JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Bernt-Erik Skjetne er klar til å forhandle med arbeidsgiverne i Bussbranseavtalen. Mens lederne de siste årene har fått solide lønnstillegg, har bussjåførene sakket akterut i forhold til det som er intensjonen i Bussbransjeavtalen.

Bernt-Erik Skjetne er klar til å forhandle med arbeidsgiverne i Bussbranseavtalen. Mens lederne de siste årene har fått solide lønnstillegg, har bussjåførene sakket akterut i forhold til det som er intensjonen i Bussbransjeavtalen.

Morten Hansen

Bussjåfører henger etter på lønna – sjefene får store tillegg

– Jeg fatter ikke at de har samvittighet, sier tillitsvalgt Bernt-Erik Skjetne.



02.09.2020
07:11
23.10.2020 12:42

morten.hansen@lomedia.no

Mens bussjåførene de siste årene har sakket akterut i forhold til industriarbeiderlønna, har sjefene deres sikret seg en lønnsvekst andre bare kan drømme om.

– Egentlig mener jeg at vi ikke burde diskutert noe som helst annet enn kronetillegg før lønna er på det nivået vi er blitt enige om, sier Bernt-Erik Skjetne i Trondheim.

Lederen av Bilpersonalet avdeling 64 i Norsk Jernbaneforbund viser til Bussbransjeavtalen. Da den ble opprettet i 2007, ble det avtalt at bussjåførene skulle ha inntekt på linje med en gjennomsnittlig industriarbeider.

– Men nå, 13 år etter, henger bussjåførene fortsatt langt etter, konstaterer Skjetne.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Bakgrunn: Bussjåførene har fått 553 kroner mindre å rutte med – hver måned

Knuser frontfagsrammene

I dag, onsdag, starter tarifforhandlingene i bussbransjen. Mens bussjåførene de siste årene knapt nok har klart å komme opp på rammen fra frontfaget, er det noen i næringen som har klart det som sjåførene ikke har klart: direktørene.

En gjennomgang av årsrapportene for 2018 og 2019 for de største selskapene i bussbransjen, viser at noen av topplederne – som i utgangspunktet har godt betalt – har klar å sikre seg en lønnsvekst de aller fleste kan drømme om.

Spesielt tre selskaper skiller seg ut. I Vy Buss, Nobina og Tide har det blitt gitt romslige tillegg. I Vy buss, selskapet Skjetne jobber i, tjente administrerende direktør Ole Engebret Haugen snaut 3,3 millioner kroner i 2019. Dette var inklusiv en bonus på 443.000 kroner. Det var en lønnsvekst på 371.000 kroner – eller 12,76 prosent – fra 2018. Regner man ut lønnsveksten på fastlønna, som steg med 5 prosent, kom også den godt over frontfaget for 2019.

– Det er vanvittig høyt. At de har samvittighet til å ta ut så mye både i lønninger og i bonuser fatter jeg ikke, sier Skjetne.

Lønnskampens vinnere og tapere: Sjekk hvor mye du ligger etter sammenlignet med topplederne

Millionlønn

Også i Tide så konsernsjef Roger R. Harkestad 12 tallet i prosentvekst. Med 345 000 mer i lønn fra 2018 til 2019 endte han på 12,24 prosent. Totalt fikk han drøyt tre millioner kroner i lønn.

Nobinas administrerende direktør, Jan Volsdal, kan også si seg fornøyd med de lokale forhandlingene. Han endte like under 2,9 millioner kroner i lønn i fjor, som var betraktelig mer enn de drøyt to millionene han fikk året før. Nesten 700.000 av dette var bonus. Bare fastlønna, som endte på drøyt 1,9 millioner kroner, økte med 8 prosent fra året før.

Disse tallene får lederen av Bilpersonalet avdeling 64 til å riste oppgitt på hodet.

– Dette er altså tilleggene selskapene gir til sjefene sine, samtidig som de sier vi må vise moderasjon og at det ikke er økonomi til å gi det vi har krav på. Det er direkte kvalmt, sier Skjetne.

Aktuelt: Bussjåfører er klare til å streike for høyere lønn: – Det vil ikke gå en eneste buss

Samfunnskritisk jobb

Han mener arbeidsgiverne bør komme med det etterslepet bussjåførene har ventet på siden tariffavtalen ble signert – uavhengig av årets frontfagsramme og koronapandemien. Han sier sistnevnte bare er et argument for at lønna skal opp, og er uenige med arbeidsgiverne som mener det motsatte. Skjetne peker på tallene fra Sverige som viser at sjåførene har over fem ganger større risiko for å bli smittet i forhold til gjennomsnittet i arbeidslivet.

– Det vi utsetter oss for, og har utsatt oss for, det siste halve året, bør være et godt argument for vårt lønnskrav, sier Skjetne.

Han påpeker at myndighetene har ført opp kollektivbransjen som en av de 15 mest viktige bransjer i en samfunnskritisk situasjon

– Det ansvaret bussjåførene har samsvarer så absolutt ikke med lønna.

Skjetne og sjåførene han er tillitsvalgt for mener det er på tide at myndigheter og arbeidsgivere tar bussjåførene på alvor, og legger til rette for at de også får ei akseptabel lønn å leve av.

– Bussjåførene kan neppe bli mer akterutseilte enn det de er akkurat nå.

Fått med deg denne? Bussjåfør Ihsan har ingen korona-beskyttelse: – Jeg er redd for å bli smittet

Mange vurderinger

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, understreker i en epost at det er styrene i busselskapene som fastsetter lønnen til topplederne.

– Denne baseres på mange ulike vurderinger som blant annet ledernes innsats.

Han påpeker at det heller ikke er lett å sammenligne ledernes lønnsnivå fra ett år til et annet.

– Lønnselementene kan endres. Bant annet kan endringer i pensjonsforhold slå inn.

Stordrange skriver i eposten at resultatet i i Bussbransjeavtalen i 2018 ikke ble bedre på grunn av måten tariffoppgjøret ble gjennomført på.

– Bussjåførene fikk et forholdsvis moderat oppgjør i 2018. Dette skyldes at oppgjøret var samordnet i tråd med LOs ønsker, og de sentrale parter tok ikke hensyn til normallønnsfagene ikke har lokal forhandlingsrett da de sentrale tilleggene ble fastsatt, sier Stordrange.

For ordens skyld: Opptjente pensjonsrettigheter er holdt utenfor i oversikten over lønn og lønnsvekst i eksemplene ovenfor.

Se hele lista her: Dette er snittlønna i over 300 yrker

02.09.2020
07:11
23.10.2020 12:42



Mest lest

colourbox.com

Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – Eg har ikkje råd

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Alf Ragnar Olsen

Asfaltarbeiderne fikk sparken i oktober. Så lyste bedriften ut 49 nye stillinger

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

Erlend Angelo

Vedum varsler endringer av lakseskatten

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Sissel M. Rasmussen

Lønnsoppgjøret til Vigdis forsvant i en sky av økte priser

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

Tormod Ytrehus

Rehana (20) jobber på landets travleste kaffebar. Nå har hun fått til noe ingen har klart

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

Håvard Sæbø

Jan vil helst bli kalt søppelmann

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Beate Oma Dahle / NTB

Krisa fortsetter for Ap: Støre og regjeringa får ingen julegave av velgerne

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

Eva Ler Nilsen

14.000 Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Håvard Sæbø

Nye innleieregler vedtas mandag. Her er en oppsummering

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Eivind Senneset

Det er krise i Ap. Fauzia mener partiet trenger folk som henne nå

Kommentar

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Berit Roald / NTB

«Vi må få mer åpne og lettere tilgjengelige skattelister»

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

Helene Moe Slinning/Pressebilde Unio

Vårens lønnsoppgjør kan føre til storkonflikt, mener Unio

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

Ole Palmstrøm

Vektere kan stå uten jobb fra nyttår, grunnet regelendring i 2018

Jula for et år siden var maten i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Jula for et år siden var maten i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Torgny Hasås

Prisene fortsetter å stige: Julematen koster mye mer enn i fjor

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

Colourbox

Seksuelt trakassering på julebord: Dette gjør du hvis det skjer

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Jan-Erik Østlie/Heiko Junge/NTB

Støre og LO fikk klar beskjed på Unio-konferansen

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen om bråket rundt Støres nye rådgiver: – Åpenhet og tillit går hånd i hånd


Flere saker