Bernt-Erik Skjetne er klar til å forhandle med arbeidsgiverne i Bussbranseavtalen. Mens lederne de siste årene har fått solide lønnstillegg, har bussjåførene sakket akterut i forhold til det som er intensjonen i Bussbransjeavtalen.
Morten Hansen
Bussjåfører henger etter på lønna – sjefene får store tillegg
– Jeg fatter ikke at de har samvittighet, sier tillitsvalgt Bernt-Erik Skjetne.
morten.hansen@lomedia.no
Mens bussjåførene de siste årene har sakket akterut i forhold til industriarbeiderlønna, har sjefene deres sikret seg en lønnsvekst andre bare kan drømme om.
– Egentlig mener jeg at vi ikke burde diskutert noe som helst annet enn kronetillegg før lønna er på det nivået vi er blitt enige om, sier Bernt-Erik Skjetne i Trondheim.
Lederen av Bilpersonalet avdeling 64 i Norsk Jernbaneforbund viser til Bussbransjeavtalen. Da den ble opprettet i 2007, ble det avtalt at bussjåførene skulle ha inntekt på linje med en gjennomsnittlig industriarbeider.
– Men nå, 13 år etter, henger bussjåførene fortsatt langt etter, konstaterer Skjetne.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Bakgrunn: Bussjåførene har fått 553 kroner mindre å rutte med – hver måned
Knuser frontfagsrammene
I dag, onsdag, starter tarifforhandlingene i bussbransjen. Mens bussjåførene de siste årene knapt nok har klart å komme opp på rammen fra frontfaget, er det noen i næringen som har klart det som sjåførene ikke har klart: direktørene.
En gjennomgang av årsrapportene for 2018 og 2019 for de største selskapene i bussbransjen, viser at noen av topplederne – som i utgangspunktet har godt betalt – har klar å sikre seg en lønnsvekst de aller fleste kan drømme om.
Spesielt tre selskaper skiller seg ut. I Vy Buss, Nobina og Tide har det blitt gitt romslige tillegg. I Vy buss, selskapet Skjetne jobber i, tjente administrerende direktør Ole Engebret Haugen snaut 3,3 millioner kroner i 2019. Dette var inklusiv en bonus på 443.000 kroner. Det var en lønnsvekst på 371.000 kroner – eller 12,76 prosent – fra 2018. Regner man ut lønnsveksten på fastlønna, som steg med 5 prosent, kom også den godt over frontfaget for 2019.
– Det er vanvittig høyt. At de har samvittighet til å ta ut så mye både i lønninger og i bonuser fatter jeg ikke, sier Skjetne.
Lønnskampens vinnere og tapere: Sjekk hvor mye du ligger etter sammenlignet med topplederne
Millionlønn
Også i Tide så konsernsjef Roger R. Harkestad 12 tallet i prosentvekst. Med 345 000 mer i lønn fra 2018 til 2019 endte han på 12,24 prosent. Totalt fikk han drøyt tre millioner kroner i lønn.
Nobinas administrerende direktør, Jan Volsdal, kan også si seg fornøyd med de lokale forhandlingene. Han endte like under 2,9 millioner kroner i lønn i fjor, som var betraktelig mer enn de drøyt to millionene han fikk året før. Nesten 700.000 av dette var bonus. Bare fastlønna, som endte på drøyt 1,9 millioner kroner, økte med 8 prosent fra året før.
Disse tallene får lederen av Bilpersonalet avdeling 64 til å riste oppgitt på hodet.
– Dette er altså tilleggene selskapene gir til sjefene sine, samtidig som de sier vi må vise moderasjon og at det ikke er økonomi til å gi det vi har krav på. Det er direkte kvalmt, sier Skjetne.
Aktuelt: Bussjåfører er klare til å streike for høyere lønn: – Det vil ikke gå en eneste buss
Samfunnskritisk jobb
Han mener arbeidsgiverne bør komme med det etterslepet bussjåførene har ventet på siden tariffavtalen ble signert – uavhengig av årets frontfagsramme og koronapandemien. Han sier sistnevnte bare er et argument for at lønna skal opp, og er uenige med arbeidsgiverne som mener det motsatte. Skjetne peker på tallene fra Sverige som viser at sjåførene har over fem ganger større risiko for å bli smittet i forhold til gjennomsnittet i arbeidslivet.
– Det vi utsetter oss for, og har utsatt oss for, det siste halve året, bør være et godt argument for vårt lønnskrav, sier Skjetne.
Han påpeker at myndighetene har ført opp kollektivbransjen som en av de 15 mest viktige bransjer i en samfunnskritisk situasjon
– Det ansvaret bussjåførene har samsvarer så absolutt ikke med lønna.
Skjetne og sjåførene han er tillitsvalgt for mener det er på tide at myndigheter og arbeidsgivere tar bussjåførene på alvor, og legger til rette for at de også får ei akseptabel lønn å leve av.
– Bussjåførene kan neppe bli mer akterutseilte enn det de er akkurat nå.
Fått med deg denne? Bussjåfør Ihsan har ingen korona-beskyttelse: – Jeg er redd for å bli smittet
Mange vurderinger
Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, understreker i en epost at det er styrene i busselskapene som fastsetter lønnen til topplederne.
– Denne baseres på mange ulike vurderinger som blant annet ledernes innsats.
Han påpeker at det heller ikke er lett å sammenligne ledernes lønnsnivå fra ett år til et annet.
– Lønnselementene kan endres. Bant annet kan endringer i pensjonsforhold slå inn.
Stordrange skriver i eposten at resultatet i i Bussbransjeavtalen i 2018 ikke ble bedre på grunn av måten tariffoppgjøret ble gjennomført på.
– Bussjåførene fikk et forholdsvis moderat oppgjør i 2018. Dette skyldes at oppgjøret var samordnet i tråd med LOs ønsker, og de sentrale parter tok ikke hensyn til normallønnsfagene ikke har lokal forhandlingsrett da de sentrale tilleggene ble fastsatt, sier Stordrange.
For ordens skyld: Opptjente pensjonsrettigheter er holdt utenfor i oversikten over lønn og lønnsvekst i eksemplene ovenfor.
Se hele lista her: Dette er snittlønna i over 300 yrker
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
I framtida skal du leve av pensjon. Derfor er det lurt å kunne noe om pensjonssystemet.
Brian Cliff Olguin
Forvirret av pensjon? Her er en oversikt
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell.
Anita Arntzen
Skulle ønske hun fikk spørsmål om sexlivet da mannen flyttet på sykehjem
– Dette vil hjelpe noe utrolig, forteller en tydelig prega Rune Sundmoen.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble tilkjent millioner for sin yrkesskade. Etter 13 år får han omsider pengene
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Kokkene Jarle Quist og Vendela Fremstad trodde de var på vei mot fast jobb i Equinor, men fikk nedslående nyheter. Nå går de og 29 andre til søksmål mot oljeselskapet.
Jonas Fagereng Jacobsen
Jarle og Vendela tar Equinor til retten for å få fast jobb
Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.
Kai Hovden
Stadig nærmere et nytt LO-forbund: Vil få 80.000 medlemmer
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox