JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

Roy Ervin Solstad

Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

Siden 2015 har prisstigningen vært høyere enn lønnsveksten til bussjåførene. Spesielt de to siste årene har vært negative.



14.09.2020
08:18
14.09.2020 09:43

roy@lomedia.no

De siste fem årene har bussjåførenes kjøpekraft blitt redusert med mellom én og tre prosent.

Turbussjåførenes utvikling har vært den dårligste, mens sjåfører i rutebiltransport utenfor byer og forsteder har kommet minst dårlig ut. En turbussjåfør med 400.000 kroner i årslønn hadde i 2019 med andre ord drøyt 1000 kroner dårligere råd per måned enn i 2015. Sammenligner man med industrien, ville en arbeider med samme lønn hatt nesten 500 kroner bedre råd hver eneste måned i fjor enn for fem år siden.

Redusert kjøpekraft

Bussjåførene har lenge hevdet at de ikke kjenner seg igjen i tallene som har blitt brukt under lønnsforhandlingene. Inntrykket har vært at den reelle lønna har ligget langt lavere. Tallene Magasinet for fagorganiserte har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Teknisk beregningsutvalg (TBU) tyder på at sjåførene kan ha rett. Disse tallene baserer seg på innmeldinger av lønn til Arbeidsgiver- og Arbeidstakerregisteret.

Siden registreringen endret seg i 2015, har det ikke vært mulig å få ut tall før dette. I 2015 lå den gjennomsnittlige månedslønna til bussjåførene på mellom 32.250 og 33.700 kroner. I 2019 var den mellom 33.470 og 36.870 kroner. Den laveste lønna er i turbuss-sektoren. Den høyeste for bussjåfører i by- og forstadsområder.

Det gir en lønnsvekst på totalt 7,7 prosent for turbuss-sjåførene, mens det for bussjåførene sentralt og i distriktene betød henholdsvis 9,4 og 9,8 prosent lønnsvekst.

I samme periode steg prisene ifølge gjennomsnittet av konsumprisindeksen i 2015 og 2019 med 10,8 prosent.

De to siste årene, det vil si 2018 og 2019, har vært ekstra ille. Fra januar 2018 til desember 2019 steg prisene med fem prosent. Lønningene steg derimot bare med 3,3 til 4 prosent. Det gir en redusert kjøpekraft på opp mot 1,7 prosent på bare to år.

Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet, sier tillitsvalgt

Taper mot industrien

I bussbransjeavtalen som er tariffavtalen til bussjåføren står det at bussjåførenes lønn skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Bussbransjeavtalen ble ferdigforhandlet i 2007, men trådde ikke i kraft før to år senere.

I 2015 var gjennomsnittlig industriarbeiderlønn ifølge Teknisk beregningsutvalg på 442.400 kroner i året. I de tre bussjåførgruppene var gjennomsnittslønna 404.400, 401.880 og 387.000 kroner. Det utgjør for de sentrale bussjåførene 91,4 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, for de i distriktene 90,8 prosent og for turbuss-sjåførene 87,5 prosent.

I 2019 har disse gått ned til henholdsvis 89,1 for sjåfører i byer og forsteder, 88,9 for sjåfører utenfor disse områdene og 84 prosent for turbussjåførene.

Industriarbeiderne har for øvrig hatt en reallønnsvekst på 1,4 prosent i den samme perioden.

Tallene fra SSB og TBU viser at bussjåførene har langt opp, og at gapet øker.

Se hele lista her: Dette er snittlønna i over 300 yrker

Bekrefter bildet

Det overrasker ikke forbundssekretær i Fellesforbundet og forhandlingsleder for arbeidstakersiden i tariffoppgjøret om ny bussbransjeavtale, Dag-Einar Sivertsen.

– Vi har hele tiden hevdet at lønnsforskjellene mellom bussarbeidere og industriarbeidere har økt, og med forbehold om at jeg ikke har fått studert disse tallene inngående, så viser de det samme bildet, sier Sivertsen.

Han tror imidlertid ikke det er i den virkelighetsbeskrivelsen uenigheten med arbeidsgiversiden ligger.

– Dette er jo hovedspørsmålet i de forhandlingene vi har vært inne i. Jeg opplever at uenigheten dreier seg mer om hva som menes med å være mer på linje med industriarbeiderlønna, sier Sivertsen.

Den diskusjonen fortsetter fredag 18. september. Da møtes partene til mekling for å unngå en streik fra søndag 20. september.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil ikke oppgi tall

Magasinet for fagorganiserte har bedt NHO Transport om å få se de tallene arbeidsgiverne opererer med, samt bedt om kommentarer på tallene fra SSB og TBU i denne artikkelen.

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange skriver i en epost at NHO ikke vil gå ut med tallene i forkant av meklingen. Han vil heller ikke kommentere bussjåførenes lønn nå.

– Vi skal til mekling på fredag og lørdag. Vi akter ikke å diskutere lønnsutvikling og -nivå i media i forkant av meklingen, skriver Stordrange.

Bussjåfører i by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 404.400 kroner

Årslønn 2019: 442.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,4 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1,4 prosent

Av industrilønn i 2015: 91,4 prosent

Av industrilønn i 2019: 89,1 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Bussjåfører utenfor by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 401.880 kroner

Årslønn 2019: 441.240 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,8 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1 prosent
Av industrilønn i 2015: 90,8 prosent

Av industrilønn i 2019: 88,9 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Turbussjåfører

Årslønn 2015: 387.000 kroner

Årslønn 2019: 416.880 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 7,7 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -3,1 prosent
Av industrilønn i 2015: 87,5 prosent

Av industrilønn i 2019: 84 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Industriarbeiderlønn

Årslønn i 2015: 442.400 kroner

Årslønn i 2019: 496.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 12,2 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: 1,4 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Slik fant vi tallene

• I SSB sine statistikker er bussjåfører og trikkeførere puttet i den samme yrkeskoden.

• Det gjør at vi ikke får ut hva bussjåførene tjener ved kun å se på den lønnsstatistikken.

• Samtidig finnes det egen statistikk for rutebiltransport i byer og forsteder, rutebiltransport utenfor byer og forsteder, og til sist for turbuss.

• Med SSB sin hjelp har vi klart å filtrere yrkeskode for bussjåfører og trikkeførere inn i statistikkene for rutebiltransport og turbuss.

• Siden det ikke er trikkeførere som kjører rutebil eller turbusser, har vi dermed klart å finne gjennomsnittlig lønn for bussjåfører i alle de tre gruppene.

• Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn framkommer hvert år i rapportene fra Teknisk Beregningsutvalg.
• Prisstigningen er hentet ut fra SSB sine tall på gjennomsnittet av konsumprisindeksen fra 2015 til 2019.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.09.2020
08:18
14.09.2020 09:43



Mest lest

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Dette bør du vite om «halv skatt» i desember

Elin Westbye er bare 38, men klarer ikke stort annet enn å sove. 16 år er gått siden hun kom inn i Nav-systemet, for å få hjelp.

Elin Westbye er bare 38, men klarer ikke stort annet enn å sove. 16 år er gått siden hun kom inn i Nav-systemet, for å få hjelp.

Yngvil Mortensen

16 år er gått siden Elin (38) kom inn i Nav-systemet. Hun er fortsatt ikke ferdig

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Hanna Skotheim. Innfelt: Leif Martin Kirknes

Nav-ansatte fortviler over regjeringas kutt: – Vil skyve folk over på sosialhjelp, mener Rødts Mimir Kristjánsson

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

Colourbox

Arbeidsløse «Per» (55) advarer alle som mistet jobben under korona: Du kan tape gullkantet pensjon

Kommentar

Leif Martin Kirknes

«Politikerne har fått strømsjokk», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

Erelnd Angelo/Ole Palmstrøm/Leif Martin Kirknes

Slik kan strømprisen påvirke lønnsoppgjøret, ifølge forbundslederne

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

Det skal bli vanskeligere å ansette midlertidig. Nå vil regjeringa endre loven

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Per Flakstad

Hun ble nektet foreldrepermisjon med lønn. Slik gikk det da Fagforbundet og LO tok saken

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

Jan-Erik Østlie

Bedriftene må få korona-støtte for å holde folk i jobb, krever LO

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Jan-Erik Østlie

Alle får pensjon fra første krone neste år, ifølge Tajik

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

Ole Palmstrøm

Som anleggsarbeider så Bjørn ofte kollegaer i krise. Felles for dem var at de ikke skjønte det selv

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

Alt i alt trappet Arbeidsmandsforbundet opp streiken åtte ganger.

Alt i alt trappet Arbeidsmandsforbundet opp streiken åtte ganger.

Jan-Erik Østlie

Vekterne streiket for å komme ut av lavlønnsfella. Slik er status ett år etter

Ledige og permitterte under koronaen kan nyte godt av feriepenger på dagpenger neste sommer.

Ledige og permitterte under koronaen kan nyte godt av feriepenger på dagpenger neste sommer.

colourbox

Her ser du hvor mye feriepenger du kan få sommeren 2022 hvis du har vært permittert eller arbeidsløs i år

Politiet åpnet etterforskning av penderboligsakene etter en rekke medieoppslag om at stortingspolitikere kan ha brutt reglene.

Politiet åpnet etterforskning av penderboligsakene etter en rekke medieoppslag om at stortingspolitikere kan ha brutt reglene.

Erlend Angelo

Stortingspolitikere kan bli nødt til å betale tilbake i pendlerboligsakene


Flere saker