Nasjonal transportplan
– Ikke noe nytt i lekkasjene
NJF-leder Jane Brekkhus Sæthre er ikke imponert over det som ble lagt fram av jernbanelekkasjer. – Dette er ikke noe nytt. Hele Stortinget er enige om disse jernbaneinvesteringene.
SPENT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er ikke imponert over regjeringens NTP-lekkasjer.
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
– Det er en høy ramme, men det som presenteres nå, er noe alle partiene på Stortinget er enige om, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund, som er spent på resten.
– Vi er glade for at ny Oslotunnel ligger inne. Det er en god plan. Samtidig er det tverrpolitisk enighet om å satse på jernbane, bedre veier og bedre framkommelighet, sier forbundslederen.
– Det er et anselig tall, og en klar endring i prioriteringen mellom vei og bane, men det er ikke lett å finne disse 45 prosentene igjen i lekkasjene så langt. Jeg venter spent på resten, kommenterer Jane Brekkhus Sæthre.
Jernbanereformen gir oppsplitting
Jernbaneforbundets leder, Jane Brekkhus Sæthre stiller også spørsmål ved hvordan verdiskapningen vil foregå.
– I Follotunnelen benyttet regjeringen så store anbud at ingen norske entreprenører kunne vinne. Oppdrag går til store internasjonale selskaper, prisene presses og det må skaffes billig arbeidskraft. Dette er ikke måten å bygge jernbanen på framover. Å bygge landet er i ferd med å bli vridd på en måte vi ikke ønsker. Det skal handle om et seriøst arbeidsliv, mener Sæthre.
Konkurranseutsetting er feil bruk av bevilgningene.
– Jernbanereformen har gitt oppsplitting. Store ressurser går til kjøp av tjenester og kontrollregimer. Vi vil samle sektoren og bruke pengene ute i sporet, sier Jane Brekkhus Sæthre.
• Ap: – Transportplan med godteri-bismak
Flaskehalsen
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti setter av 15 milliarder kroner til ny Oslotunnel, ifølge lekkasjer.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke tallfeste kostnaden, men sier det dreier seg om et tosifret milliardbeløp.
– Vi har brukt mye tid sammen med fagfolkene for å få vite hva vi må gjøre først. Alle peker på ny Oslotunnel. Den må til for å få nytte av de andre investeringene på jernbanen, sier Solvik-Olsen.
Etter at den er klar skal hele intercitytriangelet stå ferdig.
Saken fortsetter under bildet
STORE TALL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har presentert noen tall fra Nasjonal transportplan 2018-2029.
Bjørn A. Grimstad
Strøm
Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,4 milliarder, i hovedsak til elektrifisering. Det ligger også inne 6,5 milliarder for å gå over fra diesel til strøm på strekninger i innlandet.
Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Samtidig kommer planer om en sammenkobling.
– Grenlandsbanen er 58 kilometer mellom Vestfold- og Sørlandsbanen. Den kommer i siste del av NTP, men i løpet av 20 år vil vi se den på plass, sier leder i KrF, Knut Arild Hareide.
Det blir også dobbeltspor i hele intercity-triangelet, Lillehammer, Halden og Skien. Bygging av Ringeriksbanen ligger an til å starte i 2021 eller 2022, med en prislapp på rundt 20 milliarder kroner.
En plan for tolv år
Nasjonal transportplan (NTP) går nå over tolv år, perioden 2018-2029 og har en ramme på i alt 928,7 milliarder kroner.
– Vi har forsøkt å se helt fram til 2050. Ny teknologi kommer til å endre både behovene og mulighetene. Transportsektoren skal bidra til å nå våre klimamål og internasjonale forpliktelser, sier statsminister Erna Solberg.
NTP er en stortingsmelding som formelt må behandles i statsråd. Hele planen er ventet før påske, ifølge Solberg.
– Det er enighet om rammene, men dette er en omfattende plan så det gjenstår en del arbeid. Hovedtrekkene og hovedrammene er på plass, opplyser statsministeren.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Les mer:
• Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.