JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tariffavtale i bussbransjen:

Meklingsstart i bussoppgjøret: – Det er en «nå eller aldri»-stemning

Fredag startet meklingen i busbransjen. Blir det ikke enighet vil nærmere 4000 bussjåfører streike fra søndag morgen.
Jane B. Sæthre, Jan Audun Strand og Audun Sør-Reime, forhandlingsleder for NJF, startet fredag meklingen i Bussbransjeavtalen. Blir det ikke enighet vil bussene i Oslo og Viken stå.

Jane B. Sæthre, Jan Audun Strand og Audun Sør-Reime, forhandlingsleder for NJF, startet fredag meklingen i Bussbransjeavtalen. Blir det ikke enighet vil bussene i Oslo og Viken stå.

Roy Ervin Solstad

morten@lomedia.no

– Vi er spente. Alle sammen er spente. I år må det komme et tillegg som tar oss opp mot intensjonen i Bussbransjeavtalen, eller så blir det streik, sier Jan Audun Strand, leder av Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbunf (NJF).

Han konstaterer at det denne gangen ikke vil holde med «vi får tillegget i neste oppgjør». Bussjåførene vil ikke vente lenger.

– Det er en enighet i alle delegasjonene som jeg ikke kan huske å ha opplevd før. Det er en «nå eller aldri»-stemning, konstaterer Strand.

Reallønnsnedgang

I den 13 år gamle Bussbransjeavtalen, som er tariffavtalen til alle bussjåførenes tariffavtale, står det at slår fast at sjåfører skal ha en lønn på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Sånn er det ikke. De siste årene har forskjellene blitt større. Tall fra Statistisk sentralbyrå som Magasinet for fagorganiserte kunne presentere tidligere i september, viser at bussjåførene har hatt mindre lønnsvekst enn prisstigningen de siste fem årene. Sammenlignet med industriarbeidere ligger bussjåførene ifølge tallene under 90 prosent av industrilønna.

Vil ha penger på bordet

Det kombinert med at busselskapene har bevilget lederne i bransjen solide lønnstillegg, har gjort at sjåførene har fått nok.

Egentlig mener jeg at vi ikke burde diskutert noe som helst annet enn kronetillegg før lønna er på det nivået vi er blitt enige om, sa Bernt-Erik Skjetne, leder av Bilpersonalet avdeling 64 i NJF, til NJF-magasinet rett før forhandlingene i startet opp i begynnelsen av september.

Stor avstand

Forbundsleder i NJF, Jane B. Sæther, vil ikke spå hva resultatet av meklingen – som har frist klokken 24 natt til søndag – blir.

– Vi er klare for å gå inn i konstruktive forhandlinger med ledelsen i bussbransjen og mekleren. Avstanden er stor. Det vil bli krevende, sier Sæthre.

Klarer ikke partene å bli enige i meklingen, vil en streik ramme de aller fleste rute- og skolebussene i Oslo og Viken som er de første fylkene som blir rammet av streiken.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse