JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Høye strømregninger:

Togselskapene sparer penger på høy strømpris

Mens folk flest har fått, og kan vente seg, høye strømregninger, har ikke togselskapene den samme grunnen til å uroe seg.

Tormod Ytrehus

morten@lomedia.no

– Selv om vi har opplevd vesentlig høyere priser i høst, er det ikke på langt nær det samme som vanlige forbrukere har opplevd, sier Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead.

Togselskapene kjøper sin strøm fra Bane Nor, og de betaler strøm og nettleie på omtrent lik linje med en vanlig forbruker.

– Så strømprisen har innvirkning på det økonomiske resultatet vårt, understreker Elgin.

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

Mindre risiko

Lena Angela Nesteby, konstituert administrerende direktør i SJ Norge, sier priser og formalitetene rundt disse er regulert i avtalen togselskapene har med staten.

– Men blir selvfølgelig også berørt av økte strømpriser, men vi har nok ikke helt den samme risikoen som den enkelte husholdning, legger Nesteby til.

Togselskapene har en blanding av fast og variabel pris når de kjøper strømmen fra Bane Nor. Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy, sier den ordningen gir togselskapene en viss skjerming for store svingninger.

– Så gir strømprisene også oss høyere kostnader, men de påvirker ikke driften vår. Det viktigste er billettinntektene, og disse har over lang tid vært svært redusert som følge av korona, påpeker Scholtz.

Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder

Sparer 180 millioner

Ifølge Bane Nor står jernbanen for rundt 0,6 prosent av alt kraftforbruk i Norge. Det tilsvarer 40 000 husstander med et vanlig forbruk av strøm på 20 000 kilowatt per år.

Skulle Bane Nor betalt for jernbanens strømforbruk etter dagens priser, ville det kostet i overkant av 500 millioner kroner i år. Så mye blir det imidlertid ikke. Regningen som Bane Nor og togselskapene ender med er på om lag 320 millioner kroner – eller omtrent 35 prosent lavere.

Grunnen til det er at mye av strømmen ble kjøpt inn for lenge siden.

– Vi har handlet kraft i flere år mens kostnaden var lavere enn i dag. Det gir oss forutsigbarhet og mer stabile energiutgifter, noe togselskapene er opptatt av, forklarer Johnny Glærum, senior energihandler i Bane Nor.

Forutsigbar pris

Selskapet inngår kontrakter og avtaler om fremtidige leveranser av strøm hver dag. Den strømmen toget du sitter på i dag bruker, kan altså være kjøpt for flere år siden. Den gangen var svært sannsynlig strømprisen er lavere enn den er i dag. Dermed sparer Bane Nor og togselskapene penger. Men de kan også tape penger. De dagene strømprisene er veldig lave, er det det som skjer.

– For togselskapene er det aller viktigste en forutsigbar pris over lengre tid. Det ønsker de i et marked med svært store prissvingninger, sier Glærum.

Kjøper og dyr strøm

Men helt upåvirket av strømprisene er ikke Bane Nor og togselskapene. Også de må kjøpe strøm til dagens pris. For hvor mye strøm det til enhver tid trengs er vanskelig å planlegge ett til fem år fram i tid.

– Vi vet aldri vet hvor mye kraft som til syvende og sist trengs i løpet av et år. Derfor planlegger vi å kjøpe inn et mindre volum senere til markedspris, sier Glærum.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse