JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRYKTER SMITTE: Bussjåfør Ihsan Fadhil i Sandefjord sitter helt ubeskyttet for dråpesmitte om det kommer en passasjer som hoster og snufser forbi førerplassen. Han vil at framdøren skal være stengt for passasjerer.

FRYKTER SMITTE: Bussjåfør Ihsan Fadhil i Sandefjord sitter helt ubeskyttet for dråpesmitte om det kommer en passasjer som hoster og snufser forbi førerplassen. Han vil at framdøren skal være stengt for passasjerer.

Roy Ervin Solstad

Koronakrisen:

Bussjåfør Ihsan har ingen korona-beskyttelse: – Jeg er redd for å bli smittet

I Vestfold og Telemark kjøres de fleste bussene nå med åpne dører. Sjåførene frykter koronasmitte.



31.08.2020
08:53
23.10.2020 12:43

roy@lomedia.no

SANDEFJORD: Bussen til Ihsan Fadhil står parkert ved busstoppet i Hjertnespromenaden rett ved Badeparken i Sandefjord sentrum. Fordøra på bussen han kjører er åpen, og det er gjennom denne døra passasjerene går om bord.

Tidligere var både fordøra og de fremste seteradene avstengt som smitteverntiltak, men nå er dørene åpnet på bussene til både Tide og Vy i Vestfold-Telemark fylke.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Tett på

Årsaken er at scannerne som skal lese av billettene kun sitter framme hos sjåføren. Skal selskapene få betalt for passasjerene sine må de reisende registreres. I Oslo og Akershus kan dette gjøres selv om bussenes framdører er stengt. Der har bussene nemlig scannere også ved de bakre inngangene på bussene.

Resultatet i Vestfold er at bussjåførene får passasjerne tett på seg når de går på bussen. Passasjerer som kan være bærere av koronaviruset.

– Jeg er redd for å bli smittet, innrømmer Ihsan Fadhil.

Særlig blir han engstelig hvis det er passasjerer som hoster og snufser på vei inn i bussen. Noen skjerm som kunne beskyttet sjåføren, slik man har ved kassene i butikkene, kan ikke brukes. Det har nemlig vist seg at slike skjermer kan skape refleksjoner som gjør at sjåføren mister utsyn til siden. Det kan skape trafikkfarlige situasjoner.

Tilbakeblikk: Et halvt år med korona – Slik preget tiltakene Norge

– Framdørene må stenges

Fadhil mener det finnes en enkel løsning. En løsning som har vært benyttet tidligere under koronakrisen.

– Selv om det ikke er så mye smitte her i Sandefjord, så vil jeg helst at framdøren skal være stengt for passasjerer, sier Ihsan Fadhil.

Det er en løsning han har stor støtte for blant sine sjåførkolleger og tillitsvalgte i Vestfold. Hos Unibuss har verneombudet allerede satt ned foten for at døren ved sjåføren skal være åpen.

– Også i Innlandet har verneombudet stengt frontdøra i påvente av Arbeidstilsynets avgjørelse, sier Rene Fevang, tillitsvalgt for Unibuss i Vestfold.

Har hindret smitte

De siste 14 dagene er det blitt 18 nye smittede i Vestfold-Telemark. 13 av dem i gamle Vestfold fylke, og på et møte i Sandefjord onsdag 26. august, diskuterte tillitsvalgte bussjåfører i Vestfold-Telemark situasjonen.

Katrine Ihle, tillitsvalgt i Tide, pekte på at det heldigvis ikke har blitt noen smittede bussjåfører ennå. Hun tror det skyldes nettopp at døra ved sjåføren har vært stengt. Hun peker på at i Sverige var bussjåførene den tredje mest risikoutsatte gruppen for koronasmitte.

– Den svenske undersøkelsen viser jo at det at vi stengte fordøra har hindret mye smitte, understreker hun.

Kan ikke vente på smitte

At gamle Vestfold fylke også har en travel ferge fra Østfold der det har vært mye ny smitte i det siste, gjør ikke saken bedre. Verneombud i Tide, Birgit Måkestad, viste også til at skolestart på universitetet med 5000 studenter kan være en smitterisiko.

– Vi kjører mange studenter, minnet hun om.

Ihle mener både fylkeskommunen og selskapene må handle før bussjåførene blir smittet.

– Må det gå like langt som med kollisjonssikkerheten for sjåførene før det skjer noe? Må vi miste noen kolleger med korona også før det kommer endringer, spør hun.

Må be staten om penger

Nina Risinggård, leder i Transportarbeiderforeningen Vestold-Telemark i Fellesforbundet, er klar til å støtte bussjåførene.

– Selv om hovedverneombud i store konsern sier dørene kan være åpne, så kan ikke de overprøve det de lokale verneombudene sier, påpeker hun.

Risinggård har forståelse for at fylket og selskapene trenger billettinntektene, men mener at det ikke skal gå på bekostning av smittevernet for sjåførene.

– Hvis det er for dyrt for selskapene og fylket å flytte bilettscannerne bort fra sjåførene, så bør staten gå inn å støtte det, understreker hun.

Fornøyd i Telemark

I Vy som kjører i Telemark, er tilbakemeldingene på åpne dører helt annerledes enn i den andre delen av det sammenslåtte fylket.

– I Grenland er man fornøyd med at bussene har åpnet fordørene, så det har ikke vært noe krav om å stenge dørene hos oss, sier tillitsvalgt for Vy Buss Grenland, Kari L. Folkvord.

Hun forteller at frustrasjonen hos deres tillitsvalgte gikk på at man ikke hadde kontroll på hvem som kom på bussen når det kun var bakdørene som var åpne.

– Nå har vi bedre kontroll. Det handler også om trivsel på jobben, sier hun.

Rene Fevang i Unibuss er skeptisk.

– Det krever ikke mange smittede for at den skal spre seg til hele Telemark. Skal vi utsette oss for mer smitte på grunn av trivsel, spør han.

Politisk støtte

Maren Njøs Kurdøl, gruppeleder for Rødt i fylkestinget i Vestfold-Telemark, deltok også på møtet i går for å få informasjon om hva bussjåførene mener. Njøs Kurdøl mener det er viktig at bussjåførene står samlet.

– Mitt inntrykk er at hvis dere bussjåfører setter ned foten, så vil politikerne følge det. Hvis ikke alle sjåførene er enige i at framdørene stenges, så blir det vanskeligere, sier hun, og er klar på at nøkkelen er å bruke verneombudene til å stenge dørene.

– Jeg tror ikke vi får politisk flertall for stenge dørene, poengterer hun.

Nina Risinggård tar det som en bekreftelse på hvor trykket må settes inn.

– Vi må støtte de tillitsvalgte og verneombudene i denne saken, sier hun.

Ikke noe sjekketriks

Tillitsvalgt Katrine Ihle sier at det i hvert fall ikke skal bli vanskelig å få med seg opinionen på at bussjåførene trenger mer smittevern gjennom å stenge framdørene på bussene.

– Nå viker folk unna om du sier at du er bussjåfør, forteller hun.

Den samme erfaringen har Rune Fevang.

– Å være bussjåfør er ikke noe sjekketriks i disse dager, ler han.

Følger smitteråd fra FHI

Seksjonsleder for kollektiv og mobilitet i Vestfold og Telemark fylkeskommune, Trond Myhre, skriver i en epost til Magasinet at beslutningen om å åpne fordørene og åpne for billettering foran hos sjåfør er gjort etter en grundig vurdering hos Vy Buss og Tide Buss avd. Vestfold, to av selskapene som kjører på kontrakt for Vestfold og Telemark fylkeskommune.

– Det er vurdert at ved gult tiltaksnivå er påstigning og billettering foran i tråd med disse anbefalingene, sier han.

Myhre viser til smitterådene fra Helsedirektoratet, og legger til at busselskapene ikke tillater kontantbetaling om bord på bussene.

Større kontroll

Myhre forteller at de reisende blir bedt om å ikke stoppe opp hos sjåfør lenger enn nødvendig, at bussene har merking som leder de reisende på best mulig måte inn i bussene på trygg avstand.

– Inngang via fordør gir større grad av kontroll på antall reisende om bord, som samtidig også fører til redusert smittefare for de reisende gjennom at en unngår møter ansikt til ansikt, siden det er påstigning foran og avstigning bak, sier han.

Lave smittetall

Seksjonslederen minner om at det oppfordres til å ikke benytte kollektivtrafikk om man er syk, at man kun bør benytte kollektivtrafikk om man må, og unngår reiser i rushperiodene. Han viser også til at det er svært lave smittetall i Vestfold og Telemark, men at de er klare til å agere om det skulle endre seg.

– Dersom smittesituasjonen skulle endre seg i Vestfold og Telemark vil vi i samarbeid med selskapene gjøre tiltak tilsvarende rødt nivå i veileder som gjelder på det tidspunktet, avslutter Trond Myhre i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2020
08:53
23.10.2020 12:43



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

Etienne Ansotte, EC - Audiovisual Service

Nå kommer EUs minstelønn: Her er alt du må vite

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Kommentar

Helseminister Ingvild Kjerkol vil avvikle ordningen med fritt behandlingsvalg fra 2023.

Helseminister Ingvild Kjerkol vil avvikle ordningen med fritt behandlingsvalg fra 2023.

Nanna Aanes Wolden

«Det er positivt at Høyres prestisjeprosjekt blir skrotet»

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Leif Martin Kirknes

Nå kommer det et forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området


Flere saker