JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skatt på kjøregodtgjørelse er byråkratisk og lite effektivt

LESERINNLEGG: Hovedkassereren i NFF mener den nye skatten på kjøregodtgjørelsen ikke er i tråd med regjeringens avbyråkratisering- og effektiviseringsreform.
OPPGITT: Hovedkasserer Nina Bergene i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforening (NFF) mener konsekvensene av den nye skatteleggingen er at ideelle organisasjoner får et betydelig merarbeid.

OPPGITT: Hovedkasserer Nina Bergene i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforening (NFF) mener konsekvensene av den nye skatteleggingen er at ideelle organisasjoner får et betydelig merarbeid.

Ole Palmstrøm

I statsbudsjettet for 2016 har regjeringen blitt enige om en reduksjon av det trekkfrie beløpet på bilgodtgjørelse fra 4,10 kroner til 3,80 kroner per kilometer.

Bilgodtgjørelsen i Statens reiseregulativ er fremdeles 4,10 kroner. Det vil si at arbeidstakeren må betale skatt på bilgodtgjørelse av beløp som utbetales på mer enn 3,80 kroner per kilometer, og arbeidsgivere må betale arbeidsgiveravgift.

Les også: Tidligere ansatt krever fast stilling – saksøker staten

Kompliserte regler

Ideelle organisasjoner har ikke lønnsopplysningsplikt på beløp som utbetales på mindre enn 10 000 kroner i løpet av inntekståret. Så langt høres det kanskje bra ut? Men ideelle organisasjoner har avgiftsplikt. Det vil si at de må betale arbeidsgiveravgift på bilgodtgjørelse over 3,80 kroner per kilometer. Da er vi like langt.

For å presisere, er fagforbund en ideell organisasjon. Et eksempel på hvorfor dette er komplisert, kan være kursdeltakere og tillitsvalgte som må bruke egen bil på kurs. Kursdeltakeren kjører for eksempel kun på dette ene kurset i løpet av et år. Er det noe fornuft i at en organisasjon må betale arbeidsgiveravgift for denne kursdeltakeren?

Les også: LO-sekretær om alarmerende kutt i kriminalomsorgen

Betydelig merarbeid med ny ordning

Hvor effektivt og byråkratisk er dette? Bilgodtgjørelsen er en inngått avtale som er ment til å dekke utgifter den ansatte og tillitsvalgte har ved å bruke egen bil, for eksempel slitasje og bensinutgifter. Skal arbeidstakerne bare godta at regjeringen skattlegger det allerede lave beløpet de får utbetalt for å stille sin egen bil til disposisjon?

Det er heller ikke alle som har et reelt valg til å benytte offentlig kommunikasjon på reiser. Konsekvensene av denne skatteleggingen er at arbeidsgiver og ideelle organisasjoner får et betydelig merarbeid og ekstra kostnader for bedriftene og organisasjonene med å administrere denne omleggingen. Er dette i tråd med den såkalte avbyråkratisering- og effektiviseringsreformen til regjeringen?

Nina Bergene, hovedkasserer i Norsk Fengsels- og friomsorgsforbund (NFF)

• Les også om Thor Ofstad som kjører 15 000 kilometer i året og som nå må skatte av beløpet.

• Les også: Når styrende politikere ødelegger vår kriminalomsorg, blir jeg forbannet!

REAGERER: Tekniker i Norsk institutt for luftforskning Thor Ofstad kjører mye privatbil i jobben. Han er sinna over skatt på kjøregodtgjørelse.

REAGERER: Tekniker i Norsk institutt for luftforskning Thor Ofstad kjører mye privatbil i jobben. Han er sinna over skatt på kjøregodtgjørelse.

Anne Siri Renå

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i fengsel og friomsorg.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse