JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRYKTER SMITTE: Bussjåfør Ihsan Fadhil i Sandefjord sitter helt ubeskyttet for dråpesmitte om det kommer en passasjer som hoster og snufser forbi førerplassen. Han vil at framdøren skal være stengt for passasjerer.

FRYKTER SMITTE: Bussjåfør Ihsan Fadhil i Sandefjord sitter helt ubeskyttet for dråpesmitte om det kommer en passasjer som hoster og snufser forbi førerplassen. Han vil at framdøren skal være stengt for passasjerer.

Roy Ervin Solstad

Koronakrisen:

Bussjåfør Ihsan har ingen korona-beskyttelse: – Jeg er redd for å bli smittet

I Vestfold og Telemark kjøres de fleste bussene nå med åpne dører. Sjåførene frykter koronasmitte.



31.08.2020
08:53
23.10.2020 12:43

roy@lomedia.no

SANDEFJORD: Bussen til Ihsan Fadhil står parkert ved busstoppet i Hjertnespromenaden rett ved Badeparken i Sandefjord sentrum. Fordøra på bussen han kjører er åpen, og det er gjennom denne døra passasjerene går om bord.

Tidligere var både fordøra og de fremste seteradene avstengt som smitteverntiltak, men nå er dørene åpnet på bussene til både Tide og Vy i Vestfold-Telemark fylke.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Tett på

Årsaken er at scannerne som skal lese av billettene kun sitter framme hos sjåføren. Skal selskapene få betalt for passasjerene sine må de reisende registreres. I Oslo og Akershus kan dette gjøres selv om bussenes framdører er stengt. Der har bussene nemlig scannere også ved de bakre inngangene på bussene.

Resultatet i Vestfold er at bussjåførene får passasjerne tett på seg når de går på bussen. Passasjerer som kan være bærere av koronaviruset.

– Jeg er redd for å bli smittet, innrømmer Ihsan Fadhil.

Særlig blir han engstelig hvis det er passasjerer som hoster og snufser på vei inn i bussen. Noen skjerm som kunne beskyttet sjåføren, slik man har ved kassene i butikkene, kan ikke brukes. Det har nemlig vist seg at slike skjermer kan skape refleksjoner som gjør at sjåføren mister utsyn til siden. Det kan skape trafikkfarlige situasjoner.

Tilbakeblikk: Et halvt år med korona – Slik preget tiltakene Norge

– Framdørene må stenges

Fadhil mener det finnes en enkel løsning. En løsning som har vært benyttet tidligere under koronakrisen.

– Selv om det ikke er så mye smitte her i Sandefjord, så vil jeg helst at framdøren skal være stengt for passasjerer, sier Ihsan Fadhil.

Det er en løsning han har stor støtte for blant sine sjåførkolleger og tillitsvalgte i Vestfold. Hos Unibuss har verneombudet allerede satt ned foten for at døren ved sjåføren skal være åpen.

– Også i Innlandet har verneombudet stengt frontdøra i påvente av Arbeidstilsynets avgjørelse, sier Rene Fevang, tillitsvalgt for Unibuss i Vestfold.

Har hindret smitte

De siste 14 dagene er det blitt 18 nye smittede i Vestfold-Telemark. 13 av dem i gamle Vestfold fylke, og på et møte i Sandefjord onsdag 26. august, diskuterte tillitsvalgte bussjåfører i Vestfold-Telemark situasjonen.

Katrine Ihle, tillitsvalgt i Tide, pekte på at det heldigvis ikke har blitt noen smittede bussjåfører ennå. Hun tror det skyldes nettopp at døra ved sjåføren har vært stengt. Hun peker på at i Sverige var bussjåførene den tredje mest risikoutsatte gruppen for koronasmitte.

– Den svenske undersøkelsen viser jo at det at vi stengte fordøra har hindret mye smitte, understreker hun.

Kan ikke vente på smitte

At gamle Vestfold fylke også har en travel ferge fra Østfold der det har vært mye ny smitte i det siste, gjør ikke saken bedre. Verneombud i Tide, Birgit Måkestad, viste også til at skolestart på universitetet med 5000 studenter kan være en smitterisiko.

– Vi kjører mange studenter, minnet hun om.

Ihle mener både fylkeskommunen og selskapene må handle før bussjåførene blir smittet.

– Må det gå like langt som med kollisjonssikkerheten for sjåførene før det skjer noe? Må vi miste noen kolleger med korona også før det kommer endringer, spør hun.

Må be staten om penger

Nina Risinggård, leder i Transportarbeiderforeningen Vestold-Telemark i Fellesforbundet, er klar til å støtte bussjåførene.

– Selv om hovedverneombud i store konsern sier dørene kan være åpne, så kan ikke de overprøve det de lokale verneombudene sier, påpeker hun.

Risinggård har forståelse for at fylket og selskapene trenger billettinntektene, men mener at det ikke skal gå på bekostning av smittevernet for sjåførene.

– Hvis det er for dyrt for selskapene og fylket å flytte bilettscannerne bort fra sjåførene, så bør staten gå inn å støtte det, understreker hun.

Fornøyd i Telemark

I Vy som kjører i Telemark, er tilbakemeldingene på åpne dører helt annerledes enn i den andre delen av det sammenslåtte fylket.

– I Grenland er man fornøyd med at bussene har åpnet fordørene, så det har ikke vært noe krav om å stenge dørene hos oss, sier tillitsvalgt for Vy Buss Grenland, Kari L. Folkvord.

Hun forteller at frustrasjonen hos deres tillitsvalgte gikk på at man ikke hadde kontroll på hvem som kom på bussen når det kun var bakdørene som var åpne.

– Nå har vi bedre kontroll. Det handler også om trivsel på jobben, sier hun.

Rene Fevang i Unibuss er skeptisk.

– Det krever ikke mange smittede for at den skal spre seg til hele Telemark. Skal vi utsette oss for mer smitte på grunn av trivsel, spør han.

Politisk støtte

Maren Njøs Kurdøl, gruppeleder for Rødt i fylkestinget i Vestfold-Telemark, deltok også på møtet i går for å få informasjon om hva bussjåførene mener. Njøs Kurdøl mener det er viktig at bussjåførene står samlet.

– Mitt inntrykk er at hvis dere bussjåfører setter ned foten, så vil politikerne følge det. Hvis ikke alle sjåførene er enige i at framdørene stenges, så blir det vanskeligere, sier hun, og er klar på at nøkkelen er å bruke verneombudene til å stenge dørene.

– Jeg tror ikke vi får politisk flertall for stenge dørene, poengterer hun.

Nina Risinggård tar det som en bekreftelse på hvor trykket må settes inn.

– Vi må støtte de tillitsvalgte og verneombudene i denne saken, sier hun.

Ikke noe sjekketriks

Tillitsvalgt Katrine Ihle sier at det i hvert fall ikke skal bli vanskelig å få med seg opinionen på at bussjåførene trenger mer smittevern gjennom å stenge framdørene på bussene.

– Nå viker folk unna om du sier at du er bussjåfør, forteller hun.

Den samme erfaringen har Rune Fevang.

– Å være bussjåfør er ikke noe sjekketriks i disse dager, ler han.

Følger smitteråd fra FHI

Seksjonsleder for kollektiv og mobilitet i Vestfold og Telemark fylkeskommune, Trond Myhre, skriver i en epost til Magasinet at beslutningen om å åpne fordørene og åpne for billettering foran hos sjåfør er gjort etter en grundig vurdering hos Vy Buss og Tide Buss avd. Vestfold, to av selskapene som kjører på kontrakt for Vestfold og Telemark fylkeskommune.

– Det er vurdert at ved gult tiltaksnivå er påstigning og billettering foran i tråd med disse anbefalingene, sier han.

Myhre viser til smitterådene fra Helsedirektoratet, og legger til at busselskapene ikke tillater kontantbetaling om bord på bussene.

Større kontroll

Myhre forteller at de reisende blir bedt om å ikke stoppe opp hos sjåfør lenger enn nødvendig, at bussene har merking som leder de reisende på best mulig måte inn i bussene på trygg avstand.

– Inngang via fordør gir større grad av kontroll på antall reisende om bord, som samtidig også fører til redusert smittefare for de reisende gjennom at en unngår møter ansikt til ansikt, siden det er påstigning foran og avstigning bak, sier han.

Lave smittetall

Seksjonslederen minner om at det oppfordres til å ikke benytte kollektivtrafikk om man er syk, at man kun bør benytte kollektivtrafikk om man må, og unngår reiser i rushperiodene. Han viser også til at det er svært lave smittetall i Vestfold og Telemark, men at de er klare til å agere om det skulle endre seg.

– Dersom smittesituasjonen skulle endre seg i Vestfold og Telemark vil vi i samarbeid med selskapene gjøre tiltak tilsvarende rødt nivå i veileder som gjelder på det tidspunktet, avslutter Trond Myhre i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2020
08:53
23.10.2020 12:43



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen


Flere saker