JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

Roy Ervin Solstad

Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

Siden 2015 har prisstigningen vært høyere enn lønnsveksten til bussjåførene. Spesielt de to siste årene har vært negative.



14.09.2020
08:18
14.09.2020 09:43

roy@lomedia.no

De siste fem årene har bussjåførenes kjøpekraft blitt redusert med mellom én og tre prosent.

Turbussjåførenes utvikling har vært den dårligste, mens sjåfører i rutebiltransport utenfor byer og forsteder har kommet minst dårlig ut. En turbussjåfør med 400.000 kroner i årslønn hadde i 2019 med andre ord drøyt 1000 kroner dårligere råd per måned enn i 2015. Sammenligner man med industrien, ville en arbeider med samme lønn hatt nesten 500 kroner bedre råd hver eneste måned i fjor enn for fem år siden.

Redusert kjøpekraft

Bussjåførene har lenge hevdet at de ikke kjenner seg igjen i tallene som har blitt brukt under lønnsforhandlingene. Inntrykket har vært at den reelle lønna har ligget langt lavere. Tallene Magasinet for fagorganiserte har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Teknisk beregningsutvalg (TBU) tyder på at sjåførene kan ha rett. Disse tallene baserer seg på innmeldinger av lønn til Arbeidsgiver- og Arbeidstakerregisteret.

Siden registreringen endret seg i 2015, har det ikke vært mulig å få ut tall før dette. I 2015 lå den gjennomsnittlige månedslønna til bussjåførene på mellom 32.250 og 33.700 kroner. I 2019 var den mellom 33.470 og 36.870 kroner. Den laveste lønna er i turbuss-sektoren. Den høyeste for bussjåfører i by- og forstadsområder.

Det gir en lønnsvekst på totalt 7,7 prosent for turbuss-sjåførene, mens det for bussjåførene sentralt og i distriktene betød henholdsvis 9,4 og 9,8 prosent lønnsvekst.

I samme periode steg prisene ifølge gjennomsnittet av konsumprisindeksen i 2015 og 2019 med 10,8 prosent.

De to siste årene, det vil si 2018 og 2019, har vært ekstra ille. Fra januar 2018 til desember 2019 steg prisene med fem prosent. Lønningene steg derimot bare med 3,3 til 4 prosent. Det gir en redusert kjøpekraft på opp mot 1,7 prosent på bare to år.

Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet, sier tillitsvalgt

Taper mot industrien

I bussbransjeavtalen som er tariffavtalen til bussjåføren står det at bussjåførenes lønn skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Bussbransjeavtalen ble ferdigforhandlet i 2007, men trådde ikke i kraft før to år senere.

I 2015 var gjennomsnittlig industriarbeiderlønn ifølge Teknisk beregningsutvalg på 442.400 kroner i året. I de tre bussjåførgruppene var gjennomsnittslønna 404.400, 401.880 og 387.000 kroner. Det utgjør for de sentrale bussjåførene 91,4 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, for de i distriktene 90,8 prosent og for turbuss-sjåførene 87,5 prosent.

I 2019 har disse gått ned til henholdsvis 89,1 for sjåfører i byer og forsteder, 88,9 for sjåfører utenfor disse områdene og 84 prosent for turbussjåførene.

Industriarbeiderne har for øvrig hatt en reallønnsvekst på 1,4 prosent i den samme perioden.

Tallene fra SSB og TBU viser at bussjåførene har langt opp, og at gapet øker.

Se hele lista her: Dette er snittlønna i over 300 yrker

Bekrefter bildet

Det overrasker ikke forbundssekretær i Fellesforbundet og forhandlingsleder for arbeidstakersiden i tariffoppgjøret om ny bussbransjeavtale, Dag-Einar Sivertsen.

– Vi har hele tiden hevdet at lønnsforskjellene mellom bussarbeidere og industriarbeidere har økt, og med forbehold om at jeg ikke har fått studert disse tallene inngående, så viser de det samme bildet, sier Sivertsen.

Han tror imidlertid ikke det er i den virkelighetsbeskrivelsen uenigheten med arbeidsgiversiden ligger.

– Dette er jo hovedspørsmålet i de forhandlingene vi har vært inne i. Jeg opplever at uenigheten dreier seg mer om hva som menes med å være mer på linje med industriarbeiderlønna, sier Sivertsen.

Den diskusjonen fortsetter fredag 18. september. Da møtes partene til mekling for å unngå en streik fra søndag 20. september.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil ikke oppgi tall

Magasinet for fagorganiserte har bedt NHO Transport om å få se de tallene arbeidsgiverne opererer med, samt bedt om kommentarer på tallene fra SSB og TBU i denne artikkelen.

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange skriver i en epost at NHO ikke vil gå ut med tallene i forkant av meklingen. Han vil heller ikke kommentere bussjåførenes lønn nå.

– Vi skal til mekling på fredag og lørdag. Vi akter ikke å diskutere lønnsutvikling og -nivå i media i forkant av meklingen, skriver Stordrange.

Bussjåfører i by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 404.400 kroner

Årslønn 2019: 442.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,4 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1,4 prosent

Av industrilønn i 2015: 91,4 prosent

Av industrilønn i 2019: 89,1 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Bussjåfører utenfor by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 401.880 kroner

Årslønn 2019: 441.240 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,8 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1 prosent
Av industrilønn i 2015: 90,8 prosent

Av industrilønn i 2019: 88,9 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Turbussjåfører

Årslønn 2015: 387.000 kroner

Årslønn 2019: 416.880 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 7,7 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -3,1 prosent
Av industrilønn i 2015: 87,5 prosent

Av industrilønn i 2019: 84 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Industriarbeiderlønn

Årslønn i 2015: 442.400 kroner

Årslønn i 2019: 496.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 12,2 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: 1,4 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Slik fant vi tallene

• I SSB sine statistikker er bussjåfører og trikkeførere puttet i den samme yrkeskoden.

• Det gjør at vi ikke får ut hva bussjåførene tjener ved kun å se på den lønnsstatistikken.

• Samtidig finnes det egen statistikk for rutebiltransport i byer og forsteder, rutebiltransport utenfor byer og forsteder, og til sist for turbuss.

• Med SSB sin hjelp har vi klart å filtrere yrkeskode for bussjåfører og trikkeførere inn i statistikkene for rutebiltransport og turbuss.

• Siden det ikke er trikkeførere som kjører rutebil eller turbusser, har vi dermed klart å finne gjennomsnittlig lønn for bussjåfører i alle de tre gruppene.

• Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn framkommer hvert år i rapportene fra Teknisk Beregningsutvalg.
• Prisstigningen er hentet ut fra SSB sine tall på gjennomsnittet av konsumprisindeksen fra 2015 til 2019.

14.09.2020
08:18
14.09.2020 09:43

Bussjåfører i by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 404.400 kroner

Årslønn 2019: 442.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,4 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1,4 prosent

Av industrilønn i 2015: 91,4 prosent

Av industrilønn i 2019: 89,1 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Bussjåfører utenfor by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 401.880 kroner

Årslønn 2019: 441.240 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,8 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1 prosent
Av industrilønn i 2015: 90,8 prosent

Av industrilønn i 2019: 88,9 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Turbussjåfører

Årslønn 2015: 387.000 kroner

Årslønn 2019: 416.880 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 7,7 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -3,1 prosent
Av industrilønn i 2015: 87,5 prosent

Av industrilønn i 2019: 84 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Industriarbeiderlønn

Årslønn i 2015: 442.400 kroner

Årslønn i 2019: 496.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 12,2 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: 1,4 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Slik fant vi tallene

• I SSB sine statistikker er bussjåfører og trikkeførere puttet i den samme yrkeskoden.

• Det gjør at vi ikke får ut hva bussjåførene tjener ved kun å se på den lønnsstatistikken.

• Samtidig finnes det egen statistikk for rutebiltransport i byer og forsteder, rutebiltransport utenfor byer og forsteder, og til sist for turbuss.

• Med SSB sin hjelp har vi klart å filtrere yrkeskode for bussjåfører og trikkeførere inn i statistikkene for rutebiltransport og turbuss.

• Siden det ikke er trikkeførere som kjører rutebil eller turbusser, har vi dermed klart å finne gjennomsnittlig lønn for bussjåfører i alle de tre gruppene.

• Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn framkommer hvert år i rapportene fra Teknisk Beregningsutvalg.
• Prisstigningen er hentet ut fra SSB sine tall på gjennomsnittet av konsumprisindeksen fra 2015 til 2019.




Mest lest

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Hanna Skotheim

Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

Jan-Erik Østlie

Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter

Michael Ulriksen

Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Colourbox

Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Helge Rønning Birkelund

Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt

Herman Bjørnson Hagen

«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen

Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

Knut Viggen

Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Erlend Angelo

Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Tormod Ytrehus

Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Morten Hansen

Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Anders Tøsse

Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt


Flere saker