JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering av jernbanen

Arbeiderpartiet mener regjeringens jernbanereform koster en halv milliard

Arbeiderpartiet kaller regjeringens jernbanereform kostbar byråkratisering. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier reformen koster «noen hundretalls millioner» å gjennomføre.
PRISEN? «Noen hundretalls millioner» mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at jernbanereformen vil koste.

PRISEN? «Noen hundretalls millioner» mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at jernbanereformen vil koste.

Morten Hansen

joran.gronstad@lomedia.no

– Dette koster penger, mye penger. Hvis vi summerer det som står i statsbudsjettet vil det antakelig bare i 2017 brukes 500 millioner kroner i direkte kostnader til jernbanereformen – og det før reformen har trådt i kraft, sa Aps Sverre Myrli i Stortingets spørretime onsdag.

Solvik-Olsen avviser at jernbanereformen er privatisering

Han ville vite hva samferdselsministeren selv anslår at reformen vil koste å implementere.

– På kort sikt koster det litt penger å omorganisere, sa Solvik-Olsen, som tallfestet det hele til «noen hundretalls millioner alt i alt».

250 NSB-ansatte jobber med jernbanereformen

– Men man må ikke bare se på utgiftene, men også besparelsene som reformen gir, framholdt Solvik-Olsen.

Han antydet at så mange som 300 mellomlederstillinger vil kunne forsvinne som et resultat av reformen, som han mener vil effektivisere norsk jernbane.

– Vi får en tydeligere ansvarsfordeling og en slankere organisasjon, sa Solvik-Olsen.

NSB må kutte 300 ansatte

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Konsulenter tjener seg rike

Konsulentene tjener seg iallefall rike på oppsplittingen av jernbanen. Tall FriFagbevegelse har hentet inn viser at 175 millioner går til konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen

Her er oversikten over hvor mye som allerede er brukt eller satt av til bruk av konsulenter:

Samferdselsdepartementet: Konsulenter: 25 millioner kroner (2014-2017) og egne ansatte: 21 årsverk (2014-2016)

Jernbaneverket: Konsulenter: 2,9 millioner kroner

• Jernbanedirektoratet: Konsulenter: 4,4 millioner kroner

• Bane NOR: Konsulenter: 75 millioner kroner (forventet bruk i 2016) og ansatte lånt ut fra Jernbaneverket: 6 årsverk. Ernst & Young leverer 70 prosent av konsulenttjenestene som Bane NOR bruker.

Navnebytte og omprofilering i Bane NOR og Jernbanedirektoratet: 37,5 millioner kroner

NSB: Konsulenter: 30 millioner kroner (i 2015 og 2016) Egne ansatte: 250.

Dyrt navneskifte

Navneskiftet fra Jernbaneverket til Bane NOR SF er heller ikke gratis. Totalt vil regningen på navnebytte og omprofilering komme på 37,5 millioner.

Dette navneskiftet koster staten 36 millioner kroner

Rett før valget vil Frp-statsråden dele ut strekninger til private tog

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse