JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gerd Kristiansen på NJF-landsmøtet

LO-lederen kjemper mot privatisering av jernbanen

– Skattekronene våre skal brukes på norsk jernbane og ikke multinasjonale selskap, sier LO-leder Gerd Kristiansen.
DYRT OG DÅRLIG: – Regjeringen har det travelt med å skvise så mye tannkrem ut av tuben som mulig, sier LO-leder Gerd Kristiansen og legger til at en oppsplitting blir dyrere og dårlige.

DYRT OG DÅRLIG: – Regjeringen har det travelt med å skvise så mye tannkrem ut av tuben som mulig, sier LO-leder Gerd Kristiansen og legger til at en oppsplitting blir dyrere og dårlige.

Ole Palmstrøm

katharina@lomedia.no

– Jeg er kommet hit for å se framover. Jernbanens framtid står på spill. Endringene i dag er ikke framtidsrettet. De vil bidra til å ta norsk jernbane tilbake i tid, sier LO-leder Gerd Kristiansen til en fullsatt sal på landsmøtet i Norsk Jernbaneforbund.

Regjeringen bygger ned jernbanen

Fra talerstolen i går avviste statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) at regjeringen privatiserer jernbanen.

Kristiansen kunne ikke vært mer uenig.

– Han kaller det omgruppering av ansvar, men vi har vi gjennomskuet regjeringen. Det er en bevisst nedbygging av det NSB vi kjenner, sier LO-lederen.

– Regjeringen baseres seg på ideen om at markedet løser alle problem. De snur opp ned på jernbane-Norge uten å vite hva som vil skje. Det er akkurat som om de har en blankofullmakt til å gjøre hva de vil med jernbanen.

Se alle våre saker fra NJF-landsmøtet

LO ber Ap investere i jernbane

Norsk jernbanesektor står overfor grunnleggende utfordringer. Det er brei enighet om at den må endres. Kristiansen påpeker at for å endre og skape en god jernbane, trenger en penger og appellerer til Arbeiderpartiet. Neste taler på landsmøtet er Jonas Gahr Støre.

– Når Arbeiderpartiet kommer i regjering, må det satses betydelige midler på jernbane. Det er en sammenheng mellom kvalitet og penger en bruker. Vi ønsker oss et system hvor den ene handa vet hva den andre gjør og ikke oppsplitting, sier hun.

Deltagerne på landsmløtet klapper i hendene.

– Skattekronene våre skal brukes på jernbane og ikke multinasjonale selskap.

Dagens regjering er et hinder

Stortinget har mottatt forslag fra Europakommisjonen på EUS fjerde jernbanepakken som inneholder en overordnet meddelelse og seks konkrete forslag til direktiver og forordninger. Kristiansen understreker at vi har reservasjonsrett og at vi kan sette foten ned for EU.

– I realitet er det ikke EØS-avtalen som er den største hinderet mot en god jernbane. Det er dagens regjering.

I dag, tirsdag 25. oktober, er det 321 dager igjen til Stortingsvalget.

– Det er vår jobb som tillitsvalget å være en motkraft til regjeringens liberalisering. Vår jobb er å sikre at det fins en infrastruktur som er norsk, sier hun.

LO Stat-nestleder Eivind Gran: – For oss kan ikke stortingsvalget komme fort nok

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse