JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togstreiken i NSB

NSB og lokførerne gjør et nytt forsøk på å løse streiken i dag

De streikende lokførerne møter NSB i dag hos Riksmekleren til et nytt forsøk på å avslutte streiken.
Rolf Ringdal, leder av lokomotivmannsforbundet på vei inn til mekling hos Riksmekleren onsdag - etter snart én måned med lokførerstreik.

Rolf Ringdal, leder av lokomotivmannsforbundet på vei inn til mekling hos Riksmekleren onsdag - etter snart én måned med lokførerstreik.

Ole Palmstrøm

frode@lomedia.no

Lokførerne satt 16 timer i frivilling mekling med NSB tirsdag, uten å komme til et resultat. I dag gjør de et nytt forsøk. Dagens møte er en såkalt tvungen mekling som Riksmekleren har kalt inn til, fordi streiken har vart i en måned.

Partene møtes 11.30 hos Riksmekleren.

Derfor streiker lokførerne

Mange innstilte tog

Siden 10. oktober har i snitt 290 avganger blitt innstilt hver dag på berørte strekninger, opplyser kommunikasjonsrådgiver i NSB Liv Eggebø til NTB.

På disse strekningene er det rundt 720 avganger om dagen, noe som betyr at om lag 40 prosent av avgangene her har blitt innstilt.

Lokførarane har Noregs sterkaste streikevåpen

Ble trappet opp

Konflikten ble trappet opp onsdag med seks nye lokførere på Sørlandsbanen. Til sammen er 124 lokførere nå i streik, noe som betyr at tusenvis av pendlere på Østlandet og folk på Sørlandsbanen fortsatt må stå i lange køer og finne alternative transportmuligheter for å komme seg til jobb.

– Hvilke avganger som er innstilt, og hvilke avganger som går, varierer fra dag til dag. Vi ber derfor reisende søke opp reisen sin på nettsidene våre eller i NSB-appen, sier Eggebø til NTB onsdag kveld.

Følg LO-Aktuelt på Facebook

Tvungen mekling

Partene i lokførerstreiken ble onsdag innkalt til tvungen mekling torsdag. Dette skjedde etter 16 timer med samtaler tirsdag og natt til onsdag der partene ikke klarte å komme fram til en løsning.

Lokførerne har streiket siden det ble brudd i meklingen 28. september, og torsdag går streiken inn i sin femte uke. I løpet av de fire ukene streiken har vart, har det vært fulle busser og lange bilkøer på innfarten til Oslo fra Follo og Østfold – ettersom alle lokaltog på Østfoldbanen er innstilt. Til vanlig har disse togene rundt 20.000 passasjerer daglig. Dette er en situasjon som vil fortsette så lenge streiken varer.

De seks nye lokførerne på Sørlandsbanen som ble tatt ut onsdag, vil imidlertid ikke øke presset i østlandsområdet ytterligere.

Frp-politikar kallar streikande for «pøbelorganisasjon»

– Riktig og nødvendig

Natt til onsdag gikk partene hver til sitt uten å ha kommet til enighet. I en uttalelse skriver Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) at NSB fram til nå har nektet å komme lokførerne i møte, fordi NSB vil ha krav om kompetanse ut av tariffavtalene.

«Meklingen har vist at motviljen ikke handler om tariffavtaler. NSB vil ha anledning til å dumpe lokførernes utdanning fra neste sommer», skriver NLF.

– Vi vil aldri gi opp kravet om en trygg og sikker jernbane. Meklingen har vist at streiken både er riktig og nødvendig, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

– NSB vil ikke forplikte seg til en god lokførerutdanning i framtiden. Dette er uakseptabelt for oss, derfor fortsetter streiken, sier Ringdal.

Regjeringens private tog koster Norge en halv milliard kroner, mener Ap

– Forledet kundene

På arbeidsgiversiden mener Spekter at Lokomotivmannsforbundet har forledet kunder og passasjerer til å tro at de har endret kravene sine, slik at togene igjen kan gå som normalt.

– Det hjelper ikke å endre innpakning når innholdet er det samme. Lokomotivmannsforbundets krav innebærer fortsatt at fagforeningen både skal forhandle om, og kunne streike på, hva som skal være kompetansekrav til lokomotivførere og dermed også sikkerhet i NSB og CargoNet, sier direktør for kommunikasjon og samfunnspolitikk Gunnar Larsen i Spekter.

Lars Johnny havnet i pensjonsfella. Nå får han ikke AFP

Sjekk lønna i over 100 bransjer

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse