jernstang, stjal nøklene og rømte fra fengselet
Færre vektere sammen
Etter at Securitas vant et nytt anbud i fjor, har billettkontrolltjenesten blitt kraftig oppbemannet, samtidig som vekterne er blitt færre på hvert lag. Mens de tidligere var fire-fem sammen på hver buss, er de nå to eller tre.
– Det har blitt verre nå. Det er mer press, sier Hagen.
Han vil ikke kritisere Securitas for det, men sier det er en direkte konsekvens av anbudsprosessen med sitt fokus på pris. Samtidig har de ansatte stor medbestemmelse, understreker Hagen, med mulighet til å sette inn flere personer på spesielt utrygge linjer.
– Jeg trives ute. Jeg er heldigvis del av et positivt arbeidsmiljø og har gode kollegaer rundt meg. Men jeg har aldri vært fornøyd med hvordan arbeidssituasjonen er. Hvis jeg hadde kunnet bestemme, hadde vi vært flere på lag, sier han.
SIKKERHET: John Anders Hagen, vekter i Securitas.
Sissel M. Rasmussen
• «Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»
Ole Palmstrøm
Fire innsatte angrep Alf Håvard med jernstang, stjal nøklene og rømte fra fengselet
Morten Hansen
30 år etter postranet, sliter Vigdis fortsatt med traumene
Da pasienten tok fram kniven, visste Anette og Carl Robert hva de måtte gjøre
Jørgen og kollegaene hans på Nav blir skjelt ut nesten daglig
Vold og trusler i arbeidslivet
FriFagbevegelse møter mennesker som har opplevd vold og trusler på jobb.
Har du opplevd noe lignende? Send en e-post til frifagbevegelse@lomedia.no
Eva-Lill Bekkevad
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Flere saker
Ole Palmstrøm
Fire innsatte angrep Alf Håvard med jernstang, stjal nøklene og rømte fra fengselet
Morten Hansen
30 år etter postranet, sliter Vigdis fortsatt med traumene
Da pasienten tok fram kniven, visste Anette og Carl Robert hva de måtte gjøre
Jørgen og kollegaene hans på Nav blir skjelt ut nesten daglig
Vold og trusler i arbeidslivet
FriFagbevegelse møter mennesker som har opplevd vold og trusler på jobb.
Har du opplevd noe lignende? Send en e-post til frifagbevegelse@lomedia.no
Eva-Lill Bekkevad