JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konduktører ber Solvik-Olsen om å skåne jernbanefamilien

Landsmøtesalen ble fylt opp av konduktører under samferdselsministerens innlegg mandag.
De ber om at jernbanefamilien blir skånet.
BESØKTE LANDSMØTE: En rekke konduktører møtte opp for å høre på statsråd Solvik-Olsen. Øyvind Strand (lokfører), Frida Jämtenstål, Mona Finnevolden og Susanne Hjelmeset.

BESØKTE LANDSMØTE: En rekke konduktører møtte opp for å høre på statsråd Solvik-Olsen. Øyvind Strand (lokfører), Frida Jämtenstål, Mona Finnevolden og Susanne Hjelmeset.

Bjørn Asle Grimstad

anders.hauge.eltvik@lomedia.no

I det samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) gikk på talerstolen på Jernbaneforbundets landsmøte måndag, strømmet det på med konduktører og lokførere som ville høre kva han kom med.

– Vi var ute etter med info om privatiseringa. Han har sagt det samme i 1,5 år, sier konduktør og NJF-medlem Frida Jämtenstål.

– Og det kom ikke noe nytt, sier kollega Mona Finnevolden.

Solvik-Olsen avviser at jernbanereformen er privatisering

Konduktørene kom til NJF-landsmøtet for å høre hva samferdselsministeren hadde å melde

Konduktørene kom til NJF-landsmøtet for å høre hva samferdselsministeren hadde å melde

Bjørn Asle Grimstad

De, sammen med lokfører Øyvind Strand og konduktør Susanne Hjelmeset, forteller at motstanden mot jernbanereformen holder seg sterk blant de ansatte.

De spår vanskeligheter med å reise med tog fra ulike selskaper og billettkjøp.

– En annen ting er kunnskaper om togene. Om det settes inn et annet togsett enn det konduktøren har opplæring i, vil ikke konduktøren kunne kjøre, sier Hjelmeset.

Konduktørene tror også det vil bli vanskeligere å hjelpe hverandre ved problemer, slik for eksempel NSB og Flytoget innimellom gjør.

– Jernbanen er en stor familie, og vi vil ikke at den skal bli ødelagt, oppsummerer Jämtenstål.

Hans-Christian Gabrielsen: – Kor er analysa som viser at togprivatiseringa er god økonomi og gjev betre tenester?

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse