Nasjonal transportplan
– Fryktelig uheldig at ikke hele planen blir presentert samtidig og at den brukes som valgflesk
NTLere i transportetatene er skeptiske til den halveis offentliggjorte Nasjonal transportplan.
SKEPTISK: Leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten er ikke imponert over regjeringens delvise framlegging av Nasjonal transportplan.
Anders Hauge-Eltvik
katharina.dale.hakonsen@lomedia.no /
may.berg@lomedia.no
Torsdag presenterte regjeringen og støttepartiene de overordna rammene til ny Nasjonal transportplan (NTP). Hele planen blir lagt fram før påske, men samtidig har det kommet en lang rekke lekkasjer.
– Valgflesk
Leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten er skeptisk til framgangsmåten.
– Det er fryktelig uheldig at ikke hele planen blir presentert samtidig og at den brukes som valgflesk. Nå drar politikerne rundt og strør om seg meg nyheter fra transportplanen for å sanke stemmer til valget, sier Kleven.
Det har blant annet lekket ut at Bodø får en ny flyplass til fem milliarder kroner. Av de er 2,4 milliarder friske midler.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
– Det står ikke hvem som skal finansiere resten. Er det Avinor, forsvaret eller Bodø kommune? Hvis det er Avinor, går det ut over pengesekken der, sier Kleven.
Å bygge en ny storflyplass i Mo i Rana har vært planlagt en god stund. Men nå er Kleven og medlemmene usikre på om den blir realisert.
– Det har ikke stått noe om lufthavnen i Mo i Rana. Når den ikke er nevnt, er den glemt? Går Mo i Rana på bekostning av Bodø? spør han.
Saken fortsetter under bildet
Ingrid Sigridnes, nestleder NTL Veg
Ole Palmstrøm
– Følger ikke med penger
Når det gjelder vei, er NTLerne avventende:
– Jeg vil ikke kommentere enkeltprosjekter i NTP ut fra budsjettlekkasjene, ettersom jeg ikke har rukket å sette meg inn i sakene, sier Ingrid Sigridnes, nestleder i NTL Veg.
– Jeg registrerer at regjeringen legger fram planer helt fram til 2030-tallet, men det er fortsatt de årlige bevilgningene fra Stortinget som vil avgjøre om planene vil bli iverksatt i den rekkefølge og det omfang som NTP eventuelt legger opp til. NTP er en plan, og det følger ingen penger med planen, sier Sigridnes.
Hun lar seg ikke opprøre over alle lekkasjene fra NTP.
– Vi har en viss forståelse for at regjeringen har behov for å få ut noe positivt etter at det i lengre tid har vært mye negativ fokus på regjeringen. Det vi er mer bekymret for, er det som skjer innen vegsektoren knyttet til Nye Veier AS, det statlige selskapet som regjeringen har opprettet, sier Sigridnes.
Les mer
• Ap: – Transportplan-godteri med bismak
• NJF-leder Jane B. Sæthre: – En klar endring i prioriteringen mellom vei og jernbane
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.