JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dårlige veier sliter på bussene

Det har blitt dyrere å kjøre kollektivt

Utgifter til kollektivreiser har steget mer enn konsumprisindeksen i perioden 2000-2016. Bussbillettene bidro mest.
STORE REPARASJONER: Bussene rister i stykker på grunn av dårlige veier. Passasjerene må bidra til å dekke utgiftene, sier selskapene.

STORE REPARASJONER: Bussene rister i stykker på grunn av dårlige veier. Passasjerene må bidra til å dekke utgiftene, sier selskapene.

Siri Hardeland

oystein.braathen@lomedia.no

Prisene på buss og taxi steg med over 50 prosent fra 2005 til 2016, mer enn i både EU og resten av Skandinavia.

De siste fire årene er det bussreiser som har bidratt mest. Forklaringen fra selskapene er at dårlige veier sliter så mye på kjøretøyene at de får store kostnader til reparasjoner. Utgiftene må hentes inn igjen fra passasjerene.

LO-lederen: Miljøpartiets forslag betyr økonomisk katastrofe for Norge

Dyrere å fly

I en periode lå utviklingen på flyreiser under konsumprisindeksen (KPI), men i fjor kom en oppgang på 14 prosent. Innføring av seteavgiften 1. juni 2016 kan være noe av forklaringen, mener Statistisk sentralbyrå (SSB) som presenterer tallene.

Dyr privatbil

Utgifter til egen bil kan deles i to; kjøp - samt drift og vedlikehold.

Kjøp har hatt en lavere utvikling enn KPI i hele perioden 2000-2016.

Daglige kostnader, som drivstoff og reparasjoner, har derimot steget to ganger mer enn KPI.

En utflating de siste to årene kommer av at bensin og diesel ble billigere på grunn av fall i oljeprisen. Utviklingen i reparasjoner er stort sett styrt av lønnsutviklingen.

Transport på skinner

Tog, t-bane og trikk lå også over KPI med om lag 30 prosent prisstigning på billettene i perioden 2005-2016. Utviklingen er den samme i Danmark, mens Sverige ligger på 8 prosent.

I EU kom en kraftig økning. En forklaring kan være økte kostnader.

I Øst- og Sør-Europa foregår det oppgradering av tog og en sterk satsing på annen skinnegående transport.

Entur skal betjene salg av billetter for all innenlands kollektivtrafikk

Høyt på listen

Ser man på de nominelle drivstoffprisene i Europa er Nederland dyrest på bensin. I mai i år kostet én liter tilsvarende 14,50 norske kroner. På de neste plassen fulgte Norge og Italia med henholdsvis 14,38 og 14,34 kroner.

Sverige lå på topp for diesel med 13,20 kroner per liter. Også her var Norge og Italia på de neste plassene med 13,06 og 12,94 kroner.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse