Nasjonal transportplan
Ap: – Transportplan-godteri med bismak
Arbeiderpartiets Eirik Sivertsen mener regjeringens lekkasjer om den nye transportplanen etterlater flere spørsmål enn svar.
BISMAK: Arbeiderpartiets Eirik Sivertsen tror det kommer en bismak når regjeringen legger fram hele Nasjonal transportplan.
Bjørn A. Grimstad
nina.hanssen@lomedia.no
– Jeg er skuffet over at de fleste jernbaneprosjektene er utsatt både i forhold til gjeldende transportplan og regjeringens egne løfter, sier Eiriv Sivertsen (Ap).
Vanskeliggjør debatt
Han synes det er oppsiktvekkende at regjeringen ikke sier noe om hva det vil koste eller hvor de skal kutte.
– Regjeringens medlemmer reiser nå rundt og strør ut godterier med godsaker fra NTP, men sier ingenting om hva de skal kutte i eller om hva disse satsingsprosjektene skal koste. Dette gjør det vanskelig å ha en god offentlig debatt, sier Sivertsen til Frifagbevegelse.
– Det er selvsagt regjeringens privilegium å gjøre det på denne måten, men det gjør det vanskelig for oss å kommentere helheten, sier han.
At de har valgt å publisere dagen før påskeferien synes han også er spesielt.
– Det er vel ikke alle som er interessert i å diskutere transport når de reiser på påskeferie? spør han.
Han tror NTP-goderiet før påske vil ha en bismak.
• NJF-leder Jane B. Sæthre: – En klar endring i prioriteringen mellom vei og jernbane
• – Fryktelig uheldig at ikke hele planen blir presentert samtidig og at den brukes som valgflesk
Etterlyser handling
I en pressemelding sendt fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe noen få minutter etter dagens pressekonferanse etterlyser Sivertsen mer handling.
– Nå må vi få hele transportplanen til Stortinget, slik at vi også får svar på hvilke prosjekter som Høyre, Frp og støttepartiene ikke prioriterer og hva som er skjøvet ut i tid, sier Sivertsen.
Han forventer at planen tar opp i seg behovet for digital infrastruktur i hele landet.
– I dag er dette like viktig for bo- og næringsutvikling som vei og bane, sier Sivertsen.
I pressemeldingen minner også Sivertsen på at Norge er en havnasjon, og ressursene i havet blir sentrale for framtidig verdiskaping og arbeidsplasser.
– Det må derfor komme en kraftfull satsing på kysten: havnetiltak, fiskerihavner og godsoverføring, sier han.
Les også:
• Dette er det nye Jernbane-Norge
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.