JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB-ansatte tror på nytt engasjement for folkejernbane

NSB-ansatte vil ta med seg engasjementet rundt «Sommertoget» inn i valgkampen for å bevare folkejernbanen.
Sommertoget besøker Gran stasjon - hvor tusener hadde møtt opp.

Sommertoget besøker Gran stasjon - hvor tusener hadde møtt opp.

Brynjar Eidstuen, Oppland Arbeiderblad

– Suksessen til «Sommertoget» har enorm pr-verdi for NSB. Så har også NRK vært veldig flinke til å dra fram lokal jernbanehistorie og den lokale sjelen. Det er mye historie i norsk jernbane, mener Julie-Isabell Løvdal.

Hun er hovedtillitsvalgt for lokomotivførerne i NSB, og kjemper for å bevare jernbanen slik den er i dag - i statlig eierskap.

– Ofte er samfunnet bygd rundt jernbanen eller jernbanen rundt samfunnet ellers. Mange steder er det snart bare stasjonsbygningen igjen. «Sommertoget» viser hvor stor betydning jernbanen har for lokalsamfunnet, legger hun til.

– Vi ønsker en statlig eid og politisk styrt jernbane i Norge. Ikke kinesiske og tyske selskap. Sommertoget er en fantastisk markering av togets betydning i Norge. Det som er spesielt interessant er at det er to statlige selskap som samarbeider om dette prosjektet. Hadde jernbanen vært privatisert hadde ikke dette vært mulig, mener Julie-Isabell Løvdal.

– Utfordringen for norsk jernbane består ikke av å skifte farge på togsettene. Den største utfordringen er infrastrukturen. Jernbanen er gammel og slitt. Din og min jernbane er ikke til salgs, mener hun.

Vil skrote AFP-ordningen

Beholde engasjementet

Det er forbundssekretær Tor Egil Pålerud i Norsk Jernbaneforbund hjertens enig i.

Han finner nesten ikke store nok ord til å beskrive suksessen til Sommertoget.

– Dette har enorm betydning for jernbanen. Selv om NRK skal ha mye av æren, ser vi virkelig hvordan jernbanen engasjerer folk. Ikke bare på TV, men langs hele linja, sier Tor-Erik Pålerud til LO-Aktuelt.

– Det som kanskje har imponert meg aller mest, er alle folka som har stått langs linja og på stasjoner uten at toget har stoppet der. Vi kunne ikke fått et bedre slagord for vår satsing rundt Sommertoget: «Din og min jernbane». Det stemmer virkelig, mener Pålerud.

– Det er viktig at jernbanen også forblir min og din jernbane. En grunn til at vi bruker så mye ressurser på dette, er nettopp frykten for at jernbanen ikke lenger skal være min og din jernbane, sier han.

Han påpeker at det blir viktig å beholde dette engasjementet for jernbanen inn i valgkampen.

– At jernbanen er framtiden har vi fått bevist til gagns. Jernbanen er viktig for samfunnet, ikke minst med tanke på miljøaspektet, mener forbundssekretæren.

Burde det finnes en sykmelding for sorg?

Kjempesuksess

Sommertoget har vært en suksess over hele landet. Med flere hundre tusen TV-seere på kveldssendingen, folks langs hele toglinja og ikke minst på stasjonene.

Hundre lokførere søkte seg til Sommertoget. Ingrid Kalstad-Sjødalstrand er en av 40 lokførere som fikk drømmejobben i sommer. Hun kjørte toget fra Eidsvoll stasjon til bardomsstedet Gran. På stasjonen sto 10.000 sambygdinger med flagg og jublet.

– Dette var bare helt magisk. Uansett hvor jeg kjørte var det folk som viftet med flagg, ropte og jublet, sier lokomotivføreren til LO-Aktuelt.

Maken til stemning har hun ikke opplevd på jobb siden Sesam-toget ankom samme stasjon på midten av 90-tallet. Også da fikk hun æren av å kjøre lokomotivet.

Samferdselspolitiker for Fremskrittspartiet, Tor Andre Johnsen, er enig i at Sommertoget er en stor sukses. Men det får ikke ham eller partiet til å skifte mening.

– Vi vil slippe til flere aktører. Det er en rød tråd i vår jernbanepolitikk, sier han til LO-Aktuelt.

– Bakgrunnen for det er at vi vil gi et best mulig tilbud, poengterer han.

• Følg oss på Facebook

Forbundssekretær Tor Egil Pålerud og nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Torfin Håverstad på stand i forbindelse med Sommertoget.

Forbundssekretær Tor Egil Pålerud og nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Torfin Håverstad på stand i forbindelse med Sommertoget.

Helge Rønning Birkelund

Hovedtillitsvalgt Julie-Isabell Løvdal med tre Sommertog-lokomotivførere: Jon Andrê Nomerstad, Inger Marie Thoresen-Borud og Ingrid Kalstad-Sjødalstrand.

Hovedtillitsvalgt Julie-Isabell Løvdal med tre Sommertog-lokomotivførere: Jon Andrê Nomerstad, Inger Marie Thoresen-Borud og Ingrid Kalstad-Sjødalstrand.

Helge Rønning Birkelund

Ingrid Kalstad-Sjødalstrand kjørte Sommertoget fra Eidsvoll til Gran - og opplevde en magisk tur.

Ingrid Kalstad-Sjødalstrand kjørte Sommertoget fra Eidsvoll til Gran - og opplevde en magisk tur.

Helge Rønning Birkelund

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse