JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

Roy Ervin Solstad

Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

Siden 2015 har prisstigningen vært høyere enn lønnsveksten til bussjåførene. Spesielt de to siste årene har vært negative.



14.09.2020
08:18
14.09.2020 09:43

roy@lomedia.no

De siste fem årene har bussjåførenes kjøpekraft blitt redusert med mellom én og tre prosent.

Turbussjåførenes utvikling har vært den dårligste, mens sjåfører i rutebiltransport utenfor byer og forsteder har kommet minst dårlig ut. En turbussjåfør med 400.000 kroner i årslønn hadde i 2019 med andre ord drøyt 1000 kroner dårligere råd per måned enn i 2015. Sammenligner man med industrien, ville en arbeider med samme lønn hatt nesten 500 kroner bedre råd hver eneste måned i fjor enn for fem år siden.

Redusert kjøpekraft

Bussjåførene har lenge hevdet at de ikke kjenner seg igjen i tallene som har blitt brukt under lønnsforhandlingene. Inntrykket har vært at den reelle lønna har ligget langt lavere. Tallene Magasinet for fagorganiserte har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Teknisk beregningsutvalg (TBU) tyder på at sjåførene kan ha rett. Disse tallene baserer seg på innmeldinger av lønn til Arbeidsgiver- og Arbeidstakerregisteret.

Siden registreringen endret seg i 2015, har det ikke vært mulig å få ut tall før dette. I 2015 lå den gjennomsnittlige månedslønna til bussjåførene på mellom 32.250 og 33.700 kroner. I 2019 var den mellom 33.470 og 36.870 kroner. Den laveste lønna er i turbuss-sektoren. Den høyeste for bussjåfører i by- og forstadsområder.

Det gir en lønnsvekst på totalt 7,7 prosent for turbuss-sjåførene, mens det for bussjåførene sentralt og i distriktene betød henholdsvis 9,4 og 9,8 prosent lønnsvekst.

I samme periode steg prisene ifølge gjennomsnittet av konsumprisindeksen i 2015 og 2019 med 10,8 prosent.

De to siste årene, det vil si 2018 og 2019, har vært ekstra ille. Fra januar 2018 til desember 2019 steg prisene med fem prosent. Lønningene steg derimot bare med 3,3 til 4 prosent. Det gir en redusert kjøpekraft på opp mot 1,7 prosent på bare to år.

Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet, sier tillitsvalgt

Taper mot industrien

I bussbransjeavtalen som er tariffavtalen til bussjåføren står det at bussjåførenes lønn skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Bussbransjeavtalen ble ferdigforhandlet i 2007, men trådde ikke i kraft før to år senere.

I 2015 var gjennomsnittlig industriarbeiderlønn ifølge Teknisk beregningsutvalg på 442.400 kroner i året. I de tre bussjåførgruppene var gjennomsnittslønna 404.400, 401.880 og 387.000 kroner. Det utgjør for de sentrale bussjåførene 91,4 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, for de i distriktene 90,8 prosent og for turbuss-sjåførene 87,5 prosent.

I 2019 har disse gått ned til henholdsvis 89,1 for sjåfører i byer og forsteder, 88,9 for sjåfører utenfor disse områdene og 84 prosent for turbussjåførene.

Industriarbeiderne har for øvrig hatt en reallønnsvekst på 1,4 prosent i den samme perioden.

Tallene fra SSB og TBU viser at bussjåførene har langt opp, og at gapet øker.

Se hele lista her: Dette er snittlønna i over 300 yrker

Bekrefter bildet

Det overrasker ikke forbundssekretær i Fellesforbundet og forhandlingsleder for arbeidstakersiden i tariffoppgjøret om ny bussbransjeavtale, Dag-Einar Sivertsen.

– Vi har hele tiden hevdet at lønnsforskjellene mellom bussarbeidere og industriarbeidere har økt, og med forbehold om at jeg ikke har fått studert disse tallene inngående, så viser de det samme bildet, sier Sivertsen.

Han tror imidlertid ikke det er i den virkelighetsbeskrivelsen uenigheten med arbeidsgiversiden ligger.

– Dette er jo hovedspørsmålet i de forhandlingene vi har vært inne i. Jeg opplever at uenigheten dreier seg mer om hva som menes med å være mer på linje med industriarbeiderlønna, sier Sivertsen.

Den diskusjonen fortsetter fredag 18. september. Da møtes partene til mekling for å unngå en streik fra søndag 20. september.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil ikke oppgi tall

Magasinet for fagorganiserte har bedt NHO Transport om å få se de tallene arbeidsgiverne opererer med, samt bedt om kommentarer på tallene fra SSB og TBU i denne artikkelen.

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange skriver i en epost at NHO ikke vil gå ut med tallene i forkant av meklingen. Han vil heller ikke kommentere bussjåførenes lønn nå.

– Vi skal til mekling på fredag og lørdag. Vi akter ikke å diskutere lønnsutvikling og -nivå i media i forkant av meklingen, skriver Stordrange.

Bussjåfører i by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 404.400 kroner

Årslønn 2019: 442.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,4 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1,4 prosent

Av industrilønn i 2015: 91,4 prosent

Av industrilønn i 2019: 89,1 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Bussjåfører utenfor by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 401.880 kroner

Årslønn 2019: 441.240 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,8 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1 prosent
Av industrilønn i 2015: 90,8 prosent

Av industrilønn i 2019: 88,9 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Turbussjåfører

Årslønn 2015: 387.000 kroner

Årslønn 2019: 416.880 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 7,7 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -3,1 prosent
Av industrilønn i 2015: 87,5 prosent

Av industrilønn i 2019: 84 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Industriarbeiderlønn

Årslønn i 2015: 442.400 kroner

Årslønn i 2019: 496.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 12,2 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: 1,4 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Slik fant vi tallene

• I SSB sine statistikker er bussjåfører og trikkeførere puttet i den samme yrkeskoden.

• Det gjør at vi ikke får ut hva bussjåførene tjener ved kun å se på den lønnsstatistikken.

• Samtidig finnes det egen statistikk for rutebiltransport i byer og forsteder, rutebiltransport utenfor byer og forsteder, og til sist for turbuss.

• Med SSB sin hjelp har vi klart å filtrere yrkeskode for bussjåfører og trikkeførere inn i statistikkene for rutebiltransport og turbuss.

• Siden det ikke er trikkeførere som kjører rutebil eller turbusser, har vi dermed klart å finne gjennomsnittlig lønn for bussjåfører i alle de tre gruppene.

• Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn framkommer hvert år i rapportene fra Teknisk Beregningsutvalg.
• Prisstigningen er hentet ut fra SSB sine tall på gjennomsnittet av konsumprisindeksen fra 2015 til 2019.

14.09.2020
08:18
14.09.2020 09:43



Mest lest

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Kleskjede tilbyr seks timer i uka: – Jeg har slåss for å øke kontraktene, men kom ofte i en kjip situasjon

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Lufthansa

Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp


Flere saker