JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSBs tidligere salg og servicepersonale får nye oppgaver

Entur skal betjene salg av billetter for all innenlands kollektivtrafikk

Automatisering og stengte billettsalg har gitt mange år med nedbemanning i salg- og service. I framtida skal det nyetablerte selskapet Entur betjene flere enn NSB.
Entur, det som tidligere var NSBs salgs og servicepersonalet, har fått i oppdrag å lage en nasjonal reiseplanlegger

Entur, det som tidligere var NSBs salgs og servicepersonalet, har fått i oppdrag å lage en nasjonal reiseplanlegger

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

– Nå er tog kjernevirksomheten. I framtida skal vi ha billettløsninger for alt av innenlands kollektivtrafikk. Kunden skal gå inn og bestille reisen fra A til Å, tog, buss og ferje, forteller Morten Olsen.

En slik løsning involverer stat, fylker og kommuner.

– Om det trengs flere ansatte er usikkert. Mye er automatisert allerede og stadig flere kunder blir selvbetjente. Utviklingen er bestemt av teknologien, sier han.

Lovendring kan bety mer kveldsarbeid for mange nordmenn

Olsen var leder i tidligere Salg- og servicepersonalets fagforening i Norsk Jernbaneforbund (NJF). Den fikk medlemmer fra flere yrkesgrupper enn tidligere, fordi Entur AS overtar ansatte fra NSB.

Fagforeningen er omorganisert, har byttet navn til Entur landsforening under årsmøtet i mars og fikk samtidig ny leder.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Etterlyser styring

I kundesenteret på Lillehammer svarer de ansatte på telefoner og selger gruppereiser på tog. Her er det også døgnåpent sentralbord. Nå kan det bli snakk om å flytte det til NSBs hovedkontor i Oslo.

Noen må ta de overordnede beslutningene, mener Morten Olsen, som er ansatt ved kundesenteret.

HØYE MÅL: På sikt skal Entur AS ha felles billettsystem for all kollektivtrafikk. Morten Olsen er leder for NJFs medlemmer i selskapet.

HØYE MÅL: På sikt skal Entur AS ha felles billettsystem for all kollektivtrafikk. Morten Olsen er leder for NJFs medlemmer i selskapet.

Øystein Bråthen

– Etter hvert kan det komme inn operatører som har krav til åpningstidene for betjent billettsalg. De kan ha kontrakter med monopol på strekninger i ti-tolv år. Jeg er litt usikker på om selskapene kan bestemme dette alene. Samferdselsdepartementet bør ha noen overordnede krav og legge føringer.

Billettsalg rundt om har blitt stengt over flere år, de siste rett før Entur overtok. På Bergens- og Sørlandsbanen består tilbudet kun på endestasjonene, langs Nordlandsbanen bare på Trondheim S.

Oslo S har kortere åpningstider. Her er det ikke lenger hjelp å få når nattogene har avgang – da må konduktøren trå til. Nedbemanningen foregår ved naturlig avgang.

– Vi unngår oppsigelser. Hva hvis en ny operatør vil ha betjent luke fram til nattoget går, og NSB stenger tidligere? Hvem tar kostnadene? Det samme gjelder kundesenteret. Skal vi hjelpe NSBs kunder, men ingen andre? Slike krav bør stå i anbudsdokumentene. Det er for sent å komme etterpå, sier Olsen.

Fire jernbaneselskaper skilles ut i april

Får virkningene

Kundesenteret har mye support rundt billettkjøp på nett og i NSBs app. Ekstra hektisk blir det når togtrafikken stopper opp. Ikke alle er like tålmodige.

– På telefon har noen kunder lavere terskel for å ta ut frustrasjon på den de snakker med. Vi merker trøkket hver gang salget på en stasjon stenger. Ved avvik kan det koke, forteller Olsen, som også er hovedverneombud.

En viktig del av omsetningen er gruppereiser.

– Vi fyller opp tog med ledige seter, og der kan vi tilby gode priser. Det kan være alt fra ti personer opp til skoleklasser, barnehager og deltakere på Norway Cup. Dette siste er en viktig jobb for å lære unge generasjoner å bruke tog.

Ny hverdag

Entur-ansatte er forberedt på en endret jernbanesektor.

– Vi er klare til å betjene de operatørene som kommer. Når det gjelder å få på plass billettsalg til all kollektivtrafikk er det noen år fram. Arbeidet går sin gang, men det tar nok en stund før vi er helt i mål.

Selskapet har knyttet til seg de som jobber med Rutebok for Norge. De har erfaring og datakompetanse.

Den nye landsforeningen i NJF har 147 medlemmer. En del av disse kom fra Administrasjon- og ledelsespersonalets fagforening.

– De siste årene har vi jobbet med rekruttering, særlig mot uorganiserte, og nå fikk vi en liten økning. Da må vi tenke bredere. Det dukker opp andre problemstillinger.

Ansatte fikk med seg overenskomsten over til Entur.

– I avtalen ligger medlemskapet i Statens pensjonskasse. Alle ordningene vi hadde i NSB er videreført. Ingenting tyder på endringer, i så fall blir det en overraskelse.

Tallene som viser nedgang i kjøpekraften i 2016 skaper interesse foran lønnsoppgjøret.

– Hos oss er det forventninger til oppgjøret. Når prisene stiger mer enn lønningene, må ansatte kreve tillegg. I Entur har den nye direktøren fått et kraftig lønnshopp etter å ha blitt hentet fra NSB. Nå må ansatte få ta del i lønnsøkningene, sier Morten Olsen.'

Les mer

NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Entur AS

• Opprettet internt i oktober 2016 med 192 årsverk, ifølge NSBs årsrapport.

• Overtatt av Samferdselsdepartementet i år.

• Salgs- og billettløsninger for jernbanen.

• Skal betjene vinnere av anbudene om persontrafikken.

• Har fått i oppdrag å etablere en nasjonal reiseplanlegger som omfatter alle typer kollektivtransport.

• Tidligere Salg- og servicepersonalets fagforening har nå medlemmer fra andre grupper. Blir landsforening i NJF.

• Nytt navn: Entur landsforening.

Vi er klare til å betjene de operatørene som kommer. Morten Olsen

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Entur AS

• Opprettet internt i oktober 2016 med 192 årsverk, ifølge NSBs årsrapport.

• Overtatt av Samferdselsdepartementet i år.

• Salgs- og billettløsninger for jernbanen.

• Skal betjene vinnere av anbudene om persontrafikken.

• Har fått i oppdrag å etablere en nasjonal reiseplanlegger som omfatter alle typer kollektivtransport.

• Tidligere Salg- og servicepersonalets fagforening har nå medlemmer fra andre grupper. Blir landsforening i NJF.

• Nytt navn: Entur landsforening.