SPENT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er ikke imponert over regjeringens NTP-lekkasjer.
Ole Palmstrøm
Nasjonal transportplan
– Ikke noe nytt i lekkasjene
NJF-leder Jane Brekkhus Sæthre er ikke imponert over det som ble lagt fram av jernbanelekkasjer. – Dette er ikke noe nytt. Hele Stortinget er enige om disse jernbaneinvesteringene.
oystein.braathen@lomedia.no
– Det er en høy ramme, men det som presenteres nå, er noe alle partiene på Stortinget er enige om, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund, som er spent på resten.
– Vi er glade for at ny Oslotunnel ligger inne. Det er en god plan. Samtidig er det tverrpolitisk enighet om å satse på jernbane, bedre veier og bedre framkommelighet, sier forbundslederen.
– Det er et anselig tall, og en klar endring i prioriteringen mellom vei og bane, men det er ikke lett å finne disse 45 prosentene igjen i lekkasjene så langt. Jeg venter spent på resten, kommenterer Jane Brekkhus Sæthre.
Jernbanereformen gir oppsplitting
Jernbaneforbundets leder, Jane Brekkhus Sæthre stiller også spørsmål ved hvordan verdiskapningen vil foregå.
– I Follotunnelen benyttet regjeringen så store anbud at ingen norske entreprenører kunne vinne. Oppdrag går til store internasjonale selskaper, prisene presses og det må skaffes billig arbeidskraft. Dette er ikke måten å bygge jernbanen på framover. Å bygge landet er i ferd med å bli vridd på en måte vi ikke ønsker. Det skal handle om et seriøst arbeidsliv, mener Sæthre.
Konkurranseutsetting er feil bruk av bevilgningene.
– Jernbanereformen har gitt oppsplitting. Store ressurser går til kjøp av tjenester og kontrollregimer. Vi vil samle sektoren og bruke pengene ute i sporet, sier Jane Brekkhus Sæthre.
• Ap: – Transportplan med godteri-bismak
Flaskehalsen
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti setter av 15 milliarder kroner til ny Oslotunnel, ifølge lekkasjer.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke tallfeste kostnaden, men sier det dreier seg om et tosifret milliardbeløp.
– Vi har brukt mye tid sammen med fagfolkene for å få vite hva vi må gjøre først. Alle peker på ny Oslotunnel. Den må til for å få nytte av de andre investeringene på jernbanen, sier Solvik-Olsen.
Etter at den er klar skal hele intercitytriangelet stå ferdig.
Saken fortsetter under bildet
STORE TALL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har presentert noen tall fra Nasjonal transportplan 2018-2029.
Bjørn A. Grimstad
Strøm
Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,4 milliarder, i hovedsak til elektrifisering. Det ligger også inne 6,5 milliarder for å gå over fra diesel til strøm på strekninger i innlandet.
Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Samtidig kommer planer om en sammenkobling.
– Grenlandsbanen er 58 kilometer mellom Vestfold- og Sørlandsbanen. Den kommer i siste del av NTP, men i løpet av 20 år vil vi se den på plass, sier leder i KrF, Knut Arild Hareide.
Det blir også dobbeltspor i hele intercity-triangelet, Lillehammer, Halden og Skien. Bygging av Ringeriksbanen ligger an til å starte i 2021 eller 2022, med en prislapp på rundt 20 milliarder kroner.
En plan for tolv år
Nasjonal transportplan (NTP) går nå over tolv år, perioden 2018-2029 og har en ramme på i alt 928,7 milliarder kroner.
– Vi har forsøkt å se helt fram til 2050. Ny teknologi kommer til å endre både behovene og mulighetene. Transportsektoren skal bidra til å nå våre klimamål og internasjonale forpliktelser, sier statsminister Erna Solberg.
NTP er en stortingsmelding som formelt må behandles i statsråd. Hele planen er ventet før påske, ifølge Solberg.
– Det er enighet om rammene, men dette er en omfattende plan så det gjenstår en del arbeid. Hovedtrekkene og hovedrammene er på plass, opplyser statsministeren.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Les mer:
• Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo