Lokføreren slapp med skrekken da frontruta på lokaltoget ble truffet av skudd
Frontruta holdt da et lokaltog på Jærbanen ble truffet av det politiet mener er et skudd. Deres konklusjon er at hendelsen var et uhell, kanskje et vådeskudd fra en litt for ivrig jeger.
TRUFFET: Frontglasset på denne typen lokaltog tåler store påkjenninger uten at splinter kommer inn til føreren.
Øystein Bråthen
oystein.braathen@lomedia.no
Toget var på vei fra Stavanger mot Bryne og Nærbø da det smalt. Vernekoordinator Steinar Nordermoen i Norsk Lokomotivmannsforbund ble varslet.
– Min bekymring var hva som traff ruta på denne åpne, rette strekningen. Vi er veldig fornøyde med at politiet satte inn kriminalteknikere som undersøkte saken, sier Nordermoen.
Han tok øyeblikkelig kontakt med Klepp lensmannskontor, som deretter ga beskjed til Stavanger politikammer.
• NSB-ansatte tror på nytt engasjement for folkejernbane
Stor trafikk
NSBs lokaltog hadde ekstra stor pågang denne junikvelden, fordi Justin Bieber holdt konsert i Stavanger. Slike frontruter må presses ut med så stor kraft at de blir ødelagt. Vernetjenesten la derfor ned reparasjonsforbud til politiet hadde undersøkt glasset, trass i stort behov for ekstra seter.
Lagrede data fra kameraet i fronten ble sikret og sendt til politiet sammen med data fra ferdsskriveren.
Også NSB tok hendelsen på alvor og ønsket å få klarhet i hva som hadde foregått.
• Togruten har vært en suksess. Nå truer svensk toppsjef med å legge den ned
Sterkt glass
Etterforskerne fant rester av kobber i hullet på det ytre glasset. Vinduet i fronten skal tåle et prosjektil på én kilo som blir avfyrt helt inntil ruta med en hastighet dobbelt så høy som det toget er godkjent for: 160 km/t ganget med to, altså 320 km/t. Da skal det ikke komme splinter inn i førerrommet.
– Det gjorde det heller ikke denne kvelden, forteller Nordermoen.
Vådeskudd
Selve prosjektilet ligger trolig et sted i skinnegangen. Retningen skuddet kom fra er vanskelig å beregne. Teorien er at kula traff ved et uhell, kanskje under jakt.
Politiets beslutning etter å ha etterforsket saken er at den henlegges på grunn av ukjent gjerningsmann.
– Vernetjenesten skulle gjerne visst mer konkret hva som skjedde den kvelden, men slår oss til ro med at frontruten tålte belastningen. Det er en betryggelse å vite at den står imot slike belastninger og beskytter lokomotivføreren inne i førerrommet, sier Steinar Nordermoen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.