LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.
Roy Ervin Solstad
Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Siden 2015 har prisstigningen vært høyere enn lønnsveksten til bussjåførene. Spesielt de to siste årene har vært negative.
roy@lomedia.no
De siste fem årene har bussjåførenes kjøpekraft blitt redusert med mellom én og tre prosent.
Turbussjåførenes utvikling har vært den dårligste, mens sjåfører i rutebiltransport utenfor byer og forsteder har kommet minst dårlig ut. En turbussjåfør med 400.000 kroner i årslønn hadde i 2019 med andre ord drøyt 1000 kroner dårligere råd per måned enn i 2015. Sammenligner man med industrien, ville en arbeider med samme lønn hatt nesten 500 kroner bedre råd hver eneste måned i fjor enn for fem år siden.
Redusert kjøpekraft
Bussjåførene har lenge hevdet at de ikke kjenner seg igjen i tallene som har blitt brukt under lønnsforhandlingene. Inntrykket har vært at den reelle lønna har ligget langt lavere. Tallene Magasinet for fagorganiserte har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Teknisk beregningsutvalg (TBU) tyder på at sjåførene kan ha rett. Disse tallene baserer seg på innmeldinger av lønn til Arbeidsgiver- og Arbeidstakerregisteret.
Siden registreringen endret seg i 2015, har det ikke vært mulig å få ut tall før dette. I 2015 lå den gjennomsnittlige månedslønna til bussjåførene på mellom 32.250 og 33.700 kroner. I 2019 var den mellom 33.470 og 36.870 kroner. Den laveste lønna er i turbuss-sektoren. Den høyeste for bussjåfører i by- og forstadsområder.
Det gir en lønnsvekst på totalt 7,7 prosent for turbuss-sjåførene, mens det for bussjåførene sentralt og i distriktene betød henholdsvis 9,4 og 9,8 prosent lønnsvekst.
I samme periode steg prisene ifølge gjennomsnittet av konsumprisindeksen i 2015 og 2019 med 10,8 prosent.
De to siste årene, det vil si 2018 og 2019, har vært ekstra ille. Fra januar 2018 til desember 2019 steg prisene med fem prosent. Lønningene steg derimot bare med 3,3 til 4 prosent. Det gir en redusert kjøpekraft på opp mot 1,7 prosent på bare to år.
Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet, sier tillitsvalgt
Taper mot industrien
I bussbransjeavtalen som er tariffavtalen til bussjåføren står det at bussjåførenes lønn skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Bussbransjeavtalen ble ferdigforhandlet i 2007, men trådde ikke i kraft før to år senere.
I 2015 var gjennomsnittlig industriarbeiderlønn ifølge Teknisk beregningsutvalg på 442.400 kroner i året. I de tre bussjåførgruppene var gjennomsnittslønna 404.400, 401.880 og 387.000 kroner. Det utgjør for de sentrale bussjåførene 91,4 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, for de i distriktene 90,8 prosent og for turbuss-sjåførene 87,5 prosent.
I 2019 har disse gått ned til henholdsvis 89,1 for sjåfører i byer og forsteder, 88,9 for sjåfører utenfor disse områdene og 84 prosent for turbussjåførene.
Industriarbeiderne har for øvrig hatt en reallønnsvekst på 1,4 prosent i den samme perioden.
Tallene fra SSB og TBU viser at bussjåførene har langt opp, og at gapet øker.
Se hele lista her: Dette er snittlønna i over 300 yrker
Bekrefter bildet
Det overrasker ikke forbundssekretær i Fellesforbundet og forhandlingsleder for arbeidstakersiden i tariffoppgjøret om ny bussbransjeavtale, Dag-Einar Sivertsen.
– Vi har hele tiden hevdet at lønnsforskjellene mellom bussarbeidere og industriarbeidere har økt, og med forbehold om at jeg ikke har fått studert disse tallene inngående, så viser de det samme bildet, sier Sivertsen.
Han tror imidlertid ikke det er i den virkelighetsbeskrivelsen uenigheten med arbeidsgiversiden ligger.
– Dette er jo hovedspørsmålet i de forhandlingene vi har vært inne i. Jeg opplever at uenigheten dreier seg mer om hva som menes med å være mer på linje med industriarbeiderlønna, sier Sivertsen.
Den diskusjonen fortsetter fredag 18. september. Da møtes partene til mekling for å unngå en streik fra søndag 20. september.
Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant
Vil ikke oppgi tall
Magasinet for fagorganiserte har bedt NHO Transport om å få se de tallene arbeidsgiverne opererer med, samt bedt om kommentarer på tallene fra SSB og TBU i denne artikkelen.
Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange skriver i en epost at NHO ikke vil gå ut med tallene i forkant av meklingen. Han vil heller ikke kommentere bussjåførenes lønn nå.
– Vi skal til mekling på fredag og lørdag. Vi akter ikke å diskutere lønnsutvikling og -nivå i media i forkant av meklingen, skriver Stordrange.
Bussjåfører i by- og forstadsområder
• Årslønn 2015: 404.400 kroner
• Årslønn 2019: 442.400 kroner
• Lønnsvekst 2015-2019: 9,4 prosent
• Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent
• Reallønnsvekst: -1,4 prosent
• Av industrilønn i 2015: 91,4 prosent
• Av industrilønn i 2019: 89,1 prosent
(Kilde: SSB og TBU)
Bussjåfører utenfor by- og forstadsområder
• Årslønn 2015: 401.880 kroner
• Årslønn 2019: 441.240 kroner
• Lønnsvekst 2015-2019: 9,8 prosent
• Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent
• Reallønnsvekst: -1 prosent
• Av industrilønn i 2015: 90,8 prosent
• Av industrilønn i 2019: 88,9 prosent
(Kilde: SSB og TBU)
Turbussjåfører
• Årslønn 2015: 387.000 kroner
• Årslønn 2019: 416.880 kroner
• Lønnsvekst 2015-2019: 7,7 prosent
• Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent
• Reallønnsvekst: -3,1 prosent
• Av industrilønn i 2015: 87,5 prosent
• Av industrilønn i 2019: 84 prosent
(Kilde: SSB og TBU)
Industriarbeiderlønn
• Årslønn i 2015: 442.400 kroner
• Årslønn i 2019: 496.400 kroner
• Lønnsvekst 2015-2019: 12,2 prosent
• Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent
• Reallønnsvekst: 1,4 prosent
(Kilde: SSB og TBU)
Slik fant vi tallene
• I SSB sine statistikker er bussjåfører og trikkeførere puttet i den samme yrkeskoden.
• Det gjør at vi ikke får ut hva bussjåførene tjener ved kun å se på den lønnsstatistikken.
• Samtidig finnes det egen statistikk for rutebiltransport i byer og forsteder, rutebiltransport utenfor byer og forsteder, og til sist for turbuss.
• Med SSB sin hjelp har vi klart å filtrere yrkeskode for bussjåfører og trikkeførere inn i statistikkene for rutebiltransport og turbuss.
• Siden det ikke er trikkeførere som kjører rutebil eller turbusser, har vi dermed klart å finne gjennomsnittlig lønn for bussjåfører i alle de tre gruppene.
• Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn framkommer hvert år i rapportene fra Teknisk Beregningsutvalg.
• Prisstigningen er hentet ut fra SSB sine tall på gjennomsnittet av konsumprisindeksen fra 2015 til 2019.
Bussjåfører i by- og forstadsområder
• Årslønn 2015: 404.400 kroner
• Årslønn 2019: 442.400 kroner
• Lønnsvekst 2015-2019: 9,4 prosent
• Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent
• Reallønnsvekst: -1,4 prosent
• Av industrilønn i 2015: 91,4 prosent
• Av industrilønn i 2019: 89,1 prosent
(Kilde: SSB og TBU)
Bussjåfører utenfor by- og forstadsområder
• Årslønn 2015: 401.880 kroner
• Årslønn 2019: 441.240 kroner
• Lønnsvekst 2015-2019: 9,8 prosent
• Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent
• Reallønnsvekst: -1 prosent
• Av industrilønn i 2015: 90,8 prosent
• Av industrilønn i 2019: 88,9 prosent
(Kilde: SSB og TBU)
Turbussjåfører
• Årslønn 2015: 387.000 kroner
• Årslønn 2019: 416.880 kroner
• Lønnsvekst 2015-2019: 7,7 prosent
• Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent
• Reallønnsvekst: -3,1 prosent
• Av industrilønn i 2015: 87,5 prosent
• Av industrilønn i 2019: 84 prosent
(Kilde: SSB og TBU)
Industriarbeiderlønn
• Årslønn i 2015: 442.400 kroner
• Årslønn i 2019: 496.400 kroner
• Lønnsvekst 2015-2019: 12,2 prosent
• Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent
• Reallønnsvekst: 1,4 prosent
(Kilde: SSB og TBU)
Slik fant vi tallene
• I SSB sine statistikker er bussjåfører og trikkeførere puttet i den samme yrkeskoden.
• Det gjør at vi ikke får ut hva bussjåførene tjener ved kun å se på den lønnsstatistikken.
• Samtidig finnes det egen statistikk for rutebiltransport i byer og forsteder, rutebiltransport utenfor byer og forsteder, og til sist for turbuss.
• Med SSB sin hjelp har vi klart å filtrere yrkeskode for bussjåfører og trikkeførere inn i statistikkene for rutebiltransport og turbuss.
• Siden det ikke er trikkeførere som kjører rutebil eller turbusser, har vi dermed klart å finne gjennomsnittlig lønn for bussjåfører i alle de tre gruppene.
• Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn framkommer hvert år i rapportene fra Teknisk Beregningsutvalg.
• Prisstigningen er hentet ut fra SSB sine tall på gjennomsnittet av konsumprisindeksen fra 2015 til 2019.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Flytter fra rottene i Postgirobygget – de har til og med fått navn
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Gorm Kallestad / NTB