JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MØTTE ANSATTE: Leder i Ap, Jonas Gahr Støre, tok deler av togturen Lillehammer-Oslo ved siden av lokomotivfører Johnny Høyesveen.

MØTTE ANSATTE: Leder i Ap, Jonas Gahr Støre, tok deler av togturen Lillehammer-Oslo ved siden av lokomotivfører Johnny Høyesveen.

Bjørn Asle Grimstad

Lokføreren fikk selskap av Støre

Støre diskuterte togprivatiseringen med NSB-ansatte

Motforestillingene mot regjeringens reform kom tett da Jonas Gahr Støre tok toget fra Lillehammer til Oslo.


27.03.2017
13:45
21.08.2023 17:14

oystein.braathen@lomedia.no

Etter å ha hørt argumenter fra både konduktører og lokomotivførere er hans kommentar:

– Den modellen regjeringen har vedtatt virker komplisert og byråkratisk. Dessuten driver de med en privatisering vi mener er unødig, og er motstandere av, sier Jonas Gahr Støre.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Upraktisk

Lokomotivfører i NSB, Jørgen Evensen, som bor på Moelv, har egne erfaringer med konsekvensene etter oppsplittingen av NSB i flere selskaper, som Gjøvikbanen AS og godsselskapet CargoNet.

– Tidligere kunne jeg bli oppringt fra Gjøvik hvis de trengte hjelp ved fravær. Jeg kunne også kjøre persontog til Dombås, bytte der og overta et godstog tilbake. Nå er den fleksibiliteten borte, forteller Evensen.

– Jeg synes reformen bærer preg av dårlig helhetlig planlegging, kommenterer Støre.

Stykkevis presentasjon

Han synes det er et uklart bilde som kommer fram av lekkasjene fra neste Nasjonal transportplan 2018-2029.

– Det er ikke uvanlig å presentere deler av nasjonal transportplan på forhånd, men her er det vanskelig å vurdere noe før vi ser helheten. For eksempel ble utbyggingen rundt Arna presentert, uten at det kom fram at prosjektet er skjøvet på og kommer i en senere fase. Det samme gjelder Ringeriksbanen, sier Støre.

Ap: – Transportplan-godteri med bismak

Lokalt var ønsket at den parallelle utbyggingen av E16 og Bergensbanen mellom Arna og Stanghelle skulle starte i 2021. Da lokale prosjekter i NTP ble presentert på Arna stasjon av statsministeren i februar, ble det antydet byggestart i 2024. Da ser det ut til at ny vei står klar i 2029, jernbanen litt senere.

Samtidig er lokalpolitikerne lettet over at utbyggingen på den rasutsatte strekningen nå er inne i planen. Det var den ikke ved forrige rullering av NTP.

Ringeriksbanen er skjøvet på fra 2019 til 2021 fordi fagetatene trenger mer tid til planlegging, ifølge regjeringen.

Må prioriteres

At 45 prosent av de totale investeringene går til jernbanen mener Ap-lederen er en forlengelse av den opprustingen den rød-grønne regjeringen startet.

– Løftet kom i vår tid, og vi har fulgt opp nasjonal transportplan i alle våre alternative budsjetter siden de borgerlige overtok. Styrking av jernbanen må fortsette for at Norge skal nå klimamålene vi har forpliktet oss til, sier Jonas Gahr Støre.

Les også:

NJF-leder Jane B. Sæthre: – Ikke noe nytt i lekkasjene
– Fryktelig uheldig at ikke hele planen blir presentert samtidig og at den brukes som valgflesk

Nesten 1000 milliarder

• I Nasjonal transportplan (NTP) ligger samferdselsprosjekter det skal satses på over en tolvårsperiode.

• Ny NTP kommer hvert fjerde år.

• Regjeringen lager planen basert på transportetatenes vurderinger. Legges fram som stortingsmelding.

• NTP 2018 – 2029 skal komme før påske.

• Målet er stortingsbehandling til sommeren.

• Hele rammen 2018-2029 er på 928,7 milliarder kroner.

• Nesten 35 prosent går til jernbanen. Den får 45 prosent av investeringene.

• Etter Stortingets behandling følger Jernbanedirektoratet opp med prioriteringer i et handlingsprogram.

27.03.2017
13:45
21.08.2023 17:14

Nesten 1000 milliarder

• I Nasjonal transportplan (NTP) ligger samferdselsprosjekter det skal satses på over en tolvårsperiode.

• Ny NTP kommer hvert fjerde år.

• Regjeringen lager planen basert på transportetatenes vurderinger. Legges fram som stortingsmelding.

• NTP 2018 – 2029 skal komme før påske.

• Målet er stortingsbehandling til sommeren.

• Hele rammen 2018-2029 er på 928,7 milliarder kroner.

• Nesten 35 prosent går til jernbanen. Den får 45 prosent av investeringene.

• Etter Stortingets behandling følger Jernbanedirektoratet opp med prioriteringer i et handlingsprogram.




Mest lest

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Hanna Skotheim

Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Håvard Sæbø

Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler  seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

Ole Dag Kvamme

Nadija går postruta med skuddsikker vest

Alf Ragnar Olsen

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt


Flere saker