SPENT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er ikke imponert over regjeringens NTP-lekkasjer.
Ole Palmstrøm
Nasjonal transportplan
– Ikke noe nytt i lekkasjene
NJF-leder Jane Brekkhus Sæthre er ikke imponert over det som ble lagt fram av jernbanelekkasjer. – Dette er ikke noe nytt. Hele Stortinget er enige om disse jernbaneinvesteringene.
oystein.braathen@lomedia.no
– Det er en høy ramme, men det som presenteres nå, er noe alle partiene på Stortinget er enige om, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund, som er spent på resten.
– Vi er glade for at ny Oslotunnel ligger inne. Det er en god plan. Samtidig er det tverrpolitisk enighet om å satse på jernbane, bedre veier og bedre framkommelighet, sier forbundslederen.
– Det er et anselig tall, og en klar endring i prioriteringen mellom vei og bane, men det er ikke lett å finne disse 45 prosentene igjen i lekkasjene så langt. Jeg venter spent på resten, kommenterer Jane Brekkhus Sæthre.
Jernbanereformen gir oppsplitting
Jernbaneforbundets leder, Jane Brekkhus Sæthre stiller også spørsmål ved hvordan verdiskapningen vil foregå.
– I Follotunnelen benyttet regjeringen så store anbud at ingen norske entreprenører kunne vinne. Oppdrag går til store internasjonale selskaper, prisene presses og det må skaffes billig arbeidskraft. Dette er ikke måten å bygge jernbanen på framover. Å bygge landet er i ferd med å bli vridd på en måte vi ikke ønsker. Det skal handle om et seriøst arbeidsliv, mener Sæthre.
Konkurranseutsetting er feil bruk av bevilgningene.
– Jernbanereformen har gitt oppsplitting. Store ressurser går til kjøp av tjenester og kontrollregimer. Vi vil samle sektoren og bruke pengene ute i sporet, sier Jane Brekkhus Sæthre.
• Ap: – Transportplan med godteri-bismak
Flaskehalsen
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti setter av 15 milliarder kroner til ny Oslotunnel, ifølge lekkasjer.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke tallfeste kostnaden, men sier det dreier seg om et tosifret milliardbeløp.
– Vi har brukt mye tid sammen med fagfolkene for å få vite hva vi må gjøre først. Alle peker på ny Oslotunnel. Den må til for å få nytte av de andre investeringene på jernbanen, sier Solvik-Olsen.
Etter at den er klar skal hele intercitytriangelet stå ferdig.
Saken fortsetter under bildet
STORE TALL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har presentert noen tall fra Nasjonal transportplan 2018-2029.
Bjørn A. Grimstad
Strøm
Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,4 milliarder, i hovedsak til elektrifisering. Det ligger også inne 6,5 milliarder for å gå over fra diesel til strøm på strekninger i innlandet.
Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Samtidig kommer planer om en sammenkobling.
– Grenlandsbanen er 58 kilometer mellom Vestfold- og Sørlandsbanen. Den kommer i siste del av NTP, men i løpet av 20 år vil vi se den på plass, sier leder i KrF, Knut Arild Hareide.
Det blir også dobbeltspor i hele intercity-triangelet, Lillehammer, Halden og Skien. Bygging av Ringeriksbanen ligger an til å starte i 2021 eller 2022, med en prislapp på rundt 20 milliarder kroner.
En plan for tolv år
Nasjonal transportplan (NTP) går nå over tolv år, perioden 2018-2029 og har en ramme på i alt 928,7 milliarder kroner.
– Vi har forsøkt å se helt fram til 2050. Ny teknologi kommer til å endre både behovene og mulighetene. Transportsektoren skal bidra til å nå våre klimamål og internasjonale forpliktelser, sier statsminister Erna Solberg.
NTP er en stortingsmelding som formelt må behandles i statsråd. Hele planen er ventet før påske, ifølge Solberg.
– Det er enighet om rammene, men dette er en omfattende plan så det gjenstår en del arbeid. Hovedtrekkene og hovedrammene er på plass, opplyser statsministeren.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Les mer:
• Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Paul S. Amundsen
I tre måneder var Linda sykmeldt, men lønna kom som vanlig: – Slapp å forholde meg til Nav
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.
Lønna di skal opp – disse forhandler
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.
Jan-Erik Østlie
Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Snittet på de 240 fullførte akkordjobbene fra 2019 til 2024 er på 384 kroner per time, ifølge statistikken.
Leif Martin Kirknes
Her får de betalt per arbeidsoppgave – og tjener godt på det
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie